Afaceri de la zero

Nu ies bani din piatra seaca. Din asfalt, da

20.11.2002, 00:00 Autor: Diana Sava

In limbajul celor care se dau cu rolele, un "paianjen" este "un incepator fara sperante care se tine mereu de ceva ca sa nu cada", iar un "flatlander" este "un roler de strada care "nu le are" pe curbura". Aceasta lume, in care singura valoare este "cum te dai", a crescut tot mai mult in ultimii ani, dovada fiind numarul foarte mare al tinerilor pe role intalniti pe strada sau in parcuri. In Bucuresti, Academia Militara, Parcul Carol I, Parcul Herastrau, Primaverii, Politehnica sau Parcul Tineretului sunt principalele zone frecventate de rolleri.
Parcul Herastrau este intotdeauna punctul principal de atractie, indiferent de stilul de skating practicat. Grupurile numeroase aluneca usor printre cei care au venit doar pentru plimbare. Locul cu adevarat aglomerat, unde daca nu ai role nu poti strabate, este zona skatepark-ului. Construit in urma cu trei ani, este primul skatepark din Romania. Aici se aduna in principal impatimitii de aggressive skating - stil in cadrul patinajului cu role care consta in sarituri pe rampe, alunecari pe bare si alte tehnici specifice.
Proprietarii parcului sunt fratii Mihai si George Spantoveanu. Mihai are 34 de ani si afirma ca a incercat toate genurile de sport, fiind atras mai ales de cele neconventionale, de sporturile extreme. Aceasta pasiune nu l-a impiedicat, insa, sa termine Academia de Studii Economice si sa obtina un MBA in Marketing.
"Eu locuiesc aproape de Herastrau si aici am copilarit. M-am dat in toate rablele de leagane, ruginite, nevopsite care erau la vremea aceea. Am facut si volei de performanta, am practicat windsurfing, schi nautic, snowboard, schi".
Pentru a construi skatepark-ul, Mihai spune ca a trebuit sa-si vanda Mercedes-ul. Ideea unui astfel de parc era mai veche, s-a infiripat prin 1993-1994, cand era marketing manager la firma care producea bautura izotonica pentru sportivi Izostar. "Atunci ne gandeam cum sa facem sa asociem aceasta bautura cu imaginea sportivilor, dar sa prindem si publicul larg. Ne-a venit ideea construirii unui Fun Sport Center, care sa includa mai multe terenuri pentru mai multe sporturi. Intre timp, firma respectiva s-a retras din Romania, intrucat piata pentru asemenea produse s-a redus foarte mult".
Pentru construirea Fun Sport Center-ului, locul ideal era parcul Herastrau. La vremea respectiva, acolo exista o pista care avea insa betonul distrus si unde, inainte de 1989, se mergea cu doua kartinguri. "Erau doua rable ingrozitoare ale unui club de liceu si eu, copil fiind, ma amuzam copios cand le vedeam cum abia mergeau".



Banii vin de la sponsori
In 1998, Mihai Spantoveanu, impreuna cu fratele sau, a infiintat firma Createc Services. Chiar daca ideea, firma si planurile skatepark-ului erau deja gata, obtinerea tuturor autorizatiilor - de la Primarie, Ministerul Culturii (pentru ca parcul este monument cultural), Ministerul Mediului, Ministerul Sanatatii, Pompieri, Administratia Parcurilor etc. - a durat doi ani de zile. "Din punctul acesta de vedere nu ma tem ca voi avea vreo concurenta, pentru ca nu cred sa existe vreun om de afaceri care sa aiba timp de asa ceva".
Constructia, realizata de firma Romproiect, a inceput in vara lui 1998, iar totul a costat aproape 50.000 de dolari - 25.000 de dolari pista de asfalt si 25.000 de dolari aparatele. Planurile au fost aduse din Statele Unite ale Americii, de la o firma pe care cei doi frati Spantoveanu au gasit-o pe Internet. Numai rampa mare a costat 10.000 de dolari, iar constructia ei a durat o luna. Pentru celelalte a mai trebuit o luna de zile. "Investitia a fost maricica, dar am avut si succes. In primii doi ani de zile mi-am amortizat-o. Nu se poate spune in multe domenii acest lucru", reflecteaza Mihai Spantoveanu.
Parcul se adreseaza tuturor celor care practica patinajul pe role - fie aggressive skating, fie skating de strada. "Am vrut sa fac un loc public gratuit unde sa se adune multa lume, iar banii sa-i scot de la sponsori. Copiii si adolescentii sunt primii care se obisnuiesc cu un produs, de aceea ar trebui sa fie multe firme interesate de acest gen de publicitate, multe firme care sa vrea sa-si asocieze imaginea cu acest sport", considera Spantoveanu.
Pentru acest an, firma are contract de sponsorizare cu Snickers, iar in anii anteriori, contracte importante au fost cu marcile Alo (Dialog), Sprite si Rollerblade (marca de echipament pentru skating).
"Pe an imi iese un castig intre 10.000 de dolari si 20.000 de dolari, dar din aceasta suma trebuie scazute cheltuielile de intretinere: in fiecare primavara trebuie sa aloc cateva mii de dolari pentru refacerea parcului, care pe perioada iernii se mai deterioreaza".
Alaturi de skatepark, Mihai Spantoveanu are un magazin cu racoritoare si produse alimentare, unde vinde echipamente de skating. Magazinul aduce si el in jur de 5.000 de dolari pe an.
In ceea ce priveste rolele, in functie de stilul de skating practicat, acestea pot fi "aggressive" sau "fitness". Primele costa intre trei milioane de lei si sapte milioane de lei, celelalte intre doua si sapte milioane de lei. "Pe partea de role aggressive cred ca vand cel mai mult din Romania. Eu nu am decat marfa de calitate, nu aduc role la 500.000-700.000 de lei, din plastic sau alte materiale care pot fi periculoase pentru copii. M-am axat pe doua marci de echipament - unul mai ieftin, Roxa, si unul de top, Roces, pentru a-i impaca pe toti".
Alaturi de magazin este amenjat un punct de prim ajutor, cei doi frati incheind un parteneriat in acest sens cu cabinetul medical Plus. Juliturile si ranirile usoare "sunt la ordinea zilei, pentru ca fara cazaturi nu se poate invata". Accidente grave nu au fost pana acum mai mult de cate unul pe an. "Ma refer la fracturi serioase care au necesitat operatii. E interesant ca aceia care au suferit astfel de accidente dupa o luna jumatate s-au intors aici. Asa cum erau, cu tije la mana sau la picior".



Cand n-ai un skatepark indoor
Mihai Spantoveanu afirma ca deocamdata nu are concurenta. Skatepark-urile care mai exista (Timisoara, Braila) sunt facute de municipalitati din metal si beton pentru a nu fi distruse de raufacatori, dar rezistenta e in detrimentul calitatii - sau sunt bine realizate, dar sunt cu plata. "Eu am gasit o cale de mijloc si din an in an numarul participantilor creste. Comparativ cu un skatepark din Statele Unite, acesta din Herastrau nu arata cine stie ce, dar comparativ cu unul din Ungaria sau alta tara din jur, e bun".
Pe viitor, Mihai Spantoveanu intentioneaza sa imparta skatepark-ul din Herastrau in doua zone, una pentru profesionisti si una pentru amatori, sa modernizeze rampele si sa extinda sectorul comercial, prin deschiderea unei terase. Toate acestea inseamna investitii de inca 5.000 de dolari.
De asemenea, are deja toate aprobarile necesare pentru construirea unui skatepark similar in Parcul Tineretului, in care va investi inca 30.000 de dolari. De data aceasta, perioada necesara obtinerii tuturor aprobarilor "s-a redus de la doi ani la un an si jumatate", afirma malitios Mihai Spantoveanu.
"Investitia va fi mai mica, pentru ca acolo este o zona mai buna, a mai fost asfaltata si eu va trebui sa mai pun un strat mai subtire. In curand vom incepe constructia lui, iar in primavara sper sa fie deschis".
Pe skatepark-ul din Herastrau se intampla concursuri si spectacole, in medie cam doua pe luna. In 1999, cativa rolleri renumiti din Olanda au fost invitati sa-si arate maiestria.
Perioada cea mai aglomerata este primavara-vara, indiferent de momentul zilei. Anul acesta, datorita vremii calduroase, perioada s-a prelungit. "Asta a fost benefic si pentru vanzarile din magazin. Rar mi s-a intamplat sa vand role in noiembrie".
Majoritatea celor care frecventeaza acest loc au intre 12 ani si 18-20 de ani. "Sunt destul de putini care se tin de aggressive skating daca intra la facultate sau daca isi gasesc un loc de munca. Acesta este un sport pe care trebuie sa-l exersezi in fiecare zi, cateva ore, pentru ca altfel iti pierzi echilibrul si indemanarea".
Si Mihai Spantoveanu a practicat acest sport. Acum insa spune ca are "oasele batrane" si ca il doare de fiecare data cand cade. "Este un sport unde cazatura este frecventa. Altfel nu inveti, nu te perfectionezi si, chiar daca mi-am pus toate protectiile posibile, tot doare. Skating de strada fac si acum, este usor, dar cel agresiv nu mai e de mine".
Chiar daca banii obtinuti de pe urma skatepark-ului nu sunt foarte multi, Mihai Spantoveanu afirma ca este o afacere profitabila. Iarna - sezon mort pentru acest sport, in conditiile in care skatepark-ul este amenajat in aer liber - rezista cu ajutorul banilor stransi in vara. "Sunt ca o furnicuta, ce am adunat vara cheltui iarna".
Skatepark-ul din Herastrau este laudat de unii si criticat de altii. Il lauda in general rollerii - unii dintre ei il recomanda pe site-urile lor de Internet, ca fiind unul dintre principalele locuri de practicare a acestui sport. Criticii sunt in general practicantii de skateboarding (cei ce nu folosesc rolele, ci placa de skateboarding, cu roti), care in Romania sunt de zece ori mai putini decat rollerii. Site-urile dedicate skateboarding-ului considera skatepark-ul din Herastrau destul de prost, dar il accepta, avand in vedere faptul ca deocamdata nu exista altul.
"Se pare ca nimeni nu e interesat sa investeasca in asa ceva, considerand ca nu e rentabil. Problema e ca genul asta de lifestyle e prea putin promovat la noi in tara. Ar trebui sa avem niste skatepark-uri, niste skateshop-uri, dar mai ales sponsori pentru skaterii amatori. Noi avem un singur skatepark in Bucuresti si ala in putrefactie. Cati bani si-ar scoate cineva daca ar face acum un skatepark indoor si i-ar face reclama...", zice un participant la forumul de discutii al unui site de skateboarding.



Ce zic vanzatorii
Pentru rolele Rollerblade, importatorul unic in Romania este firma Sport Intercom. Ana-Maria Popa, manager la Departamentul Sport-Camping al firmei, declara ca in Romania exista cerere destul de mare, dar pentru modelele de baza, mai ieftine, care au gheata din plastic tare, gen clapar. Pretul de magazin al acestora este de 3,2 milioane de lei, iar cele mai scumpe role Rollerblade ajung la 7,8 milioane de lei.
Rolele Rollerblade sunt importate din Italia, dar sunt produse in mai multe tari, Italia, Austria, Ungaria, China. "Trendul spre care merge aceasta marca este o gheata soft, care se incheie cu sireturi si care permite o mai buna aerisire a piciorului. Ele sunt produse in China, dar din cauza taxelor vamale, pretul lor creste cu 25%", explica Popa.
Sport Intercom importa anual in jur de 1.500 de perechi de role, pe care le comercializeaza in cele doua magazine proprii, dar si prin distribuitori. Firma furnizeaza produsele Rollerblade hypermarketurilor Selgros, Metro, Carrefour. Vanzarile cele mai mari se realizeaza in lunile aprilie, mai, iunie si de sarbatori.
"Anul acesta am vandut foarte mult, chiar si stocurile pe care le aveam de acum doi ani. Cererea a fost foarte mare, poate pentru ca aceia care si-au cumparat acum trei-patru ani, cand a aparut acest sport, au decis sa le schimbe, sau pentru ca tot mai multi copii sunt interesati de skating".
Cele mai vandute produse sunt cele pentru adulti, care au model clasic, mai ales pentru ca, afirma Ana Maria Popa, piata romaneasca este conservatoare si totul se raporteaza la pret.
Anul acesta a crescut cererea si pentru rolele aggressive. "Acum trei ani, cand a fost deschis skatepark-ul, a fost un adevarat boom in cazul rolelor aggressive, dar anul trecut cererea a scazut foarte mult".
Importatorul rolelor Roces, alta marca foarte cunoscuta de echipament pentru skating, este firma Gipo. Aceasta importa din Italia in jur de 3.000 de perechi de role pe an si le  comercializeaza prin cele doua magazine proprii sau prin distribuitorii din toata tara. George Marghescu, responsabilul cu importurile la firma Gipo, afirma ca o pereche de role Roces costa de la 2,5-3 milioane de lei la 8-9 milioane de lei. Cele mai vandute modele sunt cele reglabile pentru copii, iar perioadele cu vanzari bune sunt primavara-vara si de Craciun.
In opinia lui Marghescu, piata exista in Romania, dar aceasta nu se poate dezvolta din cauza numarului mic de skatepark-uri existente. "Rolele Roces exceleaza la partea de aggresive, sportul care se practica mai ales pe skatepark. Tendinta insa este ca rolele sa se vanda foarte bine in sistemul cash&carry, mai precis acele modele mai ieftine. Pe viitor, doar cei care vor practica aggressive skating sau patinajul de viteza vor mai cumpara din magazinele specializate, pentru ca au nevoie de echipamente speciale; ceilalti se vor indrepta spre cele cu pret mediu si submediu".
George Marghescu considera ca cei interesati vor inceta in timp sa mai cumpere "chinezariile" la 400.000-500.000 de lei existente pe piata, dar nici nu se vor indrepta spre produsele de top. "In Romania, pretul este si aici foarte important. Clientii vor cauta calitate, dar se vor uita si la pret", explica Marghescu.



Si rollerii au asociatia lor
Cei mai impatimiti de sportul cu role au infiintat acum doi ani Asociatia de Skating Agresiv din Romania (ASAR), care, la ora actuala, are in jur de 300 de membri si sapte filiale in tara. Mihai Spantoveanu este si presedintele acestei asociatii. Pe pagina de Internet a ASAR sunt prezentate, pe langa regulamente, informatii despre echipamente, puncte de vedere ale celor care practica acest sport.
Scopul ASAR este sustinerea acestui sport pe toate caile. Asociatia isi propune  construirea de skatepark-uri in toate orasele unde se practica aggressive skating, crearea unei imagini corespunzatoare sportului, afilierea la Aggressive Skating Association (organizatia internationala de profil), crearea unui juriu de specialisti pentru a putea organiza concursuri si demonstratii compatibile cu cele internationale, organizarea de evenimente, turnee, a primului campionat national.
Secretarul ASAR, Victor Dramba, zis Bras, considera ca daca practicarea skating-ului poate fi vazuta de unii ca o revolta, atunci aceasta nu este decat impotriva celor care A‚"incearca sa ne impuna sa devenim nu ceva anume, ci ceea ce sunt ei, rotite impersonale in mecanismul social, roboti. Prin ceea ce facem aratam ca suntem vii si capabili sa ne exprimam trairile prin miscare".
Bras se declara total impotriva prejudecatilor, care in ceea ce-i priveste pe rolleri sunt destul de multe. "Ce crezi ca ai sa faci cu rolele in viata?, Esti agramat, incult, nu stii sa faci nimic serios sunt doar unele dintre etichetete care ni se pun".

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania