Afaceri de la zero

Nu-mi doresc sa sparg piata. Doar s-o crestez un pic

25.05.2004, 00:00 Autor: Cecilia Stroe


Pentru Dragos Barbu, managerul companiei Medievalum, nimic nu se compara cu satisfactia de a-si conduce propria afacere. "Ca angajat, fie ca esti mai sus sau mai jos pe scara ierarhica, mai la stanga sau mai la dreapta, tot o rotita intr-un angrenaj ramai", spune cel care, in urma cu un an, a renuntat la o functie de conducere in cadrul unei companii multinationale pentru a porni o afacere cu sabii de Toledo.



Absolvent de Politehnica, cu un masterat in economie, Dragos Barbu spune ca pasiunea pentru armele medievale i-a fost trezita de filmele lui Sergiu Nicolaescu. Altfel, pana sa descopere intamplator pe Net site-urile producatorilor spanioli de sabii, nu avusese nici o legatura cu armele. A inceput sa se documenteze si a aflat ca cele mai bune spade se fac la Toledo, in Spania. In lume mai exista insa inca patru localitati cu numele de Toledo, printre care unele in Statele Unite, in Ohio, Iowa, Oregon si Washington, a descoperit el. "In toate aceste localitati exista intreprinzatori care profita de pe urma faimei de producator de spade a orasului Toledo din Spania", adauga managerul, care a decis sa se adreseze insa celor mai buni in domeniu: firma Marto - Martespa din Toledo, Spania, cea care a realizat sabiile utilizate in productii hollywoodiene precum Braveheart, Highlander, Lord of the Rings sau Xena & Hercules.



In Medievalum, compania sa care in momentul de fata detine exclusivitatea sabiilor Marto pe piata romaneasca, investitia initiala nu a fost mare, marturiseste el. A investit insa mult timp si efort. A decis sa mearga personal in Spania pentru prima comanda pentru ca, spune el, nimic nu inlocuieste contactul uman. A inceput prin a cumpara un scut, o halebarda, o spada mai mare si una mai mica - "m-am gandit ca si daca nu voi reusi sa fac nimic si imi vor ramane mie, tot voi fi fericit".



Primul client a aparut ca urmare a unei "conjuncturi favorabile". "Un prieten isi deschisese o cafenea, isi cam terminase fondurile si nu o decorase; i-am propus sa i-o decorez eu, gratis, dar armele sa ramana ale mele", isi aminteste Dragos Barbu. Prima spada vanduta a fost o spada templiera, de un metru si 20 cm lungime, imi spune in timp ce-mi arata ultimele achizitii - o spada vikinga, o barda dubla ("Mihai Viteazul avea ceva similar") si o sabie japoneza, singura cu lama ascutita, pe care tocmai din acest motiv nu o prea promoveaza: "sa nu ajunga in Ferentari". Nu ai nevoie de autorizatie pentru a detine o asemena arma medievala, precizeaza el. Nu trebuie sa iesi insa cu ea pe strada, pentru ca atunci din obiect decorativ spada se transforma in arma alba.



Centrat pe ideea de spada medievala dreapta si cu garda in cruce, catalogul Medievalum cuprinde si modele din epoca romana si sabii vikinge sau arabe, dar si sabiile de cavalerie, cele cunoscute in Romania sub numele generic de "sabii de Toledo"; un model aparte este si "Rapier", o spada adeseori folosita in dueluri la sfarsitul secolului al XVII-lea. Pana in momentul de fata, cea mai bine vanduta spada s-a dovedit a fi modelul Excalibur, spune Dragos Barbu. Costa 250 de euro plus TVA, nu este cea mai ieftina din oferta firmei, dar fiind legata de legenda Regelui Arthur, este poate cea mai cunoscuta. Multe cereri a primit si pentru modelul de sabie utilizata de Mel Gibson in Braveheart, tot 250 de euro plus TVA. "Oamenii au fost probabil foarte impresionati de film, ca si mine, de altfel; probabil ca-si doresc sa intre in pielea personajului si atunci nu mentioneaza actorul care a jucat in rol, spun direct ca vor sa fie ca Braveheart". Ca atare, cei interesati sa se identifice cu personajul MacLeod din Highlander trebuie sa plateasca pentru modelul de spada cu acelasi nume 280 de euro, aspirantele Xena - 270 euro, in timp ce fanii lui Hercules - 299 euro.



Barbu mai are si armuri de doi metri inaltime, care pot fi imbracate; realizate manual de armurierii din Toledo, necesita doua saptamani de munca si au preturi care incep de 2.900 de euro. Pana in momentul de fata, Dragos Barbu nu a vandut nici una, dar este in discutii cu o persoana interesata.





Pe cine intereseaza sabiile



Toate produsele aflate in catalog au rol exclusiv decorativ. Pentru a le promova, Barbu a participat la numeroase expozitii de cadouri sau de antichitati, unde a intalnit si persoane mai degraba interesate de sabii ca arme. "M-a intrebat un tip daca taie - i-am spus ca nu; da' rezista? I-am raspuns ca nu. Sunt scumpe? I-am zis ca da", si-a descurajat el clientul pus pe fapte mari. "Poti sa-ti dai seama de intentiile potentialilor clienti dupa intrebarile pe care le pun", crede acum managerul, intrebat aproape de fiecare data daca totusi sabiile pot fi ascutite. "O poti face, dar ce nevoie ai daca o achizitionezi ca obiect decorativ? Oricum, daca lovesti un om cu muchia asa cum este, neascutita, tot l-ai terminat".



In prezent, managerul de la Medievalum vinde sabii in valoare de aproximativ 2.000 de euro pe luna. "Este loc si de mai bine, deocamdata lumea nu prea stie ca exista astfel de obiecte", spune el. De cele mai multe ori, clientii sai cumpara sabiile pentru a le face cadou. "Barbatilor nu prea ai ce sa le faci cadou, daca vrei sa eviti variantele clasice cu camasa, cravata sau parfumul care poate sa li se potriveasca sau nu", considera Barbu, in opinia caruia nu exista nici un barbat caruia sa nu-i placa o sabie, iar un astfel de obiect, eventual personalizat prin gravare, reprezinta cu siguranta un cadou pe care un sef sau un partener de afaceri il va tine minte multa vreme.



Si totusi, nu exista o definitie clara a ceea ce reprezinta o "sabie de Toledo", explica managerul. "La noi s-a impamantenit aceasta expresie mai ales datorita faptului ca pe vremea in care Romania era regat, absolventii scolilor de ofiteri, precum si ofiterii activi primeau o astfel de sabie, de multe ori cu rol de parada. Acestor sabii li se ornamentau lamele la Toledo, cu toate ca otelul din care erau facute era Solingen, iar manerul si gravura se pare ca erau executate in tara".





Tot e la moda Stefan cel Mare



Dincolo de renumele armurierilor din Toledo, cererile romanilor interesati de sabii au de multe ori o componenta "patriotica". Ca tot se implinesc anul acesta 500 de ani de la moartea singurului domn al Moldovei devenit sfant, multi vor acum "spada lui Stefan cel Mare", iar Barbu sustine ca le-o va oferi incepand de luna viitoare. "Nu ai unde sa comanzi <spada lui Stefan cel Mare>; am cerut anumite elemente producatorului spaniol si mi le-a facut, insa nu pe toate. Partea de sub maner, care este rotunda si se numeste mar, trebuie facuta in tara, intr-un anume fel, la fel si lama trebuie sa fie gravata cu ceva anume". Initial a incercat sa colaboreze cu Monetaria Statului, nu a reusit si a apelat in cele din urma la o firma particulara, "mai entuziasta". "Gravura spadei va avea blazonul lui Stefan, apoi cele mai importante batalii si manastirile", descrie Barbu spada despre care considera ca va semana cu originalul in proportie de 90%.



Oferta Medievalum mai cuprinde si coifuri si camasi de zale, realizate de un colaborator al lui Barbu, un artist pasionat de domeniu, dar si servicii in domeniul heraldicii, precum executarea de blazoane la cerere, la pretul de 100 euro bucata si livrate in format electronic. Oricine isi poate comanda un blazon, precizeaza managerul; pana in momentul de fata au facut-o cu precadere "oameni importanti".



"Eu ii pun clientului niste intrebari legate mai ales de calitatile sale, de aspiratiile personale si acestea se transforma in simboluri prin intermediul limbajului heraldic", deconspira el amanunte din procedura de lucru, in care nimic nu-i la intamplare - precum faptul ca, de exemplu, calitatile de lider ale unei persoane se traduc in heraldica prin imaginea berbecului, in timp ce leul este intotdeauna simbolul fortei si-al maretiei. Si totusi, fiecare blazon este unic, asigura specialistul. "Exista nenumarate moduri de a pune un berbec pe un blazon, iar posibilitatile ca doua blazoane sa coincida sunt minime", adauga el.





Concurenta chinezeasca



Deocamdata, Dragos Barbu isi promoveaza sabiile exclusiv prin intermediul site-ului Internet; si-ar dori un magazin, dar acesta ar necesita o investitie pe care cifra de afaceri a Medievalum nu o poate sustine in momentul de fata. A incercat totusi sa colaboreze cu diferite magazine - fara succes, pentru ca, dupa cum spune, proprietarii acestora nu au fost de acord sa amenajeze un spatiu special pentru expunerea acestui tip de obiecte. "Sunt unic asociat in aceasta afacere si trebuie sa ma gandesc bine la riscuri. Cand o sa simt ca exista o cerere sustinuta, in crestere constanta - pentru ca acum este de genul <dinti de fierastrau> si nu pot sti exact de la o luna la alta cum va merge - voi face si aceasta investitie".



Business-ul sabiilor de Toledo este nou, dar exista totusi concurenta, precizeaza managerul: cea reprezentata de obiectele similare produse in China. Le poti cumpara la preturi de cinci ori mai mici, dar cat dai atata valoreaza, mai crede Barbu. "Poti recunoaste un asemenea produs foarte simplu: de multe ori pe sabii scrie mare Toledo. Or, Toledo nu este o marca si asta deja trebuie sa-ti dea de gandit; in al doilea rand, fiecare obiect de genul acesta trebuie sa aiba o marca a producatorului si daca nu o are, iarasi este in neregula", adauga el.



Mai poti verifica calitatea unei sabii si incercand sa-i indoi lama, iar daca poti face acest lucru cu usurinta, inseamna ca producatorul a "ciupit" la gramaj. "Tocmai pentru a nu avea probleme de acest gen am ales Marto, fiindca sunt cei mai scumpi, dar si cei mai buni. In Spania sunt multi producatori care fac modele similare, mai ieftine, de fapt le copiaza pe cele Marto, dar sunt mai proaste, adica lama poate fi prinsa prost in maner, lama o poti indoi... Lucrurile acestea nu ar trebui sa se intample, dar spaniolii tot latini sunt; am fost foarte frapat sa vad ca si ei au abilitatea de a gasi metode laturalnice pentru a face profit".
cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania