Afaceri de la zero

Oglinda, oglinjoara, cine e cea mai naturala din tara?

10.01.2006, 18:20 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Laura Laurentiu
Un segment distinct pe piata produselor cosmetice si care castiga din ce in ce mai multi "adepti" este cel care aduce pe noptiera din fata oglinzii cosmetice fabricate manual.

De fapt, produsele cosmetice fabricate manual sau "handmade", reprezinta un mod de viata. Cremele, lotiunile si uleiurile din ingrediente naturale adapostite in flacoane, sticlute si cutiute ce amintesc de vechi ustensile pentru alchimie, caracterizeaza de departe un anumit tip de consumator: femeia eleganta, rafinata, cu venituri medium-high, cu un nivel de educatie ridicat, cu pretentii justificate si cu un standard de viata care se identifica foarte bine cu cel occidental.

Acest segment de populatie, care incepe sa prinda din ce in ce mai mult contur, este targetat cu succes de doar cateva reprezentante straine aflate acum pe piata autohtona, printre care Lush Romania, The Body Shop, Sabon sau L''Occitane. Acestora li se adauga firma autohtona Galador din Sibiu, prima deocamdata care a indraznit sa intre pe acest segment de piata exclusivist.

Lush Romania este o franciza exclusiva a firmei cu acelasi nume din Marea Britanie si rezultatul mai multor experimente incepute in insula la sfarsitul anilor ?"80. Desi initial a creat produse pentru The Body Shop, fondatorul Lush, Mark Constantine, a dorit sa se diferentieze printr-un concept unicat, deschizandu-si in cele din urma propria companie.

La implinirea a zece ani de prezenta pe piata, exista peste 300 de magazine Lush in intreaga lume, cu o dezvoltare din ce in ce mai mare pe piata asiatica si nord-americana. Aspectul magazinelor este acelasi peste tot, conditiile francizei fiind foarte specifice in privinta acestui aspect. Compania a intrat pe piata romaneasca in octombrie 2003, cand singurul competitor de acelasi calibru era The Body Shop.

"In acel moment erau in voga companiile tip MLM (Avon, Oriflame) care ofereau produse la preturi avantajoase, printr-un sistem de promovare destul de agresiv. Cred ca pe piata cosmeticelor se simtea nevoia unor produse de calitate superioara, iar noutatile pe care le propunea Lush - cosmetice handmade in forma solida - au fost deosebit de bine primite. Evolutia firmei a fost usor neasteptata si pentru noi, in sensul ca ritmul de crestere a fost mai accentuat decat ne imaginam", spune Cristina Parlitu, sales manager al Lush Romania.

Compania ofera preponderent produse in stare solida, care desi au fost confundate initial de consumatori sapunurile, acopera o gama mult mai larga: spumante de baie, saruri, creme de fata si corp, sampoane, geluri de dus, deodorante si pudre de corp.

"Ne mandrim cu detaliile care ne diferentiaza de alte companii de gen. Astfel, toate produsele noastre sunt fabricate manual, intotdeauna din ingrediente proaspete, iar termenele de valabilitate nu depasesc 14 luni. Atelierele Lush arata mai degraba ca o florarie sau un aprozar. Am putea compara fabricile noastre cu bucataria unei gospodine", afirma Cristina Parlitu.

In momentul de fata, Lush Romania numara aproximativ 40 de angajati si are o retea de 6 magazine, in Bucuresti, Constanta, Timisoara si Brasov. In afara acestor locatii, la inceputul anului 2005, compania a inaugurat si sistemul de vanzare prin Internet, care a inregistrat o crestere, nu spectaculoasa, dar constanta.

Ultimele investitii facute de Lush Romania, respectiv magazinele deschise in octombrie in Iulius Mall Timisoara si in decembrie in Brasov, au raspuns unor "presiuni" din partea clientilor. "Foarte multi dintre cei care cumpara produsele noastre de pe Internet ne solicita prezenta in orasele lor sau cel putin in imediata apropiere. De aici si orientarea noastra spre tot mai multe orase din tara. In plus, compania a investit in cea mai sustinuta campanie publicitara de pana acum si in amenajarea unui depozit cu o suprafata generoasa", explica Cristina Parlitu. Potrivit acesteia, in 2006 compania va continua deschiderea a noi magazine, cel mai probabil in Cluj si in Bucuresti. "Desi concurenta a crescut, conceptul de magazin Lush inseamna din ce in ce mai mult. Oferim in toate magazinele aceleasi servicii (inclusiv pre si postvanzare), iar flexibilitatea managementului fata de comentariile clientilor cred ca ne aduce un plus de credibilitate. Asa se face ca avem clienti care beneficiaza de carduri de reduceri", spune Cristina Parlitu.

Printre clientii Lush Romania, in afara celor care le viziteaza magazinele, se numara si companii care ofera angajatilor aceste produse drept cadouri de sarbatori. De asemenea, un interes crescut pentru astfel de cosmetice se manifesta din ce in ce mai mult in randul barbatilor. Cristina Parlitu este de parere ca barbatii, fie ca achizitioneaza produse pentru a le oferi cadou, fie ca le folosesc in scop personal, au devenit mult mai bine informati si, totodata, mai pretentiosi.

Targetul companiei ramane in principal cel reprezentat de femeile cu venituri peste medie, educate si "capabile sa inteleaga beneficiile pe care le pot obtine de pe urma folosirii unor produse naturale". Totodata, firma inregistreaza vanzari foarte bune si pe sectiunea cadouri, cu adresabilitate unisex.

"In general, clientii romani au invatat sa se uite la detalii, cum sunt culoarea, consistenta unui produs, termenul de valabilitate si, ce e mai important pentru noi, ingredientele. Daca sunt bine consiliati in privinta produselor care se potrivesc fiecarui tip de ten sau par in parte, romanii sunt dispusi sa plateasca un pret mai mare pentru un plus de prestigiu. In privinta produselor naturale, exista o deschidere exceptionala. Dupa ce s-a mai domolit moda ''fast-food'', romanii incep sa se reorienteze spre produsele cat mai lipsite de ingrediente artificiale si conservanti", mai spune Cristina Parlitu.

Un jucator la fel de important pe piata cosmeticelor handmade este si The Body Shop care a intrat pe piata din Romania in 1990, dar nu ca retailer, ci prin propriul ONG. "In urma vizionarii unui film despre copiii strazii romani, difuzat la televiziunea din Marea Britanie, Anita Roddick, fondatoarea companiei The Body Shop si-a propus sa-i ajute pe acesti copii, finantand proiecte in Moldova. Abia 9 ani mai tarziu avea sa apara in Romania si primul magazin The Body Shop, situat in primul mall deschis in Bucuresti. Aparitia primului nostru magazin a fost primita cu mult entuziasm, mai ales de catre studentii straini si de catre expatii care lucrau in Romania si care ne cunosteau produsele din tarile lor. The Body Shop exista in acel moment in 48 de tari cu peste 1.800 de magazine. Treptat, romanii au prins si ei gustul produselor cosmetice pe baza de ingrediente naturale, astfel ca business-ul a crescut si a facut ca in prezent sa avem 6 magazine deschise in Romania: 4 in Bucuresti, 1 in Constanta si 1 in Timisoara", a spus Dana Tudorache, executive manager al The Body Shop Romania.

Compania The Body Shop International este unul dintre cele mai cunoscute branduri din lume, actioneaza in 51 de tari cu un numar de peste 2.000 de magazine, in 26 de limbi straine si 12 fuse orare. Compania are peste 6.000 de angajati pe tot globul, dintre care 600 la sediul central din Littlehampton, 120 la Londra si 110 la fabrica de sapunuri din Glascow. Se estimeaza ca The Body Shop vine un produs la fiecare 0,4 secunde si are in prezent peste 86 de milioane de clienti pentru cele peste 1.000 de produse si 600 de accesorii.

"Procentual, in valoare, cea mai vanduta categorie The Body Shop in Romania este a produselor pentru baie care include sapunuri si geluri de dus, unturi de corp, exfoliante, uleiuri de baie sau de masaj. Urmatoarea categorie este reprezentata de produsele de machiaj, pe locul trei situandu-se parfumurile. In perioada Craciunului, a Zilei Femeii sau a altor sarbatori, categoria cea mai vanduta este cea a cadourilor care sunt confectionate manual in fiecare magazin, avand in componenta produse cosmetice The Body Shop si accesorii aprovizionate prin programul Community Trade India, Nepal sau Honduras", spune Dana Tudorache.

In 2005, The Body Shop Romania a investit 150.000 de euro in deschiderea magazinului din Timisoara, ceea ce a permis o crestere a vanzarilor cu peste 20% pe anul 2005. "Vanzarile bugetate pe 2005 au fost de 1,5 milioane de euro, fiind astfel estimate prin prisma evolutiei pietei cosmetice si a dezvoltarii retelei noastre de magazine. In 2006, ne dorim sa atingem cifra de 1,8 milioane de euro in vanzari si planificam deschiderea unui nou magazin, pentru care suntem in tratative cu detinatorul spatiului", explica Tudorache.

Potrivit acesteia, trendul din Romania nu este diferit de cel din alte parti ale lumii, piata de profil diversificandu-se si maturizandu-se in mod continuu. "Cumparatorii nostri cei mai fideli sunt in procent de 90% femei cu varsta cuprinsa intre 19-45 de ani si cu venituri medii si ridicate. Ne asteptam la modificarea pe termen mediu si lung a acestui profil de cumparator datorita schimbarilor in structura demografica a pietei mondiale prin cresterea ponderii persoanelor cu varsta peste 65 de ani", a mai precizat Dana Tudorache.

Dat fiind prezenta unor jucatori de calibru ridicat pe piata de profil, firma Galador din Sibiu si-a facut intrarea pe piata "extrem de timid", in noiembrie 2004. S-ar putea spune ca a fost un start realizat aproape cu ochii inchisi. "Cred ca domeniul ne-a ales pe noi, si nu invers. Un concurs de imprejurari ne-a scos in cale produse similare fabricate in strainatate si am hotarat sa incercam si noi. Click-ul s-a declansat la intersectia unui cadou primit din Africa de Sud - un sapun fabricat manual, lecturarea cu mare interes a cartii lui Robert Tisserand, ''Arta aromaterapiei'', si somajul in care ne-am trezit amandoi viitori actionari, adica subsemnatul si sotia. Firma are ca obiect de activitate fabricarea manuala a sapunurilor de toaleta din ingrediente exclusiv naturale si, pentru viitorul previzibil, nici nu ne propunem altceva", spune Ladislau Gagyi, administratorul firmei Galador.

Toata activitatea de preparare a sapunurilor se petrece intr-un laborator amenajat in localitatea Sorotin, judetul Sibiu, prin procedee care par ancestrale, dar care asigura controlul strict al ingredientelor si respectarea retetelor. Sapunurile Galador sunt produse numai din uleiuri vegetale naturale, precum cel de masline, cocos, palmier, floarea-soarelui, germeni de proumb si grau, ricin si catina. Inainte de a fi amestecata cu grasimile de baza, soda caustica este intotdeauna dizolvata intr-o infuzie de ceai verde, cretisoara, muguri de pin, slavie, cafea naturala foarte tare, suc natural de morcovi, lapte de capra si alte ingrediente la fel de naturale. Tot amestecul se desfasoara la temperatura camerei, procedeul "la rece" permitand pastrarea proprietatilor prietenoase pentru piele ale uleiurilor folosite.

"Deocamdata producem sase tipuri de sapunuri: cu ulei de catina, cu muguri de pin, cu miere, cu fulgi de ovaz, inodorizant si un tip de sapun foarte fin, pentru par, in speta sampon solid. Toate produsele se vand la fel de bine. Avem avizate, de asemenea, alte trei tipuri de sapun", explica Ladislau Gagyi.

Produsele Galador sunt comercializate in magazine naturiste si farmacii din toata tara, cantitatea produsa fiind de 50-100 kilograme de sapun de lux pe luna. "Acest gen de afacere se face mai mult in familie. Nu e cazul si nu e bine sa se ajunga la productii industriale. In relatiile cu clientii se ajunge la personalizari multiple ale sapunurilor (genuri terapeutice, arome dominante, culori, inscriptionari etc.) si aceste cerinte nu se pot rezolva la scara mare. Fiecare lot de sapunuri e pregatit si dus la bun sfarsit cu mare atentie. Clientii simt asta si ne scriu si ne spun la telefon. Aceste sapunuri degaja energie pozitiva si sunt cu adevarat benefice pentru piele", spune Ladislau Gagyi.

Potrivit acestuia, cei care cumpara sapunurile Galador sunt "iubitorii de produse naturiste, care au inteles ca trebuie, in masura posibilului, sa ne protejam de agresiunea produselor sintetice". Cu toate ca este la inceput de drum, Ladislau Gagyi este ferm convins ca afacerea lui se indreapta intr-o directie buna. "Loc este pentru toata lumea. Un produs nou, asa cum sunt sapunurile naturale, patrunde greu pe piata. ''Cheia'' in vanzari o reprezinta persoanele care vin in contact direct cu clientii. Acolo unde exista profesionalism si personalul se implica se face si vanzare. Din pacate, sunt inca vii si prezente reminiscentele ''comertului socialist''. In timp insa, concurenta isi va spune cuvantul", incheie Ladislau Gagyi. laura.laurentiu@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania