Afaceri de la zero

Ori il plantam la primavara in curte, ori cumparam unul din plastic

15.12.2003, 00:00 Autor: Diana Sava


De Craciun, alegerea bradului poate ajunge o problema, fie din cauza pretului, fie pentru ca oferta s-a diversificat foarte mult in ultimii ani si e greu de ales intre brazi naturali sau artificiali, mici sau mari, albi, verzi sau argintii.



Pretentios vorbind, uniformitatea traditionala a pomilor de Craciun, de pana acum cativa ani, a fost subminata in Romania de doi factori, ambii mergand in sensul importului de civilizatie occidentala: tendinta de inglobare a bradului in ambianta estetica a locuintei, care facut posibila aparitia brazilor artificiali albi, albastri sau chiar roz, respectiv tendinta de adaptare la valorile ecologice, care a adus pe piata nu numai brazii artificiali, dar, mai nou, si cei "la ghiveci", conceputi sa ramana in viata si dupa perioada sarbatorilor.



Anul acesta, o idee comerciala care exploateaza popularitatea initiativelor de protectie a mediului a avut-o Amenajarea Domeniului Public si Privat 4 SA (ADPP 4) din Bucuresti, care a initiat o "campanie de salvare a bradului de Craciun", prin comercializarea de brazi in ghivece care, ulterior, in primavara pot fi plantati in curtea casei sau in fata blocului.



"Prin aceasta campanie dorim sa oprim taierea masiva a brazilor, care se face la fiecare sfarsit de an. De Craciun, fireste, e bine sa simtim in casa miros de brad, de rasina, dar apoi bradul trebuie sa poata fi plantat undeva in natura si sa-l putem astfel pastra in viata", explica Dan Constantin Ionescu, directorul general al firmei.



Campania a inceput pe 3 decembrie si, intr-o prima faza, au fost alese 20 de scoli din sectorul 4, unde in fiecare a fost dus cate un brad in ghiveci si cate un set de podoabe. Apoi, cativa studenti de la Facultatea de Inginerie a Mediului din cadrul Universitatii Politehnice le-au explicat copiilor cum sa-i impodobeasca si cum sa-i ingrijeasca.



"Am incercat sa educam copiii si sa le explicam de ce nu trebuie omorat bradul si plantele in general. Prin ei, noi am tintit mai departe, la parintii lor. In primavara, ne vom duce iar si ii vom ajuta sa planteze bradutii in curtea scolii. Astfel, ei vad cum bradul pe care l-au impodobit in iarna si de care s-au bucurat de sarbatori va continua sa traiasca mult timp si nu va fi aruncat la gunoi, asa cum se intampla cu cei taiati", afirma Dan Ionescu.



Brazii in ghivece sunt importati din Belgia si Olanda si sunt comercializati in magazinul de prezentare al firmei, Gradina de Sud. Un brad care are pana intr-un metru inaltime costa 600.000 de lei, iar cei de 1,60 metri costa 760.000 de lei.



Cei care au cumparat acesti brazi pana acum au fost atat persoane fizice, cat si persoane juridice. "Dupa inceperea campaniei, vanzarile au crescut, dar este normal, pentru ca suntem in plin sezon. Dar si inainte era cerere. Pana la inceputul lunii decembrie am vandut in jur de 200 de brazi in ghiveci. De obicei sunt ceruti cei de marime medie, la 1,60 metri".



In afara brazilor, magazinul comercializeaza plante de interior si exterior, precum si decoratiuni de sezon. Un ornament cu lumanari sau cu orhidee si Mos Craciun sau o stea de Craciun costa aici intre 135.000 si 180.000 de lei, iar o coronita de Craciun sau un sfesnic costa intre 125.000 si 140.000 de lei.



"Ca oferta incercam sa avem cam tot ce trebuie si se cere in acesta perioada, pentru ca atunci cand cineva vine la noi ca sa cumpere un brad sa poata cumpara totul de la noi, si ornamente, si tot ce mai vrea pentru sarbatorile de iarna. Preturile sunt in linia pietei, nici mai mici, nici mai mari in raport cu cele ale concurentilor", spune Ionescu.





Cum sa vinzi bradul cu tot cu gradina



ADPP 4 este fostul ADP sector 4, care in urma cu aproape doi ani de zile s-a privatizat. In momentul de fata, 51% din actinile societatii sunt detinute de Consiliul Local al Primariei sectorului 4, restul actionarilor fiind persoane fizice. Noua societate a preluat tot patrimoniul fostului ADP si, la ora actuala, are mai multe domenii de activitate: salubrizare, constructii, reparatii de drumuri si amenajari de spatii verzi. Societatea are 500 de angajati si pe partea de amenajari peisagistice a mai lucrat pentru Ministerul Afacerilor Externe, Universitatea Bucuresti, Gradina Zoologica, Posta Romana, dar si pentru diverse persoane fizice din Bucuresti si din imediata apropiere a Capitalei.



"Avantajul nostru fata de celelalte firme de pe piata este ca avem un domeniu larg de activitate si avem posibilitatea de a presta si servicii conexe. Adica putem repara partea de astfalt, putem amenaja spatiul verde, putem realiza alei si iazuri etc. Noi oferim un pachet cu mai multe servicii care este eficient pentru client din punct de vedere al costului", sustine Ionescu.



Tot pentru promovarea ideii de protejare a mediului inconjurator, magazinul Gradina de Sud nu comercializeaza flori taiate, ci numai flori in ghiveci. De asemenea, in spatele magazinului au fost realizate varii amenajari exterioare, care sunt mereu schimbate si care dau clientului o idee asupra modului cum poate sa-si aranjeze gradina. "Putini din cei care vin la noi stiu exact ceea ce vor. Noi le aratam exemplele noastre de amenajari si ei aleg ceea ce le place. Important este ca oamenii sa vada si sa aiba de unde alege. In plus, toate angajatele noastre de la magazin sunt ingineri horticoli, deci au studii de specialitate si asigura si consultanta clientilor", explica directorul firmei.





Sezonul a inceput de la 1 octombrie



Tot pentru a proteja mediul inconjurator, in ultimii ani au inceput sa fie comercializati masiv pe piata romaneasca brazii artificiali. Foarte multi ii considera mult mai avantajosi, pentru ca nu se mai scutura si nu lasa ace de brad in casa, dar si pentru ca se cumpara o data si pot fi folositi mai multi ani, chiar 10-15 ani daca bradul este bine pastrat.



Magazinele Lida din Capitala comercializeaza de cativa ani incoace brazi artificiali de toate dimensiunile, de la 45 de centimetri pana la 2,7 metri. La unul din magazinele Lida din centru, preturile variaza intre 175.000 de lei, cei de 45 de centimetri si pana la zece milioane de lei, cei de 2,7 metri. "Deocamdata nu avem decat brazi de culoare verde. Si cei mari si cei mici sunt ceruti, depinde de client. Avem si brazi de 2,7 metri care costa 5,7 milioane de lei si difera prin ceilalti prin calitate, marimea coroanei", afirma Catalina Mihalache, vanzator.



Foarte multi clienti prefera sa cumpere bradul direct impodobit. Un brad mic costa 495.000 de lei, dar cu tot cu decoratiuni poate ajunge si la doua milioane de lei. "Noi am inceput sa vindem brazi de la 1 octombrie. Pana acum am vandut in jur de 30-40 de brazi, iar in perioada aceasta cererea a crescut. Este normal, pentru ca se apropie sarbatorile. Clientii sunt din toate categoriile - avem si persoane fizice, dar si firme, banci sau hoteluri", afirma Catalina Mihalache.





La pomul laudat poti sa te duci cu mouse-ul



Comertul cu brazi de Craciun a devenit, in special in ultimele decenii, o afacere din ce in ce mai sofisticata, pe masura ce materialele sintetice au inceput sa fie folosite pentru fabricarea brazilor artificiali. Inclusiv pe piata romaneasca, oferta de brazi e din ce in ce mai variata; azi nu mai starneste mirarea nimanui un brad din plastic argintiu sau auriu, chiar daca pretul respectivului produs continua sa starneasca mirarea multora. Nici modul de a face comert cu brazi n-a ramas acelasi; mai nou a aparut si la noi posibilitatea de a comanda brazi prin Internet. Acum doi ani, patronul unei firme de publicitate bucurestene, Smart Promotion, a creat un site unde se pot comanda brazi cu livrare la domiciliul clientului, exclusiv pe raza Bucurestiului. Investitia a fost de 100 de milioane de lei, cu care au fost cumparati 400 de brazi din zona Avrigului. In 2001, numai din vanzarea de brazi firma a castigat 500 de milioane de lei, iar in 2002, cu 700 de brazi vanduti, cifra a fost relativ apropiata. Conform declaratiilor patronului firmei, Mihai Lala, targetul unui asemenea serviciu sunt intotdeauna oamenii foarte ocupati, cu venituri mari si foarte mari, care nu au timp sa mearga singuri dupa brazi. Aceasta explica de ce in astfel de cazuri apar si comenzi pretentioase, dificil sau imposibil de onorat: cea mai ciudata comanda pe care a primit-o site-ul (si pe care nu a putut-o onora) a venit anul trecut din partea unei persoane care dorea nu mai putin de 200 de brazi naturali inalti doar de 30 de centimetri. diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania