Afaceri de la zero

Paharul cu sucuri naturale este, deocamdata, pe jumatate gol

20.12.2004, 00:00 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Dana Ciriperu


Romanii consuma, anual, in medie, cate trei litri de sucuri naturale. Este foarte putin, daca luam in calcul ca, de pilda, locuitorii Germaniei consuma de 12 ori ori mai mult. Rezulta de aici ca piata are un potential de crestere urias. De altfel, anul trecut acesta a fost cel mai dinamic sector al industriei romanesti, cu o crestere de aproximativ 40%. Ceea ce poate insemna ca perioada de expectativa se apropie de final si ca ar trebui sa ne asteptam la o adevarata "explozie" in domeniu. Deocamdata, cele mai bune perspective par sa le aiba cei care produc sucuri de mere.



In afara valorificarii in mod natural, merele pot fi transformate prin procedee industriale in diverse alte produse, majoritatea acestora destinate consumului pe pietele Uniunii Europene. In tarile europene prelucrarea fructelor, piata concentratelor si a sucurilor naturale detin o pondere important. In ultima vreme, si producatorii autohtoni incep sa se adapteze la aceasta tendinta.



Fabricile din Reghin, Zalau, Carei, sau Dej valorifica de ani buni liveziile cu meri din Transilvania. Companiile din domeniu au avantajul de a fi situate intr-o regiune cu importante plantatii de mar, aflate in centrul bazinului pomicol, ceea ce le permite livrarea prompta a fructelor, precum si prelucrarea lor in stare proaspata, totul pentru a se obtine o calitate sporita a concentratului pentru sucurile naturale livrate la export.





Transilvania are mere, Europa are sucuri



Societatea Sucmerom a inceput productia sucului natural din mere ultrafiltrat in 1996. Fabrica din Reghin si-a largit activitatea in 2003 prin productia de aroma de mar, tot atunci achizitionandu-se si prima ferma pomicola. Din acel an, pentru producerea materiei prime, societatea executa lucrari de intretinere pe o suprafata de peste 250 de hectare de livada de mar. Ulterior, prin programul Sapard, societatea a beneficiat de fonduri pentru modernizarea laboratorului uzinal de control a calitatii sucului concentrat din mere, pentru achizitionarea unei prese pentru fructe si a unor tractoare si masini agricole subventionate in proportie de 45%. "In 2005, ne propunem o investitie pentru o linie de imbuteliere a sucului concentrat din mere, care ar permite o mai buna valorificare si ar reprezenta un atu in abordarea pietei interne", spune Dumitru Ormenisan, director executiv Sucmerom. Deocamdata firma livreaza produsele doar in forma de vrac. Acum, aproximativ 98% din productia firmei este destinata pietei externe. "In domeniul productiei de siropuri, piata este instabila, dar in crestere continua", este de parere Dumitru Ormenisan. Desi firma pe care o conduce Dumitru Ormenisan vizeaza aproape in exclusivitate piata externa, prin investitiile programate in 2005 se urmareste intrarea treptata pe piata interna. "Achizitionarea unei linii de imbuteliere va permite trecerea de la ambalarea in vrac si ne va ajuta sa valorificam mai bine produsele, in special pe piata intrerna", explica Carolina Badiu, director economic Sucmerom.





Toate concentratele merg la export



Compania clujeana Commer mizeaza in acest an pe o cifra de afaceri de 1,3 milioane de euro, de cinci ori mai mare decat in 2003. Producatorul clujean de concentrate din mar pentru sucuri naturale a preluat integral anul acesta, productia realizata in 2003 impreuna cu alte doua firme ale concernului Babos Holding International. In acest scop, compania si-a anuntat intentia de a investi in 2005 un milion de euro in noi linii de productie, pentru diversificarea gamei de concentrate pe care le comercializeaza.



In prezent productia firmei Commer este livrata in totalitate la export, dar planul de management pe 2005 urmareste patrunderea pe piata interna si realizarea unor vanzari de 15-20% din capacitatea actuala. Reprezentantii firmei estimeaza ca, pana in 2006, valoarea totala a investitiilor se va ridica la 5 milioane de euro. "Se urmareste obtinerea unor produse cu un nivel de prelucrare mai inalt, sucuri concentrate filtrate, diversificarea gamei de concentrate de fructe & legume, precum si certificarea activitatilor de productie, in conformitate cu standardele din domeniu", ne-a declarat Vlad Iepure, reprezentant al departamentului de marketing din cadrul Commer. Anul acesta compania clujeana a realizat investitii de 200.000 de euro pentru a majora capacitatea de productie si pentru a realiza un upgrade tehnologic la nivelul liniei de productie a sucului concentrat de mar.





35 de mii de tone pe sezon



"Trendul ascendent manifestat in perioada 2003-2004 (crestere de 30-40% la vanzarile de sucuri si nectaruri naturale) se va mentine si va determina o crestere constanta a vanzarilor de concentrate de fructe, catre producatorii de profil", spune Vlad Iepure, reprezentatul Commer. In 2003, compania a realizat o productie de suc concentrat de mar in valoare de 262.000 de euro, in timp ce productia totala realizata de Babos Holding a ajuns la 1,3 milioane de euro. "Fata de 2003, anul acesta capacitatea de productie a Commer a crescut cu 150%, astfel incat potentialul de procesare a materiei prime pe linia de productie detinuta de noi se ridica la 35 de mii de tone pe sezon", a mai spus Iepure. Segmentul de piata vizat de Commer il reprezinta producatorii finali si imbuteliatorii de bauturi naturale racoritoare necarbonatate. Piata de desfacere a firmei este Uniunea Europeana, in Austria, Germania, Olanda, Elvetia si Marea Britanie. Anul viitor firma clujeana isi propune sa abordeze si piata Statelor Unite.





Cifra de afaceri de peste 2,5 milioane de euro



Compania Commer a fost infiintata in 1991 la Cluj-Napoca, avand sediul operational la Zalau (unde se afla linia de productie de sucuri concentrate din fructe). Capitalul social depaseste 15 miliarde de lei, iar actionariatul este in intregime local. "Anul trecut s-a schimbat structura actionariatului, o data cu aceasta s-a adoptat o alta strategie de dezvoltare, axata in principal pe investitii in tehnologie, in vederea dezvoltarii unor produse noi si pentru a accesa piete care sa asigure valoare adaugata mai ridicata produselor noastre", explica Iepure. Concurenta companiei din se imparte intre producatorii interni si cei din strainatate, fabricile de profil din Polonia, Ungaria, Cehia, Republica Moldova, Ucraina reprezentand competitorii Commer la nivel international, iar in Romania, concurenta vine din partea producatorilor din Carei, Reghin, Ramnicu Valcea, Focsani, Vaslui, Dej.



Compania Sucmerom din Reghin produce si comercializeaza mere de consum, distibuite in reteaua magazinelor Billa, suc concentrat de mere ultrfiltrat, precum si aroma naturala din mere. Compania Sucmerom a fost infiintata in 1992 avand ca obiect de activitate productia de sucuri concentrate din mere si alte fructe de livada. La momentul infiintarii, valoarea capitalului social subscris a fost de 26.400.000 de lei, capital majorat in 1994 la 65.100.000 de lei, valoare care se mentine si in prezent si este repartizata intre cei 36 de asociati. Compania a inregistrat in 2003 o cifra de afaceri de peste 2,5 milioane de euro.
transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania