Afaceri de la zero

Pana la urma, clasa de mijloc n-a mers in paradis. A venit la casting in locul clasei de mijloc

24.05.2004, 00:00 Autor: Claudia Covaci


Intrarea multinationalelor pe piata romaneasca la jumatatea deceniului trecut a tras dupa ea nu doar investitii promitatoare, ci si cariere noi. Una dintre ele este cea de actor de ocazie in reclame la diverse produse. Cei din businessul de casting impart lumea in doua: manechine si "people". Daca manechinele nu mai au nevoie de prezentare, despre "people" se poate spune ca sunt oamenii obisnuiti, care participa la casting fie din dorinta de a mai scoate un ban in plus, fie pentru ca nutresc speranta celebritatii si a apartenentei la categoria manechinelor. Oricat de populata ar fi insa gradina tarii cu personaje pentru toate castingurile, cand vine vorba de personaje care sa ilustreze clasa de mijloc a societatii, cu greu se gaseste cate unul.



La filmarea spoturilor pentru coniacul Unirea, agentia de publicitate NextCap aproape ca n-ar fi avut nevoie de casting. Ar fi fost suficient, la o adica, sa mearga pe acolo pe unde se presupunea ca merge targetul produsului, intr-un cartier muncitoresc, si sa filmeze. "Nu de casting ducem noi lipsa in zona asta", au marturisit reprezentantii agentiei.



Marea problema apare atunci cand brieful de la client cere "tanar om de afaceri, 35 de ani, tata de familie". Caci, desi in ultimii ani agentiile de casting s-au inmultit si la fel si baza lor de date, totusi, cand vine vorba de oameni de afaceri, alegerea este foarte dificila.



"In reclame, businessmanii sunt cei mai ceruti", spune Andreea Tanasescu, director de casting la Talent Works. "Toata lumea cauta acea middle class, pe care nu prea o gasesti".



In urma cu trei ani, Andreea Tanasescu a participat la casting pentru filmul lui Franco Zeffirelli, "Callas Forever". Scenariul cerea prezenta in film a unor oameni de afaceri, care au fost in cele din urma interpretati chiar de oameni de afaceri. Cel care a reusit sa adune in jurul sau cateva astfel de persoane a fost directorul agentiei de publicitate Saatchi & Saatchi, Radu Florescu.



"De atunci aceasta zona a crescut", spune Tanasescu. Dar se pare ca nu suficient.





Prea putini candidati de peste 30 de ani



Potrivit lui Liviu Ionescu, proprietarul agentiei MRA Models Agency, una din marile probleme ale agentiilor este aceea ca "nu avem actori frumosi".



"Majoritatea reclamelor folosesc actori cu farmec, telegenici, pe care noi nu prea-i avem. Cat priveste filmele, s-au dus vremurile in care se faceau filme din categoria <deep> (profunde, n.red.); uitati-va si la Hollywood care sunt actorii de succes", spune Ionescu.



"In plus, la noi exista reticenta oamenilor de a mai face ceva dupa 30 de ani. Eu am prieteni carora le spun sa participe la castinguri, dar toti au o anumita reticenta".



Ionescu, fost model la Apaca inainte de '89, a infiintat agentia in 1992, cand mare lucru nu se stia despre acest business.



"Era un sistem de semi-freelancing, iar cine avea nevoie de casting apela pe atunci la Zina Dumitrescu. Pe de alta parte, lucrurile se miscau intr-o viteza de melc, astfel ca am fost un pionier autodidact. Intre timp, sistemul s-a autocreat", mai spune el.



"Faptul ca au fost romani care au lucrat in strainatate si ca in Romania au venit filialele unor agentii de publicitate internationale, precum si clientii internationali, a ajutat sistemul sa se calibreze".



In ceea ce il priveste, Ionescu a lucrat doi ani in Franta, unde spune ca a invatat "sa munceasca".



Baza de date a agentiei sale, care numara circa 10.000 de oameni, include manechine, oameni de rand si copii. De fapt, el se concetreaza foarte tare pe manechine, iar visul sau este ca si Romania sa dea o Eva Herzigova, care vine tot din Estul Europei. Printre manechinele care s-au lansat prin intermediul agentiei sale se numara Catrinel Menghia, Veronica Pascu, Monica Barladeanu sau Daniela Dorobantu.



In general, agentiile de publicitate care solicita serviciile sale sunt, de regula, clienti internationali. Printre companiile cu care a lucrat se numara Coca-Cola, BRD, Tuborg, Mobexpert sau Western Union.





Unde sunt baietii cu ochi albastri?



Andreea Tanasescu de la Talent Works este mai aproape de zona oamenilor de rand, "people", asa cum sunt ei denumiti in limbajul de specialitate. Agentia sa furnizeaza casting, intr-o proportie foarte mare, pentru studiorile de la Buftea ale Media Pro, atat pentru emisiunile de divertisment, cat si pentru filmele care au fost turnate acolo.



Chiar in aceste zile, agentia sa a furnizat actori pentru o productie a History Channel, destul de dificil de realizat, intrucat realizatorii documentarului au cerut multi barbati cu ochi albastri.



"Un director de casting trebuie sa cunoasca foarte bine toata zona de talente, trebuie sa stie tot ce se intampla. Trebuie sa citesti story board-ul, sa-ntelegi de ce talent are nevoie clientul, iti faci o situatie din care trebuie sa reiasa de cate personaje este nevoie si de cata figuratie", spune Tanasescu.



"Facem primul casting cu fotografii, in care regizorii stabilesc ce talente se distribuie si unde, ei aleg un numar de cinci-sase propuneri pentru fiecare rol, dar castingul difera foarte mult de la proiect la proiect".



Ea este de parere ca cei din business sunt multi si putini in acelasi timp. "Nefiind organizati ca in strainatate, in sindicate, totul se face din mers", spune Tanasescu, explicand totodata ca in momentul inceperii unui proiect lucrurile se deruleaza cu rapiditatea secventelor din serialul "Spitalul de urgenta".



"Practic, stau cu telefonul lipit la ureche, pentru ca oricand poate sa mi se mai ceara ceva".





Ca un biscuit fara ambalaj



Cea mai slaba perioada pentru business este inceputul anului, respectiv lunile ianuarie-februarie, iar cele mai prolifice sunt lunile de vara, cea mai buna fiind luna august.



Figurantii nu stau neaparat in banii pe care-i incaseaza din casting, dar exista si persoane care traiesc din aceasta meserie. Un figurant incaseaza de la 300.000 lei pe zi pana la 1,5 milioane lei pentru un rol mic. Altii mai perseverenti pot ajunge si la 1.000 de dolari.



In cazul manechinelor, castigul este mult mai mare: un manechin performant poate ajunge la 150.000 de euro pe an (brut), din care 30% reprezinta comisionul agentiei.



"Produsul este propria persoana. Pentru ca multi nu au mai avut de-a face cu acest lucru, cheltuielile de inceput sunt suportate de agentie. Aceste cheltuieli implica haine, telefoane care trebuie date, transportul. Este nevoie de o investitie initiala, pentru ca cei care vin sunt ca un biscuit fara ambalaj", spune ea.



"Totul depinde de contract, dar in casting nu exista exclusivitati; acest lucru intervine in cazul impresariatului. Asa incat daca o alta agentie are nevoie urgent de niste actori, ii furnizam noi".



Tanasescu spune ca agentia sa isi va extinde businessul si in materie de impresariat, fiind in discutii avansate cu cativa sportivi care si-au dat seama ca se castiga bine din vanzarea propriei imagini.



Talent Works are in baza de date 500 de oameni de care se ocupa trei angajati permanenti.



La randul sau, Liviu Ionescu de la MRA spune ca, daca ar fi venit cand aveau 18-20 de ani, unii dintre oamenii obsnuiti de astazi ar fi avut sanse sa ajunga modele. La fel, exista cazuri in care foste manechine ajung sa accepte roluri mici in reclame pe langa slujbele pe care le au.
claudia.covaci@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania