Afaceri de la zero

Parte de kart. Tot duminica dimineata, dar nu la TV

31.05.2004, 00:00 Autor: Claudia Covaci

Ca zona de Nord a Bucurestiului s-a extins in ultimii ani nu-i nici o noutate pentru cine vede in ce ritm se inmultesc vilele si casele de lux care serpuiesc pe langa padurea de la Baneasa catre Otopeni si de aici pana la Corbeanca.
De curand insa, cetatenii cu dare de mana ai satului Pipera au un motiv in plus sa ramana pe langa casa. Un grup de entuziasti a construit un circuit de karting, de care pe locuitorii zonei nu-i desparte decat lungul sir de camioane care strabat Soseaua de Centura. Aici se pot inchiria karturi de distractie, dar pot fi urmarite si competitii incluse in campionatul national de karting.
Aflati intr-o vizita in Germania, in urma cu cativa ani, Traian Moldovan si Radu Nemes au vazut o pista de karting, le-a placut si si-au spus ca si la noi ar fi posibila realizarea unui astfel de circuit. De aici n-a mai fost decat un pas pana la a se gandi ca ei insisi ar fi oamenii care s-ar pricepe cel mai bine sa realizeze lucrarea.
"Am facut mai multe vizite si ne-am documentat aproape un an de zile. Am obtinut certificare FNAK (Federatia Nationala de Automobilism si Karting) si am obtinut acordul Comisiei Internationale de Karting (CIK)", spune Traian Moldovan.
Proiectul, inceput acum trei ani, a necesitat o investitie de 1,5 milioane de euro pana in acest moment, dar ea nu a fost inca finalizata. Banii au provenit de la cealalta companie unde sunt actionari Moldovan si Nemes, AMC Prodex, care reprezinta doua companii din Belgia si Germania, care se ocupa de analize si masuratori de temperatura in domeniul gazelor, respectiv de constructii metalice. Kartingul este noul obiect de activitate pe care cei doi manageri l-au adaugat companiei lor si cel asupra caruia se concentreaza acum cel mai mult. "Cealalta parte a companiei s-a dezvoltat suficient de mult cat sa functioneze aproape singura", afirma Moldovan.



Cateva piste in toata tara
Amckart, cum a fost denumit circuitul, este construit pe o suprafata de 63.000 metri patrati si cuprinde o pista outdoor si o pista indoor. Pista outdoor are o lungime totala de 1.240 metri si o latime medie de 8 metri. Cea indoor are o lungime de 215 metri si este amplasata in interiorul unei hale cu suprafata de 1.500 metri patrati. Aici, in interior, se desfasoara curse de agrement si se tin cursuri de karting pe tot parcursul anului, indiferent de anotimp.
Hala poate fi eliberata in circa doua ore si poate fi utilizata, asa cum a fost cazul deja, pentru lansari de modele noi de autoturisme, cocktailuri, aniversari la care pot participa maximum 450 de participanti. Mitsubishi a lansat aici modelul Evo 8, Citroen a venit cu modelul C2, echipa de raliu a OMV si-a facut prezentarea tot aici, dupa cum afirma Moldovan. O parte din lucrari au fost realizate de compania Frisomat, o parte de Consol si o alta parte a fost realizata in regie proprie.
"Complexul a fost gata in octombrie anul trecut, dar am avut de trecut perioada de iarna. Deschiderea oficiala a avut loc la sfarsitul saptamanii trecute, cu ocazia organizarii etapei a saptea a Campionatului national de karting".
Putin mediatizate, competitiile de karting se tineau pana anul trecut doar pe circuitul de la Targu-Secuiesc. "Este un sport scump, dar prin existenta lor, celelalte piste determina ridicarea acestui sport, pentru ca deja s-au format echipe, la care se adauga particularii pasionati de karting".
Pe langa pistele mentionate, in tara mai functioneaza pistele de la Bacau si Arad.



Concursurile se tin cu kartul clientului
La aceasta ora, complexul poseda 40 de karturi, care au intre 6,5 si 9 cai-putere, acestora urmand a li se adauga si karturi de 15 cai-putere.
Pretul unui astfel de kart, importat din Elvetia, de la compania Swiss Hutless, se situeaza la 2.500 de euro.
Un kart de competitie costa ceva mai mult, adica undeva intre 6-8.000 de euro, insa cei care vin la competitii participa cu echipamente proprii.
Viteza medie a unui kart de agrement se situeaza la 110-120 km/ora, dar viteza maxima atinsa care s-a inregistrat vreodata a fost de 170 km/ora.
"Pilotii participanti la campionatul national platesc o taxa de concurs de 100 de euro pentru fiecare pilot in parte, din care se asigura infrastructura de catre personalul specializat pe toata durata concursului, care tine trei zile", mai spune Moldovan.Pentru cei care vin doar pentru distractie, pretul pentru zece minute de senzatii tari este intre 450.000 si 600.000 lei, in functie de puterea motorului. Daca distractia se desfasoara pe circuit indoor, pista poate fi impartita pe jumatate, iar pretul este de 350.00 lei pentru aceeasi perioada de timp.



Scoala de Schumacheri
"Oricine are ca vis sa ajunga pilot de Formula 1, porneste de la karting, este primul pas in sportul cu masini pe patru roti", este de parere Moldovan.
Chiar in ziua raidului nostru pe circuitul de la marginea orasului, cativa Schumacheri in miniatura, echipati cum se cuvine, turau motoarele karturilor la maximum.
Scoala, deschisa cu aproape o luna in urma, consta in cinci sedinte lunare, care costa 120 de euro, la care se adauga TVA. Cei care participa la cursuri sunt echipati de firma OMP, care furnizeaza echipament sportiv si pentru pilotul de Formula 1 Michael Schumacher.
De scoala se ocupa patru instructori, iar numarul celor care lucreaza in cadrul complexului este de 12.
In aceasta vara, proprietarii complexului urmeaza sa incheie lucrarile si la o tribuna de 400 de locuri, iar cu aceasta pot astepta linistiti etapa a cincea din campionatul national, care se desfasoara la inceputul lunii septembrie - respectiv, la mijlocul lui septembrie, ultima etapa a Campinatului sud-est-european.
Desi cei doi proprietari au doua servicii, totusi, in timpul liber, mai dau cate o tura de pista. Si, mai mult sau mai putin in secret, doresc sa aiba propria lor echipa de campionat national.



claudia.covaci@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania