Afaceri de la zero
Pentru magazinele de decoratiuni interioare numai castigurile nu sunt simbolice

Pentru magazinele de decoratiuni interioare numai castigurile nu sunt simbolice

05.03.2007, 17:57 Autor: Delia Oniga
Fie ca vand obiecte decorative "de firma" sau portelan pictat manual, magazinele de decoratiuni interioare sunt din ce in ce mai cautate de clientii romani, iar aceasta se simte in cifrele de afaceri care cresc de la an la an.
Mihaela Netcu a deschis magazinul Living Store in noiembrie 2002. Ea spune ca gasirea spatiului a fost o aventura pentru ca isi dorea sa fie un spatiu generos, deschis, pozitionat intr-o zona boema si prestigioasa, iar pana la urma Galeriile Kretzulescu au indeplinit aceste criterii.
Din pasiune pentru decoratiunile interioare si articolele de design si pentru ca acest segment nu era deloc reprezentat pe piata, Netcu a ales sa deschida magazinul Living.
"Am dorit ca obiectele pe care le comercializam sa fie intr-o gama variata si moderna, care pune accentul pe calitate si design functional. Living expune colectii extinse ale unor branduri, producatoare de obiecte pentru servirea mesei, bucatarie, instrumente pentru bar si servirea vinului, obiecte pentru producerea si servirea ceaiului si cafelei, precum si obiecte decorative de design interior de la firme precum Itala din Finlanda, Guzzini, Egizia, RSVP si Arte & Cuoio din Italia, Eva Solo din Danemarca, Philippe Deshoulieres si Peugeot din Franta, Leopold din Germania, Cerabella din Spania si Dunoon din Anglia" , spune Netcu.
Pasii urmatori in concretizarea ideii afacerii au fost: gasirea si amenajarea spatiului, selectarea furnizorilor la targuri de specialitate si plasarea comenzilor catre furnizorii externi. Investitia initiala a fost de 90.000 de euro (304.074 de lei).
In plus fata de comercializarea obiectelor de design interior, cei de la Living Store asigura consiliere in alegerea obiectelor si utilizarea acestora, precum si detalii asupra fabricatiei si istoriei marcilor sau a designerilor. Si mai mult, "in Romania Living este unul dintre promotorii listei cadourilor pentru casatorie, "wedding list" si a certificatelor cadou de diverse valori. De asemenea, Living a lansat programul de recunoastere si fidelizare a clientilor sai prin cardul Design Club. Cardul se emite pentru clientii care au cumparat produse in valoare de minimum 3.000 lei (887 euro) in decurs de 3 luni si depun bonurile fiscale la magazin", precizeaza Netcu.
Magazinul Living Store colaboreaza cu arhitecti si designeri de interior pentru amenajarea si mobilarea totala a unei case.
Cifra de afaceri a Living a fost de 351.000 lei (103.593 de euro) in 2005, conform datelor furnizate de Ministerul de Finante, iar profitul a fost de 28.000 lei (8.287 de euro).
Pe parcurs s-a investit in marirea stocului de marfa si in alegerea unor noi furnizori.
Preturile sunt cele recomandate de furnizori si sunt la acelasi nivel cu cele din Europa. "Nu credem ca marirea preturilor peste cele europene, cum se practica din pacate in Romania, este o solutie dat fiind ca clientii nostri circula mult si de cele mai multe ori cunosc brandurile pe care noi le comercializam", este de parere Netcu.
Proprietara afacerii considera ca clientii Living sunt persoane educate, cu gust si deschidere catre nou, pasionati de design.
"Veniturile acestora sunt medii si mari, dar avem si tineri studenti care apreciaza aceste obiecte deosebite si isi achizitioneaza chiar din bani putini cateva dintre ele", adauga Netcu.
Ea mai spune ca listele de mariaj pe care le-au avut au fost deschise de asemenea de cupluri moderne, mondene, care stiu ce vor si carora ideea de a primi bani la nunta nu le placea deloc. Asa incat au fost incantati sa isi aleaga ei singuri cadourile.
Netcu apreciaza ca romanii sunt din ce in ce mai receptivi la calitate, design sau prestigiul firmei.
"E timpul ca romanilor sa nu li se mai vanda produse no-name la preturi de brand. Iar ei sa aprecieze brandurile faimoase si cu traditie si sa isi doreasca obiecte esemnatee la ei in casa", este de parere proprietara Living. De asemenea, si firmele comanda cadouri de business pentru diferite ocazii. Alt magazin care se ocupa de comercializarea obiectelor de design interior este Wagner. El apartine surorilor Wagner, Ana si Irina.
"Ideea deschiderii unui astfel de loc exista de ceva ani in urma si a venit in urma dorintei de a vinde portelanul pictat manual de catre Ana Wagner in diverse magazine de design interior cum ar fi Interior, Sara Blu, Galeriile Nestor, Carturesti, precum si lanturile Careffour sau Cora", spune Irina Wagner.
In urma experientelor in domeniul distributiei de portelan pictat manual cele doua surori si-au propus sa creeze un loc in care sa poata prezenta arta contemporana romaneasca in care, pe langa portelanul si alte creatii ale Anei, si alti artisti sa poata expune sau vinde ceea ce creeaza.
"Totodata insusirea obiceiurilor coloniale de catre bucuresteni, cum e arta ceaiului sau a cafelei, ne-a orientat catre profilul magazinului. Experienta a constat in practica Anei Wagner in grafica si design si faptul ca ea era conectata la viata artistilor din Bucuresti, precum si la piata de design interior", precizeaza Irina Wagner.
Businessul Wagner consta in comercializarea portelanului pictat manual, obiecte de arta contemporana, obiecte hand-made, accesorii ceai si cafea, tablouri. "Toate se leaga de arte frumoase si povestile ce le leaga de creatorii acestora, precum si de trendul impus de loc. Povestile sunt foarte importante la Wagner, ele ne transmit energie asa cum putine lucruri mai transmit intr-o lume in care oferta este aproape infinita. Si este vorba despre energia creatoare venita direct de la artist", este de parere Wagner.
Serviciile conexe pe care le ofera magazinul Wagner sunt: amenajare design interior, cadouri personalizate, liste de nunta sau fotografii.
Etapele de la idee si pana la punerea acesteia in practica au fost, dupa cum spune Irina, "munca multa in creatia, productia portelanului pictat manual, capital, concept magazin, produse, contacte, locatie si oameni". La inceput nu aveau angajati. Acum sunt 2 si 4 colaboratori.
Investitia initiala a fost de 5.000 de euro (16.926 de lei) si s-a investit in amenajari, productie, marfa iar pe parcurs s-a investit in imbunatatiri, amenajari, achizitie tehnologie mai performanta pentru productia portelanului si mai ales marketing, adauga Irina Wagner. Pe luna costurile magazinului se ridica la aproximativ 2.000-3.000 de euro (6.770-10.155 de lei).
In 2006 cifra de afaceri a Wagner a fost de 150.000 lei (44.309 de euro). Irina Wagner estimeaza ca anul acesta va fi o crestere de 50% iar acest lucru se datoreaza strategiei de marketing abordate si participarii la diverse targuri de profil. De asemenea, firma intentioneaza exportarea portelanului pictat manual Ana Wagner.
"Profitul va creste intr-un procent mai lent decat cifra de afaceri, datorita cheltuielilor ce sustin activitatea de dezvoltare", este de parere Irina Wagner.
Cele mai mari preturi din magazinul Wagner sunt cele ale lucrarilor de arta grafica si pictura care ajung pana la 2.000 de lei (590 de euro), iar cele mai ieftine sunt produsele de ceai care se vand cu 1 leu.
"Cumparatorul majoritar este femeia cu varste intre 25 si 60 ani. Persoane fizice si juridice cu venituri medii si mari. Sunt clientii care se situeaza peste un anumit grad de cultura", adauga Irina.
Clientii majoritari sunt romanii, ei fiind cei mai receptivi la produsele magazinului. "Cred ca am ajuns sa ne facem cunoscuti datorita calitatii si unicitatii produselor, precum si atmosferei calde din magazin", considera Wagner.
Micile dificultati pe care le-a intampinat Irina Wagner au tinut de munca in echipa, comunicare, lipsa de timp, stabilirea procedurii, birocratie sau lipsa de capital.
Irina Wagner este de parere ca afacerea de care se ocupa este profitabila. "Cei care ar vrea sa inceapa o astfel de afacere ar avea beneficii de pe urma faptului ca ar avea de a face cu o piata a "frumos-ului". Iar dificultatile tin doar de crearea si "educarea" clientilor pentru frumosul de un anumit gen.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania