Afaceri de la zero

Planul cincinal la mase plastice, adaptat la economia de piata

28.01.2005, 00:00 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Dana Ciriperu


Dezvoltarea industriei petrochimice in anii 70-80 a condus la aparitia mai multor companii in Romania care prelucrau, in diverse forme, masele plastice. Chiar daca acum materialele de acest fel nu mai sunt o prioritate a "planurilor cincinale", producatorii autohtoni s-au adaptat regulilor economiei de piata. Prin urmare, in ultima vreme productia a inregistrat, an de an, cresteri importante.



De la articolele cele mai banale de uz casnic si pana la subansamblele pentru domeniul auto, de la materialele plastice industriale pana la articolele destinate intretinerii si amenajarii spatiilor verzi, plasticul a devenit un produs de neinlocuit in vietile noastre. Producatorii au descoperit ca din praful de plastic se pot face afaceri serioase. Si raporteaza cifre de afaceri de zeci de milioane de euro.





Vanzari mai mari cu 75%



Defaplast Invest din Bistrita a fost infiintata in 1999 de catre Vasile Saplacan, avand ca obiect de activitate fabricarea folilor, placilor si tuburilor din mase plastice destinate industriei si agriculturii. Firma are 25 de angajati si a inregistrat in 2003 o cifra de afaceri de aproape un milion de euro.



Ca urmare a investitiilor realizate in perioada 2002-2004, firma bistriteana a inregistrat atat cresteri ale capacitatilor de productie, dar si ale cifrei de afaceri. Dupa vanzari de 40 de miliarde de lei (aproximativ 1 milion de euro) in 2003, conducerea firmei estimeaza pentru anul trecut incasari de cel putin 70 de miliarde de lei, cu 75% mai mari decat in 2003.



Capacitatea de productie existenta de 200 de tone lunar, este acoperita in proportie de 60% de catre cerintele de pe piata. "Lipsa materiei prime este una dintre cele mai importante probleme cu care se confrunta producatorii. Utilizarea unor produse de import ar creste costurile cu cel putin 30%", spune Vasile Saplacan, director general Defaplast Invest.



Firma bistriteana are peste 30 de clienti in domeniul productiei industriale, sector care cuprinde peste 90% dintre clientii firmei. "Majoritatea producatorilor din Bistrita realizeaza confectii mici, pungi, sacose, saci de mici dimensiuni. Firma pe care o conduc activeaza pe un alt sector, acesta fiind principalul motiv pentru care nu ne concuram deocamdata", a mai spus Saplacan.





De la agrafe si piepeteni la mase plastice



La Oradea, se afla Plastor, unul dintre cei mai mari producatori de articole din material plastic din Romania. Cu toate acestea, cifra de afaceri de peste 12 milioane de euro realizata anul trecut de catre Plastor provine din cumularea activitatilor de productie desfasurate de cele trei divizii ale fostei intreprinderi de mase plastice din judetul Bihor.



Istoria fabricii oradene incepe in 1914, cand se infiinta, in orasul de pe Cris, Fabrica de agrafe si piepteni. Societatea avea atunci 22 de angajati. In 1922 lua nastere Fabrica de perii. Cele doua fabrici erau nationalizate in 1948. In perioada 1949-1952 au loc cateva schimbari de identitate la care se adauga si fuziuni cu mai multe societati care fabricau articole casnice, articole din materiale plastice, perii, mingi de ping-pong sau matrite.



In 1963, intreprinderea primeste o noua denumire: Fabrica de mase plastice Viitorul. In 1991, intreprinderea de mase plastice devine societate pe actiuni si isi schimba denumirea in Plastor. In 1990, societatea intra in economia de piata cu 2.600 de salariati producand: jucarii, folii, perii, monofilamente, etichete, fermoare, articole de uz casnic. Din societate se desprinde o sectie de productie care devine fabrica de sine statatoare si are ca domeniu de activitate fabricarea periilor.



Plastor a fost privatizata in totalitate in anul 1994, prin metoda MEBO, actionariatul fiind reprezentat de 450 de persoane, salariati ai firmei. Dintre acestia 12 persoane detin 51% din actiunile firmei, iar conducerea detine 33%. Firma are in prezent 1.180 de angajati si a inregistrat in 2003 o cifra de afaceri de 10,6 milioane de euro.





Mobilierul de gradina creste afacerile Plastor



Prima divizie de productie a companiei oradene, axata pe prelucrarea maselor plastice, are capacitatea tehnologica si logistica de a produce o gama larga de articole de uz industrial (flacoane, bidoane, canistre, containere) si casnic (mobilier de gradina, vase pentru flori, articole pentru baie sau bucatarie. Experienta acumulata in decursul anilor, permite acestei divizii sa execute si produse complexe specifice, comandate de clienti din diverse domenii de activitate. Articolele sunt fabricate din poliolefine, fiind destinate ambalarii diferitelor produse (uleiuri minerale, substante chimice) dar si industriei auto (conducte de aer, rezervoare).



Conducerea Plastor estimeaza pentru 2005 o cifra de afaceri de peste 14 milioane de euro, cu 15% mai mare decat in 2004. In ultimii ani, vanzarile producatorului din Oradea au crescut constant, firma incheind anul 2004 cu o cifra de afaceri de 12,5 milioane de euro, cu 20% mai mare decat in 2003.



"Aceste cresteri se bazeaza pe cresterea productiei in domeniul pieselor tehnice si a articolelor de gradina, preconizand pentru anul 2005 ca societatea noastra sa lanseze noi produse atat pe piata interna cat si la export", a spus Ion Seres, director general al firmei.



"Bunurile de larg consum, care asigura 25% din cifra de afaceri a firmei, fac obiectul distributiei pe piata interna, articolele tehnice injectate si suflate sunt comercializate atat pe piata romaneasca, cat si pe cea externa, iar confectionarea matritelor este valorificata doar la export", a explicat oficialul Plastor.





Colaborare cu Renault si Daewoo



Portofoliul de clienti ai Plastor cuprinde companii extrem de variate, ca urmare a diversitatii productiei. Cei mai importanti clienti pe plan intern sunt marile retele de magazine (Cora, Bricostore, Ambient).



In domeniul articolelor tehnice, firma oradeana colaboreaza cu Renault si Daewoo pentru subansamble din material plastic in domeniul auto, Electrolux si Keratech in sectorul subansamblelor din material plastic destinate articolelor electromenajere, Adidas-Salomon, in domeniul articolelor de sport, respectiv firma Brill in domeniul articolelor destinate intretinerii si amenajarii spatiilor verzi.



In domeniul maselor plastice, pe piata bunurilor de larg consum, principalii concurenti ai Plastor sunt producatorii Chimica Orastie, Moldoplast, Napochim, dar si firmele importatoare.



In 2004, 55% din productia Plastor a ajuns pe pietele Europei de Vest, iar 45% pe piata romaneasca.





Noi domenii pentru Napochim



Si la Cluj productia de mase plastice este bine reprezentata. Napochim, producator traditional de placi din material plastic, a derulat anul trecut un program investitional de 2,7 miliarde de lei in vederea cresterii capacitatii de productie si a eficientizarii activitatii de prelucrare. "Valoarea totala a investitiilor a crescut cu 89% fata de 2003", declara Ioan Chifor, director tehnic Napochim Cluj-Napoca.



Napochim exista pe scheletul fabricii chimice din Cluj, infiintata in 1949, dar functioneaza pe acest profil din 1977. In 1996, firma clujeana s-a privatizat prin cumpararea de catre PAS a 51% dintre actiuni, restul de 49% fiind impartite intre diferiti actionari.



Compania clujeana are 381 de angajati care isi desfasoara activitatea in doua centre de productie din Cluj-Napoca. Firma produce articole de menaj, articole pentru echiparea bailor, rechizite scolare precum si alte bunuri de larg consum.



Piata de desfacere se bazeaza in proportie de 80% pe o retea de distributie care acopera toate judetele din tara, dar exista si sortimente care sunt livrate prin retelele de hipermarketuri. In 2003, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 3 milioane de dolari.



Directorul Ioan Chifor a anuntat pe ultimul trimestru al anului 2004 investitii in valoare de 500.000 de euro. Noua strategie investitionala a firmei este explicata de directorul tehnic ca un raspuns la nevoile pietei, dar si ca o dorinta de a diversifica productia. "Intentionam sa incepem fabricarea unor produse din plastic destinate industriei alimentare, constructiilor si agriculturii. Sunt domenii de interes pe care nu le-am abordat deocamdata", mai spune Chifor.



Anul trecut firma clujeana a realizat exporturi de peste 16 miliarde de lei, volumul vanzarilor pe piata externa ramanand constant in ultimii ani. Napochim are contracte in Italia, Germania, Ungaria, Israel, Serbia si Bosnia si poarta tratative cu parteneri din Franta.



"Piata interna este foarte nesigura pentru ca in domeniul prelucrarii maselor plastice au patruns multi producatori turci si arabi", afirma Ioan Chifor. Cu toate acestea si productia fizica a firmei a crescut de la 1550 de tone prelucrate in primul semestru al lui 2003, la 1580 de tone in aceeasi perioada din 2004.





Peste jumatate din materia prima provine din import



In ultimii doi ani, industria de mase plastice din Romania a inregistrat cresteri importante. Tendinta lui 2003, cand productia a fost mai mare c u 26% comparativ cu 2002, s-a mentinut si anul trecut. Aceasta pe fondul dezvoltarii industriei constructiilor si auto.



Principalii producatori mizeaza, si anul acesta, pe cresteri ale cererii de profile din PVC, materiale de izolatii si ambalaje.



Cele peste 1.000 de companii din industria de mase plastice inregistreaza, insa, probleme la procurarea materiei prime. Cum industria petrochimica romaneasca a fost in declin, dupa 1989, firmele de mase plastice si-au gasit furnizori externi. Peste jumatate din materia prima (polimeri, polietilena) a provenit din import. Iar pretul acesteia a crescut cu aproximativ 10%, ca urmare a scumpirii titeiului.
transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania