Afaceri de la zero

Poti sa vezi filmul si la mine in masina

04.04.2003, 00:00 Autor: Diana Sava

Conceptul de home cinema (cinematograf in propria casa) e deja stire veche, cum se spune in limbaj jurnalistic; a prins foarte bine pe piata internationala si a devenit cunoscut si la noi, unde insa popularitatea lui e limitata de puterea de cumparare a populatiei. Un concept paralel, care a intrat de ceva vreme pe piata de afara, dar e abia la inceput in Romania este acela de "car entertainment system" (sistem de divertisment in automobil), ceea ce inseamna ca, la ora actuala, daca ai o masina performanta, aceasta poate deveni, cu ajutorul tehnologiei DVD Audio si Video, un adevarat cinematograf mobil.
Pentru ca trebuie sa fie, totusi, atent la sosea, soferul nu poate urmari un film sau programele TV, asa cum fac pasagerii avioanelor de pilda, dar poate, de exemplu, sa urmareasca sistemul de navigare sau sa asculte muzica, in timp ce pasagerii de pe locurile din spate pot urmari un film (pe monitoarele atasate de de plafoniera sau pe tetiere) sau, in cazul copiilor, se pot juca la playstation.
In Romania, astfel de sisteme au intrat pe piata in urma cu cativa ani, dar cererea pentru ele nu este deloc mare, in primul rand pentru ca unitatile de navigare GPS (Global Positioning System) nu se pot folosi inca (nu exista pe suport multimedia o harta detaliata a Romaniei), dar si pentru ca sunt destul de scumpe. In general, clientii principali ai companiilor care au in oferta si astfel de produse sunt firmele auto si firmele de transport international.

Lunar se vand doua-trei sisteme
Firma Sakurako&Co SRL, importatorul pentru Romania al produselor Alpine, aduce de trei ani de zile acest tip de sisteme. Firma Alpine s-a specializat strict pe domeniul auto, producand intreaga gama de produse electronice. Pe piata mondiala, Alpine se afla pe primele locuri in clasamentul firmelor de profil, mai ales pe partea audio. "Alpine are monitoare care se rabateaza si se ascund in bord, DVD cu sisteme de navigare, tuner TV, mp3 player, DVD player. Unele produse sunt fabricate in tarile din Uniunea Europeana sau in Ungaria, altele se produc in Malaezia sau China", spune Cezar Puscas, director de vanzari al firmei. Pentru fiecare gama de produse, Alpine are mai multe modele, unele mai ieftine, altele de nivel mediu de pret si altele premium.
Firma Sakurako a devenit distribuitor unic pentru produsele Alpine, dupa ce ani buni de zile a testat mai multe firme, mai multe produse de acest gen. "Din punctul de vedere al garantiei, am descoperit ca la produsele Alpine, daca sunt montate corect, nu sunt probleme. Noi oferim garantie de doi ani de zile si tot firma noastra realizeaza si montarea acestora", spune Puscas.
Firma Sakurako are dealeri in zece mari orase din tara. Aproximativ 90% din produsele comercializate sunt sisteme audio, iar pentru sistemele de divertisment in masina, cererea medie este de doua-trei pe luna. Un sistem Alpine audio/video complet costa intre 5.000 si 10.000 de euro, in functie de componentele alese.
Clientii Sakurako sunt firmele care vand automobile si, dupa Puscas, se poate vorbi chiar despre o categorie de clienti fideli - persoane juridice care atunci cand cumpara masini noi, le doteaza cu produse Alpine.
"Aceste produse nu sunt un moft. La inceput, lumea nu stia de ele, pentru ca nu aveau de unde sa se informeze. Acum, accesul la informatie a crescut si a crescut si cererea. Piata este la inceput, dar este in evolutie clara", sustine Puscas.

Romania nu-i pe harta Europei
Sun Audio SRL este, din iunie 2000, importatorul unic pentru Romania al produselor Pioneer, firma care a introdus in premiera mondiala, in 1990, sistemul de navigare GPS pentru autovehicule. "In general, clientii care le cumpara au drumuri in Europa. Aceste sisteme de navigare sunt foarte utile, fie ca au sau nu redare DVD-Video/CD. Pe un singur CD sunt toate hartile Europei si nu trebuie decat sa fie introdusa destinatia si in cateva secunde sistemul calculeaza sase rute diferite pentru a ajunge acolo", explica Vlad Voicu, reprezentant de vanzari la Sun Audio.
Cu ajutorul sistemelor de navigare se poate ajunge in orice punct al Europei foarte usor, pentru ca acestea ghideaza soferul sonor si grafic spre punctul de destinatie. La sistemul de navigare se poate apoi cupla un DVD, pentru a viziona un film - sau un tuner TV, pentru a putea viziona programe TV. In plus, se pot monta ecrane suplimentare de plafoniera si de tetiere, astfel ca pasagerii de pe locurile din fata pot vedea un film, iar copiii se pot juca in spate la playstation. "Unitatea de navigare are un voice controller si transmite soferului informatiile, iar ceilalti pasageri au casti cu infrarosu si pot asculta astfel ceea ce doresc".
Cereri pentru sistemele de navigare Pioneer exista, dar majoritatea celor care intreaba, atunci cand afla ca nu exista pe CD si harta Romaniei, renunta sau  cumpara doar sistemul audio/video. Un astfel de sistem poate costa intre 1.600 si 8.200 de euro, in functie de complexitate. Cel la 8.200 de euro este complet - are sistem de navigare, DVD, ecran de plafoniera, ecran de bord, tuner TV, AV master si selector pentru fiecare program in parte. "Exista modele diferite, care au preturi diferite. Clientii cumpara mai ales DVD sau tuner TV si sunt, in general, cei cu bani, aceiasi care isi permit sa cumpere un DVD cu functie de inregistrare sau un televizor cu plasma", afirma Vlad Voicu.
Un sistem simplu cu DVD care poate citi numai filme si muzica, cu un display simplu, poate costa intre 2.500 si 3.000 de euro. Un sistem de navigare simplu, care poate citi numai CD-ul special cu harti, poate ajunge pana la 2.500 de euro, iar un sistem complex, care include sistem de navigare la bord, display-uri pe tetiere, TV tuner si un AV master, ajunge la 7.000 de euro.
Principalii concurenti pe piata din Romania sunt firmele care importa produse Alpine si Kenwood. "Piata este la inceput, dar cu sanse mari de dezvoltare. Cererea a crescut si creste si tehnologia. In medie, avem cam doua-trei cereri pe luna, dar sunt luni cand nu avem deloc sau luni cant sunt mai multe. Aceste sisteme reprezinta foarte putin in cifra de afaceri a companiei, in jur de 1%".

Mai greu e cu masinile gata echipate
Ilda Rom Electronica SA, importatorul unic al produselor Kenwood pentru Romania, a adus pe piata romaneasca din 1996 sisteme de divertisment in masina. "Kenwood detine pe partea de auto 25% din piata mondiala si e o firma foarte cunoscuta de cei pasionati de domeniu. Preturile noastre sunt mai mici decat cele practicate de Sony si Pioneer, dar mai mari decat cele ale JVC sau Panasonic", spune Gentilio Tomadini, reprezentant de vanzari al firmei.
Un sistem audio/video pentru masina are un pret de baza in jur de 2.500 de euro (fara TVA si adaosul comercial al dealerilor) si poate include DVD, mp3 player, video CD, iar unele si sistem de navigare GPS - este cazul noului model KVT-925DVD, care va ajunge pe piata din Romania la sfarsitul  acestei veri.
Principalii concurenti ai Kenwood pe piata romaneasca sunt Sony, Pioneer si JVC. Catalin Mocanu, directorul de vanzari al Ilda Rom, afirma ca, pe partea auto, produsele Kenwood ocupa locul al doilea pe piata, dupa cele Sony, marca cu  notorietate mare in Romania.
Clientii produselor Kenwood sunt de trei tipuri: clienti mari, reprezentati de hipermarketuri si supermarketuri, gen Carrefour, Selgros; importatorii de masini - Porsche Romania (Volkswagen, Skoda, Seat), Fiat, Peugeot si dealerii autorizati (peste 100 in toata tara) care monteaza aceste sisteme si toate celelalte produse marca Kenwood.
In 1996, in Romania firma Kenwood nu era prea cunoscuta. Cea mai mare piata pentru produsele Kenwood este reprezentata de Statele Unite ale Americii, dar in sase ani de zile firma si-a facut un nume si aici, dupa cum spune Catalin Mocanu. "Piata este in schimbare, se restrange, ceea ce inseamna ca si concurenta devine mai acerba. Piata se restrange pentru ca in jur de 60-70% dintre masinile importate sunt echipate deja cu difuzoare auto sau radiocasetofoane. Noi avem si cabluri adaptoare si putem monta, de exemplu, o magazie de CD-uri la echipamentul deja existent cu radiocasetofon", explica Mocanu.
Ilda Rom intentioneaza sa convinga clientii de faptul ca aparatele care echipeaza deja automobilele nou comercializate sunt mai slabe decat cele de firma si ca, in plus, cele de firma pot fi personalizate. "Noi suntem optimisti. Fata de 2001, cand 60% din vanzari erau reprezentate de radiocasetofoane si 40% de CD playere, acum proportia s-a inversat, iar anul acesta speram sa fie 75% CD playere si restul radiocasetofoane", spune Mocanu.
In ceea ce priveste sistemele de divertisment in masina, cererile sunt destul de mici, mai ales pentru ca nu exista inca un DVD cartografiat pentru Romania. "Avem cereri de la persoane care si-au cumparat microbuz, de la firme de transport. In general, masinile scumpe au deja incorporat sistemul de navigare. Pe viitor, speram sa prinda si la noi aceste sisteme, asa cum a prins si magazia cu mp3-uri, unde, comparativ cu celelalte tari din jur, am inregistrat cele mai mari vanzari".

La noi, GPS-ul deocamdata alunga hotii
Global Positioning System (GPS) este un sistem de navigare prin satelit bazat pe o retea de 24 sateliti plasati pe orbita de catre Departamentul de Aparare al Statelor Unite. Realizat initial pentru aplicatii militare, in anii '80, Guvernul Statelor Unite a hotarat ca acesta sa fie disponibil pentru uz civil. Satelitii GPS inconjoara pamantul de doua ori pe zi, pe orbite determinate si transmit semnale catre statiile terestre, iar receptoarele GPS culeg aceste informatii pentru a calcula localizarea exacta a utilizatorului si a o afisa pe display.
Un receptor GPS trebuie sa primeasca simultan semnale de la minimum trei sateliti pentru a putea calcula o pozitie 2D (latitudine si longitudine) si track-ul. Daca receptorul culege informatii de la patru sau mai multi sateliti, poate calcula o pozitie 3D (latitudine, longitudine si altitudine). Odata determinata pozitia exacta a utilizatorului, unitatea GPS poate calcula alte informatii utile, cum ar fi viteza, cursul, directia de miscare, distanta parcursa, distanta pana la destinatie, ora rasaritului si a apusului si altele. 
In Romania, sistemul de localizare GPS este prezent din 1999 si a fost introdus de catre societatea oradeana Marker Trading, in prezent administrator general al echipamentelor. Miniaturizarea receptoarelor GPS, pana la nivelul catorva circuite integrate, a permis ca sistemul sa fie adaptat pentru crearea celor mai performante dispozitive antifurt auto la ora actuala. La ora actuala, pe piata romaneasca exista cateva firme care ofera servicii de protectie antifurt prin GPS, printre care Automatic GVA, CEMI din Bucuresti, R-General Assistance din Timisoara.
Esenta dispozitivelor antifurt consta in comunicarea, pe platforma GSM (in cazul echipamentelor introduse de Marker Trading, furnizorul de servicii GSM este Orange) intre vehicul, client (posesorul acestuia) si un dispecerat central de monitorizare a datelor. Receptorul GPS montat in vehicul intra in contact cu satelitii, fixeaza coordonatele punctului geografic unde se afla vehiculul si, prin telefonul mobil integrat in sistem, trimite prin SMS coordonatele.  Locul unde se afla masina apare pe ecranul calculatorului din dispecerat, vizualizandu-i pozitia pe o harta digitala, astfel incat dispeceratul poate comunicat in orice moment pozitia exacta a vehiculului.
diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania