Afaceri de la zero

Prima regula: nu pariezi niciodata pe echipa ta favorita

15.09.2005, 18:58 Autor: Catalin Lupoaie
Strigate de bucurie, dezamagiri, sperante, agonie si extaz in doar cateva clipe. Asa ar putea fi caracterizata o seara obisnuita din viata unui parior, intr-un mediu privit mai mult ca o modalitate de divertisment, dar si ca o sursa viabila pentru castiguri. Impinse, in principal, de pasiunea pentru fotbal, pariurile au devenit un fenomen social important in Romania.

Odata cu experienta acumulata in decursul a zece ani, de cand pariurile sportive au ajuns in Romania, pariorul roman a devenit un adevarat strateg: face statistici, cauta informatii despre echipe, pentru ca, in final, sa fie cat mai putine sanse sa-i scape castigul.

Reprezentantii companiilor de pariuri spun ca pariorul trebuie sa fie inteligent, dovada ca 70% din incasarile agentiilor se duc catre castiguri.

"Avem clienti din toate categoriile sociale, cu varste cuprinse intre 18 si 70-75 de ani. Totusi, se distinge o categorie formata din barbati cu venituri medii si peste medie, inteligenta peste medie, din mediul urban, iar dintre acestia 98% sunt romani, iar restul sunt straini cu diverse afaceri in Romania", spune Petrica Soptelea, directorul general al casei de pariuri Stanleybet.

In ultimii cinci ani, au aparut pe piata agentiilor de pariuri din Romania si jucatori importanti de pe piata de pariuri internationala: Astra Betting, Wettpunkt si Stanleybet. Cresterea foarte rapida a numarului de pariori a atras si Loteria Nationala, care a intrat pe aceasta piata prin Pariloto.

Chiar daca romanii nu sunt la fel de fanatici pentru pariuri ca asiaticii si nu au o traditie precum englezii, sumele medii pariate raportate la salariul mediu depasesc sumele pariate in Europa Centrala si de Est. Oamenii din bransa spun insa ca una din regulile importante ale pariorilor este sa tina cont de statistici si sa nu parieze pe echipa lor favorita.



0 de locatii in trei luni de zile

Stanleybet, agentia de pariuri din Marea Britanie, a intrat pe piata la inceputul anului 2004, dupa ce a comandat diverse studii care au aratat ca piata romaneasca de pariuri este inca in formare si permite intrarea unor noi jucatori.

"Ne-a atras potentialul pietei, dinamismul ei, dar si legislatia acceptabila din domeniu, care era la acea vreme. Un alt factor determinant al startului nostru in Romania a fost si faptul ca pariurile sportive reprezentau deja un fenomen cunoscut in majoritatea zonelor urbane", spune Petrica Soptelea, de la Stanleybet.

Agentia de pariuri britanica a deschis peste 30 de locatii in mai putin de trei luni de zile, iar investitiile au fost pe masura. "Investitia initiala, programata la 2 milioane de dolari (1,6 mil. de euro), a fost majorata la 3 milioane de dolari (2,4 mil. de euro) la sfarsitul primului an de activitate. Intentia companiei noastre era ca aceasta investitie sa creasca in urmatorii doi, trei ani de cel putin trei ori, insa, avand in vedere evolutia legislatiei romanesti in domeniu in sens invers celui firesc, totul a ramas la stadiul de intentie", explica Soptelea.

In prezent, in Romania sunt 86 de agentii Stanleybet, dintre care 33 in Bucuresti, iar celelalte 53 in alte 35 de orase. "Este posibil ca in viitorul apropiat sa ajungem la 100 de agentii", precizeaza Soptelea, care a declarat ca dupa depasirea acestei cifre crede ca extinderea se va pondera din cauza conditiilor dure cu care se confrunta operatorii privati de pariuri.

Stanleybet a obtinut in primele opt luni o cifra de afaceri de peste 5 milioane de dolari (4 milioane euro). "Avand in vedere ca urmeaza patru luni fara pauze competitionale, estimam ca pe intreg anul 2005 vom inregistra o cifra de afaceri de aproximativ 11 milioane de dolari (circa 8,9 milioane euro)", apreciaza Soptelea.



Pariuri pe Miss World

Clientii pot alege dintre 14 pariuri speciale pentru un singur eveniment, de la "minutul primului gol" si "prima repriza" sau "repriza secunda" pana la pariurile pe "numar de goluri", "scor exact" sau "handicap".

Cel mai mare castig Stanleybet

s-a inregistrat pe 6 august 2005, cand un targovistean a pariat 200 de lei (57 de euro) pe 15 meciuri de fotbal si a castigat 56.000 de lei (16.000 de euro). In afara de pariuri sportive, la Stanley se poate paria pe numerele extrase la loteriile internationale, precum si evenimente nonsportive, cum ar fi: Miss World, Eurovision, San Remo.

"Probabil ca nu se va ajunge si in Romania ca 3 din 4 adulti sa practice, sub o forma sau alta, jocuri de noroc in timpul liber, ca in Marea Britanie, dar cu siguranta macar 3 din 10 vor face acest lucru, ceea ce inseamna o crestere spectaculoasa, de la 1 din 10 in prezent", explica Soptelea, referitor la evolutia pietei de pariuri.

Principalul obstacol cu care se confrunta companiile de pariuri este fiscalitatea foarte dura. Companiile de pariuri sunt nemultumite de decizia de a se impozita cu 20% castigul, pe care Ministerul Finantelor a luat-o la inceputul acestui an. Dupa cum spun reprezentantii companiilor, aceasta a indepartat jumatate dintre pariori catre alte modalitati de a paria, cum sunt cele de pe Internet.

Asociatia Organizatorilor de Pariuri din Romania (Romanian Bookmakers) a sesizat chiar Consiliul Concurentei in legatura cu practicile anticoncurentiale din actuala legislatie. "Consiliul Concurentei a inaintat recomandari in acest sens catre Secretariatul General al Guvernului, fara nici un rezultat", spune Petrica Soptelea, presedintele Romanian Bookmakers.

Conform companiilor de pariuri, este o diferenta foarte mare intre taxele practicate in Romania pentru pariuri si cele din Marea Britanie, unde guvernul opreste 15% din incasarile nete.



Divizia A, cireasa de pe tort

Astra Betting, grupul international de pariuri cu capital social luxemburgez si unguresc, a intrat pe piata romaneasca in 2001.

Un studiu comandat anterior de companie aratase ca romanii pariaza mai mult ca europenii, excluzand britanicii. Pentru britanici, pariurile au devenit deja o traditie, celebra fiind replica reginei Elisabeta la casatoria fiului sau: "Sunt fericita ca a reusit sa castige cursa calul meu".

Studiul de piata s-a dovedit real, intrucat afacerile companiei Astra au urcat vertiginos in ultimii ani. Astra si-a dublat anul trecut cifra de afaceri fata de 2003, ajungand la circa 120 de milioane de lei (34 de milioane de euro).

"Anul acesta, din cauza deciziei Ministerului de Finante de a impozita castigul cu 20%, care a fost aplicata din ianuarie pana in mai, credem ca vom inregistra o stagnare a cifrei de afaceri si luam in considerare chiar si o descrestere", spune Daniel Smeada, responsabil cu relatiile publice la compania Astra Betting.

Astra Betting a investit initial circa 2 milioane de euro in infrastructura si in primul an de activitate a deschis in medie cate 10 agentii pe luna. In prezent, Astra are 250 de agentii in tara, dintre care 50 in Bucuresti, iar in fiecare municipiu important au deschis cate un club, in care clientii pot face pariuri in direct. "O asemenea locatie, in care clientii pot face pariuri in direct, necesita o investitie de 50.000-500.000 de euro", spune Smeada. Astra are circa 3.000 de angajati raspanditi in toate zonele tarii.

Cotele pentru pariuri pot fi de la 0,8% pana la 10%, in functie de statistici, forma in care se afla echipa sau jucatorul pe care se pariaza si evenimentele care se intampla la echipa respectiva. "Avem personal calificat care este impartit pe tipuri de sporturi sau tari in care se practica sportul respectiv", precizeaza Smeada.

In general se poate paria pentru orice tip de sport, dar ponderea cea mai mare o are fotbalul. "In lunile de vara, cu precadere in luna iulie, pariorii se indreapta catre alte sporturi, cum ar fi tenisul, baschetul sau catre evenimente importante din snooker sau baseball", explica Smeada.

Cel mai mare castig posibil la Astra Betting este de 35.000 de lei (10.000 de euro), dar reprezentantii companiei au declarat ca un castig cumulat din mai multe bilete a ajuns la un moment dat la 200.000 de lei (57.000 de euro).

"Meciurile din Divizia A de fotbal sunt cireasa de pe tort, pentru ca majoritatea pariorilor prefera echipe din campionatele puternice din Europa, dar pariaza si pe echipa romaneasca favorita", spune Smeada.

Exista si asa-numitii pariori de eveniment, care apar atunci cand un meci este mediatizat foarte mult, dar aceasta categorie are o pondere relativ mica.



Castig de 175.000 de euro

Wettpunkt, casa de pariuri austriaca, a fost prima companie privata internationala care a intrat pe piata agentiilor de pariuri, in octombrie 2000.

"Am inceput sa pregatim oamenii inca din luna iulie, cand i-am trimis pentru o luna la un curs in Austria", spune Eduard Bieltz, directorul executiv al Wettpunkt. Compania a investit initial 800.000 de euro in aparatura moderna de la Cazinoul Victoria. In prezent, sunt 11 cluburi Wettpunkt in Romania si urmeaza sa fie deschise inca doua in cursul acestui an. "Investitia medie in locatiile din provincie se cifreaza la circa 600.000-700.000 de euro", spune Bieltz, care a precizat ca investitiile totale de pana acum, de circa 10 milioane de euro, inca nu au fost amortizate.

In cadrul locatiilor Wettpunkt se poate paria in orice domeniu sportiv, precum si pe curse speciale de caini si de cai. "Cel mai mare castig pe care l-am inregistrat in cadrul curselor de cai a fost de 30.000 de euro, dar este posibil sa fie si castiguri mai mari, pentru ca sunt pariori care depun mai multe bilete si nu putem controla acest lucru", explica Bieltz. In cazul fotbalului, cel mai mare castig, din bilete cumulate, a fost de 175.000 de euro.

"De obicei, evenimentul sportiv da si cantitatea de miza majoritara", mentioneaza Bieltz. Reprezentantii companiei Wettpunkt au spus ca pariorii care vin in locatiile lor sunt in cautare de divertisment si de solutii de confort.

Conform declaratiei date catre Ministerul Finantelor, cifra de afaceri a companiei Wettpunkt din 2003 a fost de 8,7 milioane de lei (2,4 milioane de euro). Reprezentantii companiei nu au dorit sa faca publica cifra de afaceri de anul trecut.



Informatiile circula prin satelit

Pariloto, un alt jucator important pe piata pariurilor, a fost lansat de catre Loteria Romana la 24 septembrie 2004, datorita dezvoltarii pariurilor sportive in cota fixa. Proiectul Pariloto a fost realizat impreuna cu companiile elene Intralot si Betting Company, iar pentru realizarea lui au fost investiti 25 de milioane de euro. Grupul elen Intralot asigura organizarea si operarea retelei de echipamente si gestioneaza riscul managerial pentru toate tipurile de pariuri in cota fixa.

"In acest moment, detinem o retea de comunicatii privata prin satelit, prin intermediul careia fiecare punct de vanzare este permanent conectat cu sistemul central al Loteriei Romane", spune Adrian Albu, directorul de marketing al Pariloto.

Pariloto detine circa 1.500 de agentii in toate judetele tarii, atat in mediul urban, cat si in cel rural. "Dorim ca in urmatorii doi ani sa ajungem la 2.500 de agentii", precizeaza Albu.

Sporturile pe care se pariaza la Pariloto sunt fotbalul, in proportie de 90%, Formula 1 si tenis. "Sumele pariate variaza in functie de evenimentele din oferta. De regula, un jucator pariaza mai multe bilete, iar suma medie se situeaza intre 50 si 1.000 de lei", spune Albu. Cele mai mari castiguri pe un bilet Pariloto s-au situat in jurul valorii de 30.000 de lei.

Lansarea jocului a fost insotita de o companie publicitara, pentru care s-au alocat mai mult de 500.000 de dolari (405.000 de euro). catalin.lupoaie@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania