Afaceri de la zero

Ritualul saunei, unul dintre putinele momente de relaxare totala si detoxifiere

18.01.2005, 00:00 Autor: Cecilia Stroe



Chiar daca, in ultimii cinci ani, cererea de saune de pe piata romaneasca a crescut, factorul determinant in alegerea unei saune ramane, in continuare, pretul, considera Cezar Gregoriev, managerul World Class Romania.



Companie romano-suedeza ce activeaza pe piata romaneasca din 2004, ca furnizor de echipamente pentru fitness si reabilitare, World Class Romania are in oferta peste 60 de tipuri de saune de lux produse de Tylo, companie suedeza cu o traditie de peste 100 de ani in domeniu. Deocamdata, ca pondere, comercializarea de saune reprezinta doar 15% din cifra de afaceri a companiei.





Patronul a stat 16 ani in Suedia



Doar unul din zece potentiali clienti care solicita o oferta hotaraste sa si achizitioneze o sauna, precizeaza Gregoriev, in opinia caruia, multi apeleaza inca la "incropeli". "Se merge, in continuare, pe ideea ca 'merge si asa': cineva iti face peretii cabinei, mai cumperi un incalzitor din import si aia-i sauna", arata Gregoriev.



De aceea, clientii World Class Romania sunt deocamdata cu preponderenta companii, clinici, hoteluri, cluburi sau saloane de frumusete. Cezar Gregoriev a stat vreme de 16 ani in Suedia. Spune ca si-a cunoscut partenerul de afaceri 'la el acasa' si ca, pentru clientii care au anumite pretentii legate de calitatea saunei si isi pot permite, Tylo reprezinta cea mai buna alegere.





Lemnul trebuie sa fie foarte bine uscat



Exista doua categorii de saune: uscate si umede. Intr-o sauna cu aburi, realizata din plastic si cu geamurile securizate, temperatura ajunge la 45-65 grade Celsius, dar in interiorul unei saune uscate, datorita umiditatii scazute, de numai 5-10%, temperatura poate fi crescuta pana la 90-95 de grade Celsius; de aceea, lemnul din care este construita cabina acesteia este esential. Daca nu este bine uscat si prelucrat, la o asemenea temperatura se indoaie si crapa, explica Gregoriev.



Managerul firmei World Class Romania spune ca firma suedeza isi realizeaza saunele din esente de lemn variate, lemn provenit de la 60 de grade latitudine nordica. Acolo exista un alt tip de umiditate, iar esentele au caracteristici diferite de cele ale bradului, conifer folosit de regula de producatorii romani. Apoi, lemnul folosit la constructia de saune trebuie lasat sa se usuce in mod natural in proportie de 100% timp de mai multe luni si acest lucru garanteaza ca sauna nu va crapa in timpul functionarii.



"Producatorii romani vor sa vanda cat mai mult, cat mai repede si nu asteapta ca lemnul sa se usuce, de aceea apar probleme foarte repede la marea majoritate a cabinelor de sauna produse in Romania", crede managerul. Spune ca a vazut "nenumarate" cazuri in care, dupa 8 luni de zile de la montarea saunei, lemnul crapase in diferite locuri, iar caldura se pierdea foarte repede.





Incalzitoare garantate pe viata



In ceea ce priveste incalzitoarele, producatorul suedez garanteaza siguranta folosirii lor pe viata. "Poate ca si producatorii romani vor ajunge in timp la nivelul de calitate al firmei suedeze. Tylo nu a inventat roata, dar de-a lungul zecilor de ani a ajuns la un echilibru si stie totul despre ceea ce ii este necesar clientului in orice moment: cand intra intr-o sauna, cand o foloseste sau cand o cumpara."



Despre preturile la care World Class isi comercializeaza saunele, Gregoriev spune ca sunt "destul de mari", dar ca saunele Tylo se adreseaza clientilor care vor calitate, siguranta ca nu vor avea probleme cu ele niciodata. Pretul unei saune depinde de marime, de cubaj - intr-o sauna pot intra de la 2-3 la 50 de persoane in acelasi timp - dar si de accesoriile cu care sunt echipate. Pana in prezent, managerul a avut cele mai multe cereri pentru saune uscate cu o capacitate de 2-3 persoane, al caror pret variaza intre 2300 si 3000 euro, plus tva.



Managerul World Class Romania este optimist. El crede ca piata in domeniu se va dezvolta, iar clientii vor fi atrasi de calitate din ce in ce mai mult. "Romanii au inceput sa aprecieze ritualul saunei ca unul dintre putinele momente de relaxare totala si detoxifiere", mai spune Gregoriev, in opinia caruia, orice om ar trebui sa mearga la sauna macar o data pe saptamana.
cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania