Afaceri de la zero

Romanii in UEFA - si calificati, si cu banii luati

29.10.2003, 00:00 Autor: Costi Mocanu


Calificarea echipelor romanesti, Steaua si Dinamo, in turul al II-lea al Cupei UEFA a fost salutata cu toate fortele, de la suporteri pana la cel mai acid editorialist. In marea masa de aplauze intalnim insa si insule de deznadejde: gestionarii bugetelor celor doua cluburi. Pentru stralucirea europeana, echipele romanesti platesc bani grei. Nu intotdeauna insa acestea se intorc din competitie cu profit. Pentru romani, Cupa UEFA inseamna de-a dreptul pierderi.



Pentru a ajunge sa joace in turul al doilea cu Spartak Moscova, Dinamo a trecut in turul preliminar de letonii de la Metalurgs Liepajas. Cu ce pret? Costurile de deplasare in Letonia (cazarea delegatiei, cursa charter, diurne etc) au fost de 70.000 de dolari.



Sa nu uitam ca prezenta dinamovistilor in cupele europene s-a datorat castigarii Cupei Romaniei, performanta pe care clubul a rasplatit-o generos, oferindu-le jucatorilor si antrenorilor prime de peste 150.000 de dolari.



Eliminarea letonilor a inscris echipa Dinamo pe tabloul principal al UEFA. Performanta a fost rasplatita de club cu bani, ceva in jurul valorii de 50.000 de dolari. Banal de facut, calculul total al investitiei scoate in fata un numar respectabil: minimum 270.000 de dolari, bani pe care echipa lui Badea si Netoiu i-a scos din conturile clubului. Atentie, vorbim aici numai despre drumul pe care Dinamo l-a facut pentru a intra in primul tur. O cale masurata nu in kilometri, ci in dolari.



Mai departe, a fost confruntarea Dinamo-Sahtior Donetk. Alti 70.000 de dolari excursia in Ucraina si alte prime. Date la bucurie, ce-i drept, insa 100.000 de dolari sunt bani buni. Pentru doua miscari europene, Dinamo a scos rapid din buzunare 440.000 de dolari. Putem chiar sa adunam si banii pe care Dinamo ii va cheltui in dubla cu Spartak Moscova. Deja v-ati obisnuit cu costurile de deplasare, 70.000 de dolari. Alti 100.000 de dolari, cel putin, le vor fi dati jucatorilor in cazul mult doritei calificari in primavara UEFA. Iata, deci, am identificat frumoasa suma de 610.000 de dolari.





Pe Stoican l-ar fi vandut oricum



Veti spune insa ca e vorba si despre niste venituri la mijloc: din drepturi de difuzare TV a partidelor si publicitate, din vanzarea de bilete si din premiile de performanta acordate de catre UEFA - in total 422.000 de dolari.



Comparand cu suma investita, rezulta un deficit de 188.000 de dolari. Oficialii "cainilor" ar putea stramba din nas, contestand calculul. In sprijinul lor poate veni argumentul vanzarii jucatorului Flavius Stoican la Sahtior Donetk, tranzactie care a adus in Stefan cel Mare cam 400.000 de dolari. Adaugand si acesti bani, cele trei calatorii dinamoviste in fosta Uniune Sovietica ar aduce un profit de circa 170.000 de dolari.



Dar noi avem convingerea ca Flavius Stoican ar fi fost vandut in Ucraina chiar si daca Dinamo n-ar fi jucat cu echipa miliardarului Rinat Ahmetov. In fond, Dinamo i-a vandut (pe bani grei!) pe Adrian Mutu la Inter si pe Niculae la Sporting Lisabona intr-o perioada in care Europa era doar destinatie de vacanta pentru alb-rosii.





Steaua a avut mai mult noroc



Din punct de vedere financiar, Steaua a fost mai norocoasa. Desi a primit din urne adversari mai tari, fotbalistic vorbind, disputele cu englezii de la Southampton si Liverpool nu chinuie atat de mult bugetul echipei lui Gigi Becali.



Pentru cele doua meciuri acasa cu englezii, stelistii au stabilit un nou record de incasari TV: 50.000 de dolari - drepturile TV pentru Romania la Steaua - Southampton si, nou record national, 300.000 de dolari Steaua - Liverpool! Ultima valoare inseamna cedarea exclusivitatii drepturilor TV asupra meciului, pe toate teritoriile.



Desi pare greu de crezut, cel care s-a angajat sa-i plateasca lui Gigi Becali uriasa suma are sanse sa-si scoata banii si chiar sa faca profit. Asta datorita, in principal, vanzarii meciului la o televiziune din Anglia unde, in prime time, meciul Steaua-Liverpool aduce bani frumosi intr-o piata de advertising atat de bogata. Sa nu uitam ca stelistii au primit si pentru partida cu Neman Grodno, din turul preliminar al Cupei UEFA, 30.000 de dolari.



Numai din drepturile TV, Steaua se poate lauda asadar cu venituri de 380.000 de dolari. Banii de la UEFA sosesc si la stelisti, aceiasi 122.000 de dolari pentru doua tururi. Nu uitam nici de banii pe bilete, tot 100.000 de dolari, pentru ca, desi are stadionul mai mare, Steaua este generoasa cu suporterii si le ofera gratuitati.





Ctitoriile cu termopane



La prima vedere, faptul ca si-a vandut marfa mai scump la TV duce Steaua catre un mic profit. Realitatea insa este alta. Daca tot vorbeam de generozitatea Stelei fata de suporteri, sa nu o nesocotim pe cea fata de jucatori. Entuziasmat de fotbalistii sai, Gigi Becali mareste salariile intr-un ritm pe care daca l-ar aplica si Guvernul, in vreo doi ani romanii s-ar uita cu dispret la nivelul de viata al elvetienilor. Claudiu Raducanu, de exemplu, a jucat cu Southampton pentru o prima de senzatie - 35.000 de dolari. Mai departe, 5.000 de dolari a fost prima de calificare, iar 30.000 de dolari au insemnat cresterea salariului sau anual.



In plus, sa nu neglijam o alta investitie preconizata de Gigi Becali - bisericile. Patronul Stelei a promis ca pentru fiecare tur depasit de Steaua in Cupa UEFA, va construi cate o biserica. Imediat, a primit oferte - intre 30.000 si 40.000 de dolari pentru o biserica modesta, de lemn, si 100.000 de dolari pentru una "complicata", cu termopane.



Care este legatura dintre banii clubului si cei pentru biserici? Una foarte simpla: toti stau in acelasi buzunar, al lui Gigi Becali. In acest fel, micul profit de mai sus al Stelei dispare.





Cluburile stiu sa ia bani, nu sa-i faca



De ce mai participa atunci echipele la Cupa UEFA? Pentru romani, singurul argument concret este cresterea cotei jucatorilor. Steaua i-a fixat deja un pret impresionant lui Mirel Radoi: 5 milioane de euro, ceea ce l-ar transforma pe capitanul Stelei, daca va fi cedat la acest pret, in cel mai scump transfer facut vreodata din Romania in strainatate! Si la aceasta discutie intalnim insa un semn de intrebare - era nevoie de Cupa UEFA sau erau suficiente jocurile lui Radoi in nationala pentru a stabili aceasta valoare?



Ceea ce nu este pus in valoare la noi este plusul de imagine pe care clubul il capata prin performanta internationala. Succesele pe teren trebuie sa aduca dupa ele si cifre mai mari la afacerile clubului. Pentru echipele din Vest, acest lucru este valabil. Daca Newcastle, de exemplu, ar fi jucat cu Stuttgart, fie chiar si in primul tur al Cupei UEFA, clubul ar fi pus in vanzare fulare inscriptionate cu denumirea si data evenimentului. La fel ar fi fost si cu tricourile. Ar fi inchiriat cu bani mai multi spatiile comerciale din stadion si ar fi lansat un serviciu SMS prin care suporterii ar fi platit ca sa-i incurajeze pe jucatori.



Sunt doar cateva exemple dintr-o lista impresionanta de actiuni prin care altii fac bani. De fapt, aceasta este problema in Romania - cluburile stiu sa ia banii, nu sa-i faca!





Si promovarea inseamna bani



N-am fi corecti insa daca nu am baga de seama ca se straduiesc. Dinamo se poate mandri cu o structura de marketing care incepe sa functioneze, adica, timid, produce unele rezultate. De departe cel mai avansat club din acest punct de vedere, Dinamo pacatuieste insa la capitolul promovare. Degeaba produce materiale promotionale daca suporterii nu stiu de ele.



Promovarea inseamna bani si la acest capitol conducatorii fotbalului sunt reticenti. Cei care semneaza nota de plata a unui protocol bogat cu arbitrii nu inteleg de ce ar trebui sa finanteze o campanie in care sa anunte ca pozele cu autografele jucatorilor costa de maine mai putin.



Chiar si in cazul unui club perfect asezat, asa cum sunt cele din Europa de Vest, Cupa UEFA nu este tocmai afacerea ideala. De aceea, sedusi de mirajul UEFA Champions League, cei care viseaza la ea, dar nu ajung niciodata acolo au fortat UEFA sa schimbe sistemul de desfasurare a Cupei "a doua" ca valoare in competitiile cluburilor europene. Dupa o prima faza knock-out, eliminatorie, cluburile calificate vor fi impartite in grupe, intocmai ca la Liga Campionilor. In fazele finale se va reveni la sistemul eliminatoriu.



Modificarea sistemului va aduce beneficii suplimentare de peste 150 de milioane de euro, in special din publicitate si din drepturi TV. In acel moment, firesc, va creste si prima cu care UEFA ii va onora pe cei care fac performanta. costi@protv.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania