Afaceri de la zero

Seara in care cei mai respectati si-au vazut chipul pe o moneda

02.12.2003, 00:00 Autor: Crenguta Nicolae


Ziua de 27 noiembrie le va ramane in amintire multora dintre compatriotii nostri drept ziua trista cand Steaua si Dinamo au ratat participarea in primavara la cupele europene. La ora 19 insa, cand invitatii la gala Ziarului Financiar se adunau la Hilton, meciurile nu incepusera inca, speranta inca mai palpaia, iar printre managerii si ziaristii care foiau prin holul hotelului plutea acel freamat specific tribunelor inainte de inceperea unei confruntari sportive cu oarecare miza.



In cazul de fata, miza era usor insolita in raport cu sistemul de joc promovat pana acum de Ziarul Financiar. La fel ca si anul trecut, invitatilor avea sa li se distribuie un fel de album tematic despre eterna si fascinanta comunitate romaneasca de business, unii dintre cei cu cele mai frumoase poze din album urma sa fie premiati si sa tina scurte cuvantari de multumire, iar seara avea sa se incheie cu un binemeritat cocteil. Diferenta era ca anul acesta premiile fusesera decise chiar de oamenii de afaceri, care si-au evaluat reciproc prestatia de business, rezultand astfel un top subiectiv, de genul celor intocmite de revista Fortune, al celor mai respectate companii si al celor mai admirati intreprinzatori.



In context, expresia "jucatori de pe piata" pe care Ziarul Financiar o foloseste des spre a-i desemna pe oamenii de afaceri capata acum un sens sportiv nebanuit: e ca si cum nu ziaristii specializati in fotbal i-ar fi acordat, sa zicem, lui Mutu nota 7 dupa meciul cu Manchester, ci colegii lui de la Chelsea. Cu atat mai spectaculos avea sa fie, asadar, un top unde pozitiile s-au decis nu in urma unor aprecieri politicoase ale ziaristilor, ci in urma infruntarii dintre fortele contrare ale prieteniilor si orgoliilor din interiorul comunitatii de afaceri.



Din aceasta perspectiva, am avut de-a face cu doua tipuri de comportament din partea celor ajunsi la podium sa-si ridice medaliile (redactorul-sef de la Ziarul Financiar, Cristian Hostiuc, sustine ca trofeele in cauza reprezentau de fapt niste monede, pentru ca ele au recompensat abilitatea premiatilor de a fi castigat bani; toate aveau insa dimensiunile unor medalii sportive, ceea ce a insemnat fie un indemn subliminal la fair-play in tranzactii, fie o ilustrare a presupunerii larg raspandite ca pentru acesti oameni afacerile sunt, in fond, un sport). Primul tip de comportament corespunde agresivitatii firesti a omului de pe teren sau de pe ring, aflat in confruntare cu stacheta, cu secundele sau, dupa caz, cu pumnii adversarului. De pilda, un schimb interesant de mingi a avut loc intre Dinu Patriciu de la Rompetrol si Dan Viorel Sucu de la Mobexpert. Dinu Patriciu a tinut sa declare ca in urma cu cinci ani, cand a intrat in afacerea Rompetrol, a preluat si "niste bile atarnate de picior - datoriile statului catre el insusi, puse in carca noastra", dar ca a promis atunci sa scape de bilele respective si a reusit sa faca din Rompetrol "cel mai mare grup privat din tara, dupa cifra consolidata de afaceri, cu rezultate financiare peste toate celelalte companii petroliere de pe piata".



Nominalizat la medalie imediat dupa Patriciu, Dan Viorel Sucu a replicat ca el nu si-a propus sa faca din Mobexpert nici cea mai mare, nici cea mai bogata companie din tara, dar ca se bucura ca a primit un premiu pentru cea mai respectata companie. Ducand modestia inca mai departe, Ion Tiriac a parut chiar surprins de desemnarea sa drept cel mai admirat om de afaceri din Romania si a spus ca el considera premiul primit drept un dar care il responsabilizeaza fata de cei 20.000 de angajati ai holdingului pe care-l conduce.



Alti premiati au preferat, in schimb, sa se concentreze asupra unei idei care a ajuns a fie la fel de importanta in cultura de business ca si in sport: echipa. Marius Ghenea, fondatorul afacerii Flanco, a staruit cel mai mult ca succesul acesteia se datoreaza unei echipe "valoroase si interesante", o combinatie "ideala" intre manageri si actionariat, ba chiar i-a invitat pe scena pe reprezentantii fondurilor de investitii care au sustinut compania. Steven van Groningen, seful Raiffeisen Bank, a declarat la randul sau ca echipa de la fosta Banca Agricola "a facut minuni", ignorand neincrederea generala a pietei care in urma cu doi ani si jumatate nu-i dadea prea multe sanse de reusita. George Copos, patronul grupului Ana, a adoptat postura jucatorului care denunta calitatea proasta a terenului pe care echipa sa e silita sa joace, vorbind despre performantele intreprinzatorilor romani de a rezista intr-un mediu de afaceri nu tocmai prietenos In fine, cea mai larga notiune de echipa a introdus-o Ted Lattimore, seful MobiFon, care a laudat "pasiunea cu care Romania incearca sa faca ceea ce face" si si-a incheiat optimistul discurs cu un "keep it up" mobilizator la adresa acestei echipe nationale cu care spune ca a inceput sa se simta solidar.



Dat fiind ca premiile au fost distribuite cu ocazia galei in care Ziarul Financiar si-a sarbatorit cinci ani de existenta, e inutil de spus ca toti premiatii au multumit organizatorilor si au felicitat (evident) echipa ziarului. Ulterior, o parte din invitati s-au retras la binemeritatul cocteil, iar altii au plecat, grabiti sa prinda meciurile.



Ziarul Financiar a sarbatorit, joi seara, cinci ani de existenta in cadrul unei gale in care a oferit premii celor mai admirate personalitati si companii din mediul de afaceri romanesc.Cel mai admirat om de afaceri roman este Ion tiriac, detinatorul holdingului tiriac (banci, asigurari, imobiliare, retail, aviatie, auto, constructii, management sportiv). tiriac a fost urmat de George Copos, patronul Grupului Ana (industrie, hoteluri, turism, panificatie, fotbal) si de Dinu Patriciu, presedintele grupului petrolier Rompetrol. Locurile patru si cinci au fost ocupate de doua personalitati care au obtinut cate doua distinctii - Dan Viorel Sucu, patronul Mobexpert, si Ted Lattimore, directorul executiv al MobiFon, ambii ridicand premii si pentru companiile lor, care au ocupat locurile trei, respectiv unu, in clasamentul celor mai admirate companii. in clasamentul celor mai admirate companii din Romania, Connex a fost urmat de Orange, Mobexpert, Flanco si Raiffeisen Bank. Cele doua clasamente, prezentate pe larg in Anuarul Ziarul Financiar 2003, distribuit gratuit impreuna cu editia de vineri a ziarului, au fost realizate in urma voturilor oamenilor de afaceri din Romania. ZF a selectat 100 de personalitati din lumea business-ului - presedinti de banci si de companii de asigurari, conducatorii celor mai mari companii de pe piata, sefii celor mai mari firme de avocatura si de audit, managerii fondurilor de investitii, oameni de afaceri - care au fost solicitati sa nominalizeze zece persoane din mediul de afaceri romanesc si zece companii pe care le admira cel mai mult. Au fost nominalizati 292 de oameni si 260 de companii. Ierarhiile au fost realizate in ordinea descrescatoare a numarului de nominalizari obtinute. Topul final care trebuia sa-i includa pe primii 50 de businessmeni a fost extins la 65, deoarece ultimii 16 au avut acelasi punctaj. La companii, clasamentul final cuprinde 53 de firme, deoarece ultimele 13 au avut acelasi numar de nominalizari.
crenguta.nicolae@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania