Afaceri de la zero

Servicii informatice bancare in Romania

03.07.2000, 00:00 Autor: Vlad Macovei


Concurenta in interiorul sistemului bancar romanesc incepe sa se manifeste si la nivelul furnizarii de servicii electronice.

Clientii unei banci au la aceasta ora posibilitatea de a alege intre doua principale servicii bancare bazate pe solutii informatice: electronic banking (devenit deja un model traditional) si Internet-banking (o solutie inovatoare). Electronic-banking este un serviciu bancar care se bazeaza pe conectarea, generic vorbind, intre computerul utilizatorului si cel al bancii prin intermediul retelei telefonice. Internet banking utilizeaza Internetul ca solutie de conectare intre terminalul clientului si cel al furnizorului de servicii.

Problema care apare in acest moment este daca Internetul este suficient de dezvoltat in Romania pentru a permite generalizarea serviciilor de Internet-banking. Desi toti specialistii romani in domeniu sunt de parere ca utilizarea Internetului va schimba in mod fundamental competitia din sectorul bancar, exista opinii diferite fata de viteza de integrare a acestuia in serviciile financiare din Romania.

De exemplu, Banca Comerciala Romana si-a consolidat pozitia in e-banking si in prezent lucreaza la instalarea unor solutii de Internet-banking. Aceasta abordare se bazeaza, pe de o parte, pe avantajele confirmate in timp ale acestui serviciu electronic si pe securitatea tranzactiilor si pe de alta parte pe o serie de particularitati ale pietei romanesti de Internet. Printre acestea merita amintit in primul rand faptul ca utilizarea web-ului apare mai mult ca o consecinta a presiunii afacerii decat ca o cristalizare a necesitatii. In fine, 70% dintre utilizatorii de Internet din Romania sunt concentrati doar in Bucuresti si in primele 9 orase.

Banca Turco-Romana (BTR) ofera deja servicii de Internet -banking prin BTRnet. Din punctul de vedere al conducerii bancii, aceste servicii au ca avantaje mobilitatea, confortul, accesibilitatea, posibilitatea de a opera in timp real, costuri reduse de utilizare si securitatea tranzactiilor. Fata de e-banking, Internet banking nu necesita instalarea unui software personalizat pentru utilizator si prin urmare costurile totale ale clientului sunt mult mai mici. Fata de principala temere a clientilor, legata de securitatea tranzactiilor, BTR a adoptat un sistem de criptare cu o lungime de 128 de biti, sistem care la aceasta ora este impenetrabil.

Statisticile la nivel mondial arata ca in maxim 10 ani, 80% din tranzactiile bancare nu se vor mai face direct ci prin Internet, retea telefonica sau automate bancare(ATM).

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania