Afaceri de la zero

Si totusi, canile cu toarta pe partea stanga nu s-au vandut

23.05.2003, 00:00 Autor: Crenguta Nicolae


In Romania, dorinta de a face bani "ca in America" pe seama cate unei inventii cat mai socante intretine eforturile a numerosi inventatori care se lauda fie cu cate un perpetuum mobile, fie cu cate un dispozitiv de prevedere a cutremurelor. In cele mai multe cazuri, inventiile respective nu ajung niciodata sa stea la baza unor afaceri adevarate, iar scriptele Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci in care figureaza creatii ca roata elastica, cizma de protectie pentru cai sau locuinta cu volum variabil aduc mai curand a texte umoristice in toata legea. Cand nu se asociaza cu niste oameni cu bani care sa-i ajute sa-si aplice ideile, cei ce inregistreaza inventii la OSIM asteapta insa de cele mai multe ori sa fie descoperiti si imbogatiti de altcineva, iar cum lucrul nu se intampla, se declara repede neintelesi si eventual cad pe mana tabloidelor, care le creeaza o imagine de ciudati iremediabili. Mecanismul succesului in America e insa exact invers: in general, cel ce ajunge sa faca bani cu o inventie proprie nu este "de meserie" inventator, ci un om obisnuit caruia i se intampla sa dea peste un mod mai simplu si mai ingenios de a face ceva legat de meseria lui ori de timpul sau liber. Traind intr-un sistem economic flexibil si crescut intr-o cultura a eficientei, americanul isi valorifica inventia aproape instinctiv: isi lanseaza site pe Internet unde isi prezinta ideea, contacteaza presa de specialitate (la ei exista reviste specializate aproape pe orice, de la chirurgie estetica la industria de fast-food), isi infiinteaza repede firma (daca nu avea deja), isi face singur reclama.#leadend#

Nici macar nu trebuie ca inventia sa fie cine stie ce spectaculoasa. Toamna trecuta, un cuplu din oraselul Circle Pines, Minnesota a lansat produsul Casemate, care nu e altceva decat o foarte banala cutie cu doua despartituri, una pentru periuta de dinti, alta pentru pasta de dinti. David McDonald, inventatorul, a declarat ulterior ca ideea i-a venit in timpul unei calatorii cu familia, unde a constatat ca si-a luat periuta de dinti, dar si-a uitat pasta acasa.



"N-am vrut decat o cutie simpla care sa le poata incapea pe amandoua, nimic mai mult", zice creatorul Casemate: "Am luat o cutie clasica de pastrat periuta de dinti si pur si simplu i-am adaugat inca un compartiment pentru tubul de pasta". Un ziar din Minneapolis a laudat creativitatea familiei McDonald, scriind ca ei "demonstreaza faptul ca o inventie care poate fi valorificata comercial in secolul al XXI-lea nu trebuie neaparat sa fie un gadget tehnologic ultimul racnet".David si sotia lui Kelly si-au brevetat inventia si au inceput sa vanda cutii facute de ei, pe baza de comanda prin Internet, ca sa poata mentine costurile cat mai mici. La ora actuala, produsul Casemate e disponibil in seturi de patru, sase, opt sau zece bucati, in sase culori. Pentru cine vrea personalizare cu nume, adresa ori alte inscriptii, firma familiei ofera cutii cu placute aurii gravate, la 15 dolari bucata, cu cateva trepte de discount pe masura ce numarul cutiilor personalizate comandate e mai mare.


Si acum ridicati piciorul drept



Alte inventii simple apar atunci cand incerci sa-ti servesti mai bine clientii si sa castigi mai bine, pe o piata unde toate noutatile par a se fi epuizat deja. Firma ETS din Indianapolis, furnizoare de echipamente pentru bronzare artificiala, a lansat acum cateva luni un sistem numit Sunless Express Spray Spa. Acesta consta intr-o cabina ca de dus, unde clientul intra si e stropit din cap pana in picioare, printr-o retea de sprayuri actionate automat, cu o solutie autobronzanta usor parfumata, timp de un minut, dupa care n-are decat sa astepte vreo doua-trei ore ca aceasta sa-si faca efectul.



Clientul e indrumat, printr-un sistem de comanda vocala automata, cum sa se invarteasca in cabina in bataia sprayurilor astfel incat sa obtina efectul dorit, iar in timpul sedintei de bronzare are parte si de un jet de apa calduta pe picioare, care sa impiedice solutia sa se scurga in cantitate excesiva spre glezne. Culmea rentabilitatii e ca sistemul stropitorilor poate fi folosit in aceeasi zi in paralel cu orice alt echipament de bronzare, cu conditia ca sedinta la un salon de bronzare obisnuit sa aiba loc inainte de sedinta la stropitori.



Firma a inceput imediat sa-si vanda noul produs saloanelor de cosmetica, iar oferta de pe site-ul ei de Internet precizeaza ca ETS asigura livrarea la cheie a sistemului Sunless Express Spray Spa, care e montat adica si facut sa functioneze imediat ce e adus la salon; in plus, ETS zice ca sistemul se potriveste si pentru saloanele fara pretentii sau in curs de amenajare, intrucat cabina minune nu ocupa mult loc. Asa cum se obisnuieste in cazul multor firme care primesc comenzi de produse prin Internet, pretul unui asemenea sistem nu e dezvaluit pe site, doar cei care completeaza formularul de comanda fiind instiintati cat costa.




De unde vine revolutia in publicitate



O alta companie americana care a reusit sa se afirme cu o idee simpla a publicat pe pagina ei de web stirea ca a primit cereri de licenta pentru folosirea inventiei sale de la firme din 23 de tari, printre care Romania, Estonia, China, Israel, Malaezia sau Peru - "un interes cu adevarat surprinzator, tinand cont ca nu a existat absolut nici o reclama, ci doar cateva comunicate de presa". E drept ca si inventia, lansata in septembrie 2002, e simpatica: doua dispozitive de inscriptionat manual alimente, unul botezat Roller - un rulou cu care se imprima literele sau desenele - si celalalt Stamper - un fel de stampila cu care se stanteaza alimentul. Stamper e si reglabil pe deasupra, in sensul ca stanteaza mai usor pe o bucata de unt si mai adanc pe un aluat de paine, de pilda.



Originalele dispozitive au devenit foarte repede cunoscute, pentru ca mediile de afaceri si cele ale celebritatilor din New York si din alte orase mari au sesizat imediat ce efect poate sa aiba o petrecere la care iti servesti invitatii cu tartine, felii de pepeni, felii de branza, prajituri, cartofi copti sau pizza pe care scrie numele restaurantului, al unei firme, al unei persoane, o urare pentru invitati sau chiar un intreg text de reclama.



Rich Errera, presedintele Gourmet Impression din New York, a fost omul cu ideea, iar firma de design industrial ExoDesign din California a realizat cele doua dispozitive, usor de demontat si de curatat, socotite doar primele dintr-o serie care, cum zice Errera, "va revolutiona si industria publicitatii, si modul cum lucreaza restaurantele". Mai nou, Errera a brevetat si un produs alimentar propriu: un soi de grisine si covrigei numite "Pizzals", obligatoriu inscriptionate cu mesaje sau reclame si care pot fi consumate, cu diverse sosuri, "ca o alternativa sanatoasa la cartofii prajiti".



In multele interviuri la televiziune unde a fost invitat in ultimele luni, presedintele Gourmet Impression s-a aratat foarte sigur pe el si nu s-a ferit sa-si laude in gura mare ideea, spunand ca e perfecta pentru restaurante si firme de catering, dar si pentru orice om cu bani care vrea sa faca impresie la o petrecere pentru prieteni sau parteneri de afaceri. "Toata lumea ar castiga din asta", a spus Errera, imaginandu-si cum ar arata o lansare de film care si-ar face reclama pe produse alimentare oferite de un anumit restaurant, de pilda "Jurassic Park Pizza from Pizza House". crenguta.nicolae@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania