Afaceri de la zero

SUA si UE ii acuza pe chinezi ca sunt protectionisti

03.04.2006, 00:00
Marul discordiei in aceasta disputa este politica impozitarii subansamblurilor auto de catre guvernul chinez, considerata ilegala de catre SUA si UE.

Statele Unite ale Americii si Uniunea Europeana au acuzat China ca practica o politica ilegala de impozitare a importurilor de piese auto, pentru a proteja producatorii locali, informeaza BBC News.

Disputa s-a agravat prin inaintarea de catre SUA si UE a unei petitii Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) in care se prezenta aceasta problema. Cele doua forte economice au apelat la OMC pentru a deschide piata pieselor auto din China, in valoare anuala de 15,75 de miliarde de euro. Atat UE, cat si SUA s-au declarat in nenumarate randuri nemultumite de politica protectionista a Chinei, de lipsa accesului economic la aceasta piata si de gradul ridicat de piraterie a produselor vestice in regiune.

Prezenta economica a statului chinez devine din ce in ce mai puternica la nivel mondial, o parte din aceasta ascensiune fiind datorata fortei de export. Daca pana acum disputa a fost de natura consultativa si s-a bazat pe diverse stadii de negociere, prin apelarea la OMC, problema flexibilitatii granitelor economice ale Chinei a capatat un statut oficial.

"Ca un partener comercial matur, China ar trebui trasa la raspundere pentru actiunile ei si sa i se pretinda sa-si respecte responsabilitatile", a declarat Rob Portman, membru al U.S. Trade Representative.

Guvernul de la Beijing are la dispozitie zece zile pentru a raspunde cererii de negociere inaintate de SUA si UE. Daca nu se va putea ajunge la un consens al partilor in termen de 60 de zile, Organizatia Mondiala a Comertului va numi un comitet care se va pronunta oficial asupra acestei dispute.

"Partea chineza isi exprima regretul pentru aceasta situatie si studiaza cat se poate de serios cererea de consultatii inaintata de Uniunea Europeana si de Statele Unite ale Americii", a declarat purtatorul de cuvant al Ministerului Comertului din China, Chong Quan, in cadrul unei declaratii de presa facuta publica pe pagina de Internet a ministerului.

Constructorii auto au dezvoltat in ultimii ani in China o serie de puncte de constructie de tip joint-venture, pentru a fabrica autovehicule la nivel local. Printre marile companii auto prezente pe piata chineza se numara Ford, GM, Peugeot-Citroa??n, VW si Fiat.

Conform reglementarilor oficiale auspra importurilor aflate in vigoare in China, se considera vehicul intreg si nu parti componente, orice pachet de piese care valoreaza 60% sau mai mult din pretul final al produsului, acesta fiind impozitat la un nivel superior. Diferenta de impozitare este de 14%-18%, de la impozitarea pieselor componente cu 10%-14% la impozitarea masinilor de import cu 28 de procente.

Conform oficialilor de la Washington si de la Bruxelles, legea are scopul de a descuraja importurile si de a proteja producatorii auto interni. Partea chineza a precizat insa ca aceste reglementari fac parte din pachetul de masuri de combatere a evaziunii fiscale, prin importarea pe piese a masinilor si apoi asamblarea lor integrala in China fara a plati impozitul aferent. Anul trecut, America a exportat in China subansambluri auto in valoare de 534,2 milioane de euro, analistii americani fiind de parere ca intrarea lor pe aceasta piata a fost influentata negativ de politica de impozitare a guvernului de la Beijing.

O serie de oficiali americani au precizat ca vor monitoriza activitatea companiilor americane prezente in China, pentru a fi siguri ca inaintarea acestei probleme la forumul global OMC nu va atrage consecinte negative din partea puterii de la Beijing. victor.rotariu@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania