Afaceri de la zero

Toate inimile noastre sunt de vanzare

13.02.2004, 00:00 Autor: Diana Sava


Inimioare, jucarii, baloane, mult rosu peste tot si aglomeratie mare: Sf. Valentin este aproape. Sarbatoarea indragostitilor, dincolo de declaratiile de dragoste, inseamna pentru comercianti vanzari mari intr-o perioada cand numai reducerile de preturi la marfurile din sezonul de iarna mai tin piata. In ultimii ani, pe masura ce sarbatoarea de import a fost acceptata tot mai mult de romani, si comerciantii au inceput sa-si specializeze produsele sau sa creeze unele special pentru aceasta sarbatoare. Omniprezentele figurine, articole de imbracaminte sau marochinarie recomandate anii trecuti drept cadouri ideale nu mai au aceeasi cautare; inimioarele, ursuletii care fac declaratii de dragoste sau jocurile pentru indragostiti sunt acum preferatele tinerilor.



E deja o traditie ca atunci cand este o sarbatoare importanta de peste an, in Capitala sa se organizeze targuri de cadouri. La targul de la Sala Dalles, agitatia incepe chiar de pe trotuarul din fata. Fiecare trecator - si cei mai multi sunt tineri - are in mana cate o sacosa cu cadouri. Mai mica sau mai mare, in functie de buzunarul fiecaruia.



In interiorul salii, in afara de caldura si de aglomeratie, micile pete de culoare rosie iti atrag imediat privirea: sunt standurile de jucarii, unde inimioarele rosii predomina. Diferite marimi, diferite materiale, diferite preturi, dar mesajul este acelasi: "Te iubesc!". Judecand dupa aerul plictisit sau dispretuitor afisat zilele acestea de pustii care frecventeaza forumurile de discutii de pe Internet, s-ar zice ca straduintele comerciantilor n-au cum sa prinda, iar ca vizitatorii unui targ de Sf. Valentin in Romania anului 2004 nu pot fi decat strainii aflati acum in Bucuresti sau curiosii cu bani.



In realitate insa, sarbatoarea de import a prins: cu greu e de gasit in oras o cofetarie care sa nu faca acum prajituri sau fursecuri speciale, o vitrina fara inimioare sau o agentie de turism fara oferte de excursii romantice cu ocazia Zilei Indragostitilor. Socul initial, de acum cativa ani, produs orgoliului national de adoptarea unor sarbatori ca Valentine's Day, Halloween sau 4 Iulie, a facut loc obisnuintei si, in cazul Zilei Indragositilor, chiar a stimulat concurenta, daca se poate spune asa, avand in vedere incercarea de a inlocui sau de a dubla Sf. Valentin cu sarbatoarea populara de Dragobete. Mai este insa foarte mult pana ce 14 februarie va deveni si la noi, asa cum este acum in SUA, a doua mare sarbatoare de peste an din punctul de vedere al rentabilitatii comerciale, dupa Craciun.





Un simbol de 850.000 de lei



Cea mai mare aglomeratie este la standul firmei Condor Style, firma producatoare de jucarii pentru copii. Oferta speciala - "Inimioara foarte mare din fas, saten, cu diferite broderii, 125.000 de lei" - are mare succes. Sunt insa si inimioare mai mici, la 25.000 de lei si chiar la 5.000 de lei, dar este si una enorma, la 850.000 de lei. Un sirag cu sase inimioare mai mici costa 45.000 de lei. In afara inimioarelor, firma vinde si ursuleti de diferite marimi, unii simpli, altii cu inimioare, care costa intre 50.000 de lei si 3.000.000 de lei.



"La noi la stand este mereu lume, pentru ca oferim altceva decat chinezarii. Inimioarele mari, la 850.000 de lei, le facem numai pe baza de comanda, pentru ca intra mult material la ele si nu are sens sa ne blocam banii. Cine este interesat, vine, vede, ii place si face comanda", afirmca Elena Kassas, directorul general al firmei.



Inimioarele de toate marimile sunt realizate, evident, special pentru aceasta sarbatoare. "Noi ne pregatim cu cel putin o luna inainte pentru orice sarbatoare, de Paste, de Craciun, de 8 Martie, de Ziua Copilului. Vanzarile sunt bune de Sf. Valentin, pentru ca lumea iubeste aceasta sarbatoare. Tinerii stiu sa aprecieze iubirea si se bucura de orice simbol. Inimioarele sunt lucrate manual, iar preturile noastre sunt accesibile, pentru ca broderiile le facem cu masinile proprii", spune Elena Kassas.



Pentru cine vrea sa faca insa cadouri mai serioase, oferta cuprinde de la articolele de artizanat, icoane si pana la articole de sticlarie si decor. Standul firmei Adrian Sistem este si el plin de inimioare, dar nu rosii, ci transparente, pentru ca sunt din sticla.



Cele mai vandute sunt opaitele in forma de inimioara, care costa intre 40.000 si 120.000 de lei, in functie de marime. Pe langa acestea se vand si sfesnice, oliviere, pahare, vaze, obiecte de decor din sticla.



"Tot ce avem expus la Sala Dalles a fost realizat special pentru sarbatoarea de Sf. Valentin. Noi exportam in proportie de 90%, iar un magazin de desfacere nu avem. Stimulam gustul romanilor pentru sticlarie numai prin aparitia la targuri. Lumea cumpara, mai putin insa persoanele fizice; mai mult vin la noi diferite magazine cu care incheiem contracte de livrare. Tinerii nu prea cumpara asa ceva, pentru ca nu prea au bani", explica Petru Stefanescu, directorul general al firmei.





Strainii le-au adus clienti



Tot obiecte de decor din sticla expune firma Jeni Costachescu Kyo Art Glass. Cele mai vandute sunt inimioarele in sticla, care costa intre 70.000 si 150.000 de lei, suporturile de lumanari cu inimioare la 120.000 de lei si suporturile pentru pixuri, care costa intre 150.000 si 300.000 de lei. De asemenea, se cumpara si cosuletele din sticla, la preturi intre 150.000 si 180.000 de lei, platourile mari din sticla, de un milion de lei, vazele de 300.000 de lei. "Cumpara si romanii, dar mai ales strainii care trec pe aici. Foarte multi sunt interesati de felul cum sunt realizate, daca floarea din interiorul sticlei este o floare adevarata. Sunt considerate mai mult cadouri de lux si tinerii nu prea sunt interesati de asa ceva", sustine Catrinel Catana, vanzatoare.



Jeni Costachescu, creatoarea acestor produse, spune ca modele cu inimioare si flori au fost create special pentru aceasta zi. "Nu le-am mai facut pana acum, multe dintre ele sunt unice. De exemplu, pana acum nu a mai facut nimeni suporturi de sticla pentru pixuri".



Ea a intrat in domeniul sticlariei doar de doi ani si pana acum a produs numai pentru export. Dupa cum spune, este prima colectie pe care o prezinta in tara. "Pentru strainatate am lucrat pe comenzi ferme. In Romania urmeaza sa imi deschid o galerie. La Sala Dalles, pana acum au cumparat persoanele care au vrut sa ofere cadouri de lux, iar tinerii au ales mai mult inimioarele. Dar s-au vandut bine si scrumierele, fructierele si vazele. Strainii care au venit la expozitie mi-au adus la randul lor alti clienti. Au fost incantati de produse", afirma Jeni Costachescu.



Un alt cadou creat special pentru indragostiti l-a imaginat firma Dakido. Este vorba despre jocul "True Love", care aduce un concept nou in Romania, jocul pentru adulti, "adresat in primul rand sentimentelor si abia apoi inteligentei", dupa cum suna prezentarea jocului. Jocul a fost creat in februarie 2003 si pastreaza structura clasica a unei competitii cu pioni si zaruri, dar schimba regulile carora jucatorii trebuie sa li se supuna. Conceput pentru a fi jucat de un cuplu, jocul aspira sa puna la incercare dragostea competitorilor. Jocul costa 299.000 de lei si, dupa cum afirma vanzatoarea standului firmei, este destul de cerut, fetele fiind pe departe cele care il cumpara cel mai mult.





Cadouri de 100 de dolari



Conform unui sondaj de opinie realizat de Federatia Nationala de Retail (NRF) din SUA, suma medie pe care un cetatean american intentioneaza s-o cheltuiasca anul acesta pe cadouri de Sf. Valentin - in principal pe felicitari, bomboane si flori - a crescut la 100 de dolari, de la 81 de dolari anul trecut, iar totalul cheltuielilor estimate pentru sarbatoarea din 2004 se apropie de 13 miliarde de dolari.



"Valentine's Day a devenit o afacere extrem de importanta pentru retaileri, intr-o luna care in mod traditional este una din cele mai slabe ca vanzari", a afirmat Tracy Mullin, presedintele NRF. Potrivit studiului, tinerii adulti manifesta cel mai mare entuziasm pentru cumparaturi cu ocazia acestei sarbatori, categoria celor intre 18 si 25 de ani aratandu-si disponibilitatea de a cheltui 155 de dolari, in timp ce categoria celor intre 25 si 34 de ani intentioneaza sa cheltuiasca in medie 78 de dolari.



Un fenomen inca mai interesant evidentiat de studiul NRF (tinand cont ca o crestere a intentiilor de a cheltui era oricum de asteptat, in contextul in care recesiunea a cam trecut) este extinderea sensului sarbatorii Sf. Valentin, intr-un chip care prieste tot comerciantilor: de la o celebrare exclusiv a sentimentului amoros si a dragostei de cuplu, sensul sarbatorii a evoluat spre afectiunea pentru "cei dragi" in general, de la bunici si matusi pana la animalele de casa.



"Valentine's Day a ajuns o sarbatoare in care oamenii isi exprima aprecierea pentru o multime de persoane, inclusiv pentru colegii de serviciu sau de clasa", a spus acelasi Mullin. Sau, cum zice Scott Petcu, patron al unui magazin de hrana pentru animale din Indianapolis, "nu este decat o scuza pentru a-i cumpara ceva special cainelui tau". Magazinul lui Petcu, unde ziua de Sf. Valentin e a treia sarbatoare din an ca rentabilitate, dupa Craciun si Halloween, a pus in vanzare anul acesta 15 produse speciale de Sf. Valentin, inclusiv biscuiti in forma de inima personalizati cu nume de caini si bandane rosii tematice.



In fine, probabil cea mai mare extindere a sensului o cunoaste sarbatoarea Sf. Valentin in Japonia, unde exista traditia ca de 14 februarie femeile sa fie cele care ofera barbatilor bomboane si ciocolata, urmand ca de 14 martie, de "Ziua Alba", sa primeasca si ele cadouri de la barbati. Anul acesta, magazinele si fabricantii au incurajat in mod deosebit tendinta femeilor de a-si cumpara singure cadouri de Sf. Valentin - nu numai dulciuri, ci si bijuterii sau ceasuri scumpe. Un producator de ciocolata a lansat chiar cu aceasta ocazie sloganul "Myself Valentine". Rezultatul? Vanzarile de ciocolata in perioada 15 ianuarie-14 februarie au crescut cu 35% fata de aceeasi perioada a anului trecut. diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania