Afaceri de la zero

Tony Hawk: Ocupatie - Skateboarder

31.03.2005, 00:00 Autor: Mihaela Andries

Sfideaza legile gravitatiei pe o placa din fibra de sticla cu rotile. Practica un sport extrem, participa la intreceri, reusesc figuri dificile, dar raman necunoscuti publicului. Skateboarding este un sport de nisa, cu putini eroi. Dar unul dintre ei si-a ales ca misiune promovarea sa. Legenda a acestui sport, Tony Hawk este primul atlet convertit in impresar.


Pasionat de skateboarding de la varsta de noua ani. Acesta este Tony Hawk. A castigat zeci de concursuri, are un joc video cu numele sau, o linie de articole vestimentare si multe alte afaceri construite in jurul sportului care l-a consacrat.


Chiar daca nu a mai participat la competitii profesioniste din 1999, continua sa mearga cu skateboard-ul in fiecare zi (inclusiv in locuinta sa unde a montat pardoseala speciala), invata noi trick-uri si face cateva demonstratii pe an. Unul dintre motivele pensionarii la 31 de ani a fost "spin"-ul de 900 de grade pe care l-a reusit in premiera mondiala in 1999, ultimul de pe o lista de scheme pe care o intocmise cu un deceniu mai devreme. Pe lista se mai aflau "ollie" la 540 de grade, "kickflip" la 540 de grade si "varial" la 720 de grade.


In prezent, Hawk jongleaza cu sporturile extreme si industria showbiz-ului, cu intrecerile de skateboarding si intrunirile cu directorii de firme. Obiectivul sau este sa vanda skateboarding, prin demonstratii live sau spoturi publicitare.


In contractele de publicitate pe care le semneaza, este deseori inserata o clauza care stipuleaza ca Hawk trebuie sa aprobe spoturile, asigurandu-se astfel ca skateboarding-ul este promovat. Indiferent daca el are sau nu legatura cu o anumita companie, se considera ca renumele lui Tony Hawk joaca un rol in orice vanzare legata de skateboarding.




Fuga dupa sponsori


Desi celebru, Hawk este o persoana la fel de simpla ca baietelul de 12 ani care intra in prima lui echipa de skateboarding in anii '80, mult mai apropiat de publicul sau decat omologii Tiger Woods sau Michael Jordan. Studiile de marketing arata o crestere in popularitate a skateboarding-ului, dar sportul continua sa ramana in underground.


In rolul de veriga intre sportul extrem si audienta maxima, Tony Hawk se simte confortabil in pozitia de acuzat pentru tenta prea comerciala pe care a dobandit-o skateboarding-ul din cauza sa. "Nu acord prea multa atentie criticilor, deoarece ma simt bine cu ceea ce fac. Intotdeauna am trecut linia aceasta, am atras sponsori care nu sunt interesati de industria noastra. Cred ca aducerea acestor tipuri de oportunitati ajuta companiile noastre sa creasca", spune el.


Cariera lui Tony Hawk a inceput la San Diego, in anii '70, pe o placa de skateboard din fibra de sticla pe care i-o facuse cadou fratele sau Steve. A fost singurul sport de care s-a simtit apropiat si in care a excelat. La 12 ani, era cel mai tanar membru al "Bones Brigade", una dintre primele echipe de skateboarding, si era sponsorizat de fabricantul placilor de skateboard Dogtown, la 14 ani facea parte dintre profesionistii acestui sport, iar la saisprezece ani era cel mai bun skateboarder din lume.


Titlul l-a detinut pana cand Asociatia Nationala de Skateboard din SUA s-a desfiintat la mijlocul anilor '90. In 1982, Tony Hawk a castigat primul sau concurs la "Del Mar Skate Ranch". In urmatorii 17 ani, Hawk a participat la mai mult de 100 de competitii, unde s-a plasat pe locul intai de 73 de ori si s-a aflat de 19 ori pe treapta a doua a podiumului - record absolut pentru istoria skateboarding-ului.


Ca si rampele de skateboarding, situatia sa financiara a avut suisuri si coborasuri. De la liceanul care castiga 70.000 de dolari pe an si isi cumpara prima casa la 17 ani, Tony Hawk a ajuns sa fie intretinut de sotia manichiurista la inceputul anilor '90.




Regele rampei


Spre deosebire de sporturile mai conventionale in care numarul atletilor si popularitatea sunt relativ constante in timp, skateboarding-ul a cunoscut perioade de decadere si de revenire, toate la fel de spectaculoase. La 19 ani, Tony Hawk cumpara o proprietate de doua hectare in Fallbrook, unde a construit doua rampe de skateboarding. In acea perioada, Hawk cheltuia banii adunati din demonstratii live si competitii pe calatorii facute cadou prietenilor, pe automobile Lexus, computere si sisteme audio-video.


In 1991, o perioada de declin de cativa ani a skateboarding-ului a afectat serios finantele familiei Hawk. Casa din Fallbrook si Lexusul au fost vandute, prima casa a fost ipotecata si Tony Hawk - cel mai bun skateboarder de pe planeta - a ajuns sa imprumute bani de la parinti. A infiintat compania Birdhouse Projects cu fostul sportiv profesionist Per Welinder. Dar compania nu aducea nici un ban si Tony Hawk, mandru de cunostintele sale informatice, se gandea deja sa-si caute un loc de munca in programare sau web design. "Credeam ca skatingul s-a terminat pentru mine."


Insa potentiala sa cariera de informatician s-a incheiat inainte de a incepe datorita revenirii la moda a sportului. Instantaneu aproape, Hawk a devenit noul guru. In 1995, canalul de sport ESPN lansa "The Extreme Games", format menit sa inlocuiasca transmisiunile sportive traditionale de la meciuri de fotbal, baseball sau baschet, care suplinea concomitent lipsa unor Jocuri Olimpice pentru asa-numitele "sporturi alternative". Prin regia bine pusa la punct, rivalitatile prefabricate, imagine si sunet, emisiunea a creat veritabile vedete ale skateboard-ului. Chiar daca detesta titlul, latura extrem de comerciala si falsa rivalitate dintre participanti, Tony Hawk, cel mai bun sportiv al timpului sau, a devenit gratie X Games ceea ce era Michael Jordan in baschet.


Pana la finalul anului, a descoperit si turneele Warped, lansate de Kevin Lyman in 1996. Conceptul, aflat la polul opus fata de festivalurile de vara animate de staruri, propunea mai degraba un stil, si nu o insiruire de trupe celebre fara legatura intre ele. Formatii necunoscute pe atunci, ca Green Day si Blink 182, isi tineau spectacolele pe fundalul acrobatiilor facute de skateri si ciclisti pe rampele asezate in parcarile ce serveau drept loc de desfasurare al evenimentelor. Valurile de spectatori ce se inghesuiau la spectacole au atras inevitabil si o avalansa de sponsori, care au confirmat oarecum legitimitatea acestui sport. Rebeli si independenti, skaterii s-au simtit insa maguliti de multitudinea marcilor care se grabeau sa le imprumute numele.




Efectul bulgarelui de zapada


La finalul anilor '90, producatorul de jocuri video Activision dezvolta un joc video in jurul skateboarding-ului, care sa exploreze o piata neatinsa inca si care sa ajute grupul in competitia cu profitabila Electronic Arts. Ideea nu era de a reprezenta doar sportul, ci de a capta intregul mod de viata al unui skateboarder. Pentru acest scop, Hawk a oferit exact autenticitatea pe care o cauta Activision. "Din punct de vedere financiar, am vrut sa putem vinde jocul celei mai largi audiente posibile. Tony Hawk era legenda si avea capacitatea de a atrage masele", declara Dave Stohl, vicepresedinte al Activision.


In septembrie 1999, Activision si Tony Hawk au creat jocul Tony Hawk's Pro Skater pentru consola PlayStation. Sperantele lor modeste au fost depasite curand de succesul imens al jocului, care a devenit campion la incasari intr-un timp record, surprinzandu-i si pe analistii din industria jocurilor video.


In prezent, este considerat unul dintre cele mai bine vandute jocuri din toate timpurile, fiind vandute milioane de copii in fiecare an.


"Cand te gandesti la jocuri video, te gandesti la sporturi traditionale ca fotbalul sau baschetul. Skateboarding-ul a fost privit mai mult ca o nisa", aprecia Michael Wallace, analist la UBS Warburg Securities. Noi editii pentru PlayStation, N64, Dreamcast, Gameboy si computere au fost lansate pe banda rulanta, recent fiind lansata cea de-a saptea versiune - Tony Hawk's Underground 2 Remix, bazata pe aceeasi idee: un skater are de indeplinit diverse misiuni pe parcursul mai multor niveluri.


Succesul lui Tony se intinde si dincolo de lumea digitala. Autobiografia "Hawk - Occupation: skateboarder", din care o treime este consacrata copilariei sale si incercarilor de a se adapta, a intrat pe lista celor mai bine vandute carti din SUA. A creat Tony Hawk's Gigantic Skatepark Tour pentru ESPN, care inregistreaza recorduri de audienta.


In 2002, Hawk a lansat Boom Boom Huck Jam, un turneu prin 30 de orase care reuneste skateboarderi profesionisti, ciclisti, motociclisti si trupe punk. In cel de-al doilea an de la lansare, turneul aducea deja incasari de peste zece milioane de dolari din vanzari de bilete si de materiale promotionale.




Afaceri de 250 de milioane de dolari


De la inceputurile ezitante, Birdhouse Projects a parcurs un drum lung, ajungand unul dintre cei mai mari distribuitori de produse de skateboarding din lume, cu o cifra de afaceri in jurul a 18 milioane de dolari. De asemenea, The End, un film produs de Birdhouse Projects, este cel mai bine vandut film despre skateboarding din toate timpurile.


In 1998, Tony Hawk si alti membri ai familiei au infiintat o firma de articole de imbracaminte pentru tinerii skateri denumita Hawk Clothing, care a fost cumparata de Quiksilver la inceputul anului 2000. Hawk Clothing finanteaza o serie de cursuri de skateboarding - Hawk Skate Course Programs - in Europa si SUA. Potrivit publicatiei Transworld Skateboarding, peste 22 de milioane de skateboarderi practicau in mod regulat acest sport in 2003, iar cursurile sunt menite sa accelereze dezvoltarea skateboarding-ului.


Veniturile campionului mondial sunt estimate la zece milioane de dolari pe an, iar incasarile generate anual de companiile in care este implicat sunt evaluate la 250 de milioane de dolari (192 mil. euro).


O aparitie a sa la un show ar costa, potrivit zvonurilor, pana la 125.000 de dolari. Cei trei copii ai sai - Riley, Spencer si Keegan - ii impartasesc pasiunea pentru skateboarding. Competitiile din 2020 le-ar putea oferi ocazia sa intreaca reputatia tatalui, daca vor trece in randurile profesionistilor.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania