Afaceri de la zero

Transparenta salariilor managerilor, o problema complicata

03.04.2006, 00:00
Primele oferite directorilor executivi de companii sunt foarte greu de aflat in detaliu, scrie Wall Street Journal.

Actionarii care se uita pe cele mai recente declaratii ale companiei Coca-Cola vor afla ca firma i-a acordat noului sau presedinte si director executiv, Neville Isdell, o prima in valoare de 4,5 mil. dolari pentru activitatea depusa anul trecut.

Totusi, a incerca sa afli cum a ajuns boardul companiei la cifra respectiva este ca si cum ai incerca sa afli formula secreta folosita de producatorul de bauturi racoritoare din Atlanta.

Intr-o declaratie trimisa prin e-mail actionarilor inainte de intrunirea anuala a companiei, se explica faptul ca o parte din prima anuala se bazeaza pe performantele financiare inregistrate de companie. Actionarii care doresc sa afle cum a masurat compania performantele sale financiare vor trebui sa caute o declaratie separata trimisa comisiei de supraveghere a pietei americane de capital (SEC) cu mai mult de 12 luni in urma. Cei care doresc sa afle ce tinte de performanta i-au fost propuse lui Isdell si care este prima maxima pe care acesta ar fi putut-o obtine nu au nicio sansa de reusita.

Prin neprezentarea instrumentelor folosite pentru masurarea performantelor si nivelul maxim al primei, felul in care compania Coca-Cola isi detaliaza planurile anuale legate de stimulentele financiare oferite este total diferit fata de declaratiile adresate actionarilor de celelalte companii importante.

Coca-Cola se distinge si in alte privinte, insa. In general, companiile nu ofera detalii precise referitoare la modul in care functioneaza aceste programe de stabilire a salariilor managerilor, nespecificand tintele si alte cifre de care actionarii ar avea nevoie pentru a evalua stimulentele acordate.

Criticii sunt de parere ca aceasta lipsa de transparenta afecteaza convingerea investitorilor ca, intr-adevar, stimulentele sunt oferite in functie de performantele obtinute. Situatia nu se va imbunatati neaparat sub noile reglementari ale SEC privind raportarile. "Problema pentru actionarii din afara consta in lipsa de transparenta", considera Brandon Rees, director in cadrul federatiei AFL-CIO. In lipsa unor rapoarte mai detaliate, actionarii se tem ca firmele s-ar putea juca cu listele de plata. "Nu stim ce puncte de referinta s-au utilizat de fapt sau daca s-au modificat tintele de performanta" , a declarat el.

"Prima acordata lui Isdell reflecta contributiile acestuia si increderea boardului in abilitatile sale de lider", a declarat purtatorul de cuvant al Coca-Cola, Ben Deutsch. "Sub conducerea lui Neville, compania a avut un an solid". Dar, profiturile Coca-Cola au inregistrat doar o crestere usoara, iar pretul actiunilor sale a scazut.

Capacitatea de a analiza "dedesubturile" programelor de acordare de stimulente in functie de performante devine un aspect important pentru actionari in acest an. Unul din motive este acela ca firmele leaga intr-o masura din ce in ce mai mare platile oferite directorilor executivi, incluzand optiunile pe actiuni, de instrumentele de masurare a performantelor corporatiste.

In forma propusa, planul SEC incurajeaza companiile sa dezvaluie cat mai multe informatii in legatura cu stimulentele, permitandu-le in acelasi timp sa faca un secret dintr-o serie de "informatii comerciale si de business confidentiale", cum ar fi tinte utilizate pentru masurarea performantelor. SEC, ce va accepta pana pe 10 aprilie sugestii legate de modul in care si-ar putea imbunatati planul, a refuzat sa comenteze cu privire la acest aspect al propunerii.

Un numar de actionari din Statele Unite, incluzand AFL-CIO California Public EmployeesÕ Retirement System, sau Calpers si fondurile de pensii ale statului Connecticut, intentioneaza sa aduca acest aspect in discutie in cadrul unor viitoare scrisori adresate SEC.

Acestia nu vor cere raportari complete. Spre deosebire de alte aspecte ale compensarii, actionarii ezita sa solicite transparenta totala in cazul planurilor legate de acordarea de stimulente conforme cu performantele pentru ca sunt de acord ca acest lucru ar afecta companiile pe plan competitional.

O solutie sugerata este cea de a permite companiilor sa tina informatii cum ar fi tintele de performanta secrete pana la incheierea ciclului respectiv. In acest fel, companiile isi rezerva dreptul de a ascunde anumite informatii numai atata timp cat acest lucru este necesar.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania