Afaceri de la zero

UE va introduce un sistem unic de aparare militar

14.04.2006, 00:00
Oficialii UE doresc eliminarea conflictelor interstatale si crearea unui sistem prin care sa fie aparate interesele comune ale statelor europene.

In urma cu patru ani, Stork, o companie olandeza din domeniul apararii nationale, a inceput sa lucreze la un proiect pentru construirea vehiculului Boxer, un blindat pe opt roti, in speranta ca vanzarile acestuia pe continentul european vor aduce profituri insemnate. Cu toate acestea, specialistii francezi decisesera deja sa construiasca un asemenea model propriu, in timp ce Marea Britanie a renuntat anul trecut la acest proiect, intrucat a preferat realizarea unui vehicul de categorie mai usoara. In aceste conditii, modelul creat de Stork si partenerii sai din Germania a ramas in competitie alaturi de celelalte douasprezece modele asemanatoare din regiune, scrie International Herald Tribune.

Statele europene trebuie sa invete sa "intruneasca toate cerintele necesare pentru a evita cheltuirea inutila a banilor", a declarat Cent van Vliet, directorul de management al Asociatiei Olandeze pentru Securitatea Manufacturierilor. Esecul proiectului Boxer, a mai spus Van Vliet, scoate in evidenta faptul ca guvernele statelor europene trebuie sa fie pregatite pentru a crea echipamente de securitate, in parteneriat cu vecinii lor.

Cu toate acestea, in ceea ce priveste diverse proiecte similare din Europa, nivelul de cooperare intre state pentru realizarea lor ramane inca un deziderat aparent intangibil. Astfel, reprezentantii guvernelor europene inca mai opteaza pentru dotarea unitatilor militare cu echipamente autohtone, fie pentru a-si hrani orgoliile nationale, fie pentru a se asigura ca echipamentele sunt realizate conform celor mai inalte standarde tehnologice.

Mai mult decat atat, uneori statele europene par a fi mai degraba inamice decat aliate. De curand, Asociatia Europeana care se ocupa de apararea si furnizarea echipamentelor militare pentru spatiul aerian (EADS), condusa de executivele francez si german, a inregistrat o pierdere in fata unui rival mai mic, Thales, intr-un proiect care viza preluarea controlului asupra satelitului si business-ului de securitate din cadrul parteneriatului cu Finmeccanica, din Italia. Referitor la aceasta situatie, Denis Ranque, CEO-ul companiei Thales, a declarat ca a sustinut incheierea unor legaturi cu italienii, in defavoarea francezilor si germanilor.

Robert Cooper, care lucreaza la sediul central al UE, a declarat ca "guvernele statelor europene adopta cea mai neinspirata strategie cu putinta, in conditiile in care cheltuiesc sume impresionante pe echipamente foarte performante, dar care nu pot fi interoperabile".

Rivalitatile care exista intre state mai scot in evidenta si faptul ca in Europa se inregistreaza pierderi economice majore, intr-un context mondial in care preturile pentru echipamentele militare cresc semnificativ. Astfel, SUA isi mentin suprematia asupra acestui segment, iar cooperarea dintre fortele militare este periclitata.

In momentul de fata, impulsionati de dorinta si necesitatea de a crea o puternica industrie regionala de aparare, oficialii Comisiei Europene intentioneaza sa inlature barierele nationale din domeniul apararii si sa utilizeze tehnicile folosite pe piata libera de schimb in alte zone, precum ofertele de achizitionare prin licitatii sau incheierea contractelor.

In acelasi timp, Agentia Europeana de Aparare, una dintre cel mai recent deschise filiale ale UE, intentioneaza sa demareze o noua politica guvernamentala cu scopul de a incuraja companiile sa se extinda in afara granitelor nationale pentru a pune bazele unor afaceri noi.

Cu toate acestea, expertii considera ca, privind lucrurile realist, exista putine sanse ca abordarea traditionalista a guvernelor sa fie maleabila si sa se schimbe in functie de interesele comune stabilite de UE, prin abordarea unei pozitii mai putin individualiste.

"Pur si simplu, bugetele ministerelor de aparare nu mai dispun de suficiente fonduri pentru a-si permite sa sustina aceasta industrie doar la nivel national", a declarat Nick Witney, directorul executiv al Agentiei Europene de Aparare.

De asemenea, initiativele oficialilor UE semnaleaza dorinta de a restabili importanta intereselor comune ale Europei, in conditiile in care competitivitatea acestei regiuni este pusa in joc.

Desi cei care au o influenta crescuta in acest domeniu recunosc importanta problemei care framanta autoritatile UE, considera ca solutionarea nu intra in sfera responsabilitatilor lor. "Segmentarea" industriei este vazuta ca o problema ce tine aproape exclusiv de politica, este de parere Alexander Reinhardt, purtator de cuvant pentru EADS. Totodata, el mai adauga: "Guvernele noastre sunt dispuse sa introduca o moneda unica si chiar sa unifice o serie de activitati economice, insa nu sunt pregatiti pentru aplicarea unui sistem de aparare unic la nivel european".

Apararea a reprezentat pentru mult timp un subiect tabu, inaccesibil campionilor din domeniul integrarii europene. Unul dintre motive a fost faptul ca deja exista NATO, care, pentru mult timp, a reprezentat singurul organ oficial care sa se ocupe de mentinerea securitatii in Europa. Cu toate acestea, normele UE stipuleaza ca fiecare stat membru are dreptul de a-si echipa unitatile militare, in vederea protejarii sistemului national de securitate. Exista pareri critice, conform carora guvernele aplica aceasta doctrina pentru a favoriza incheierea unor contracte care sa avantajeze anumite state care aprovizioneaza cu echipamente militare.

In momentul de fata, pozitiile guvernelor incep sa se schimbe, in conditiile in care trebuie gasite solutii viabile pentru probleme de importanta majora, precum terorismul si conflictele de granita.

Oficialii militari, precum Klaus Naumann, fostul sef al departamentului de aparare din Germania, au tinut sa atraga atentia asupra faptului ca, in timp ce Europa cheltuieste 60% din suma pe care SUA o aloca apararii, rezultatele nu sunt pe masura asteptarilor, intrucat acesti bani sunt nu sunt cheltuiti in mod eficient.

Executivele statelor europene aloca pentru realizarea proiectelor de colaborare militara mai putin de 5% din bugetele destinate cercetarii si tehnologiei, ceea ce a dus, cum era si firesc, la o competitie crescuta. Principalii jucatori europeni in aceasta competitie sunt compania Swedish Gripen, French Rafale si Eurofighter, care beneficiaza de sustinerea EADS. Astfel, exista cel putin trei proiecte concurente de construire a unor avioane care sa functioneze exclusiv pe pilot automat.

In ceea ce priveste activitatile navale, in Europa exista aproximativ 20 de unitati pentru construirea si repararea navelor militare, pe cand in SUA exista doar doua companii majore care construiesc nave si alte doua care fabrica piese si sisteme necesare pentru functionarea acestor nave. Acest numar restrans mentine un nivel normal de competitie, impiedicand, in acelasi timp, suprapunerea unor proiecte si existenta conflictelor intre jucatorii de pe aceasta piata.

Exista ingrijorari in ceea ce priveste existenta unor interese pur nationale. Chiar si in cazul EADS au existat pozitii partinitoare, inca din momentul infiintarii acestei asociatii, in anul 2000. Astfel, presedintele francez din acel moment, Jaques Chirac, l-a sprijinit pe francezul Noel Forgeard, pentru a prelua controlul integral al companiei, care include companii din Franta, Italia, Spania si Germania. Chirac nu a avut insa succes, mentinandu-se un sistem de conducere cu doi sefi, unul francez si unul german.

Tensiuni similare exista si in sectorul naval, principalele personaje care intretin conflictul fiind tot Franta si Germania.

Agentia Europeana pentru Aparare a gasit o solutie care sa mentina echilibrul si sa elimine pe cat posibil conflictele interstatale. Astfel, incepand cu data de 1 iulie, va fi introdus un buletin in care sa apara in permanenta toate ofertele de achizitionare pentru diferite companii. Prin aceasta initiativa, Witney spune ca se va crea "o piata electronica in care cei care vor sa cumpere companii si cei care vor sa le vanda pot avea un loc in care sa-si prezinte ofertele".

Reinhardt, purtatorul de cuvand al EADS, a declarat ca acest plan va avea un start sinuos: "Inca nu putem sa vorbim despre bugete semnificative si oportunitati importane de afaceri. Speram insa ca lucrurile se vor schimba".

Analistii preconizeaza ca va mai trece timp pana cand imensa prapastie tehnologica dintre Europa si SUA va disparea. Totodata, acestia mai sustin faptul ca solutia pentru problemele cu care se confrunta Europa consta in consolidare si nu in coordonare.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania