Afaceri de la zero
Un nou business "purifica aerul" clientilor, dar si veniturile comerciantilor

Un nou business "purifica aerul" clientilor, dar si veniturile comerciantilor

06.10.2006, 19:34 Autor: Lacrima Andreica, ZF Transilvania
Odata cu venirea frigului, creste numarul persoanelor care renunta la terasele in aer liber in favoarea spatiilor inchise precum baruri sau restaurante. Dar oamenii nu vor sa renunte la aer curat, asigurand producatorilor si distribuitorilor de purificatoare de aer vanzari anuale
de peste 500.000 de euro.
Unul dintre importatorii si distribuitorii de purificatoare de aer pe piata romaneasca este compania West Air din Bucuresti. "Scopul deschiderii acestei afaceri a fost sa oferim pietei romanesti un purificator de aer de calitate, in conditiile in care singura varianta existenta la vremea respectiva era un echipament produs in Romania, dupa o reteta provenita din Italia, dar avand la baza o tehnologie invechita", a declarat Sorin Lumina, directorul general West Air Group, companie infiintata in februarie 2003. El a sesizat inca de la inceput ca afacerea cu purificatoare are potential de dezvoltare datorita eficientei in eliminarea fumului de tigara, dar are si avantaje de ordin termic (nu elimina caldura din interior in timpul iernii), iar montajul rapid nu necesita transformari constructive ale spatiului in care urmeaza a fi instalate.
"Am ales acest domeniu de activitate deoarece consider ca este de viitor. Este necesar ca restaurantele, barurile, cluburile sa fie dotate cu purificatoare de aer, deoarece imaginea localurilor in care trebuie sa te simti bine a evoluat mult in ultima perioada, patronii acestora acordand mai mare atentie calitatii aerului", a explicat Lumina.
Pe langa purificatoare de aer, cei de la West Air mai distribuie si bariere de aer (un aparat care se monteaza deasupra usii, fiind ca o perdea pentru cei care trec prin acea zona) si dezumidificatorul de aer. Pretul unei bariere de aer variaza intre 308 euro si 480 de euro, in timp ce pretul unui dezumidificator este de 308- 600 de euro. "In ultima perioada avem o cerere foarte mare pentru dezumidificatoare. Daca acum cativa ani, pe timpul verii aveam in Romania un grad de umiditate mai scazut, acum este cat se poate de vizibila schimbarea climei, in urma careia au aparut probleme destul de serioase legate de prezenta umiditatii. Acest echipament elimina umiditatea din aer, sfera lui de aplicabilitate fiind foarte larga", spune Lumina. Cererea de dezumidificatore provine din partea unor segmente de piata foarte diferite, incepand cu fabrici de medicamente si terminand cu cladiri de birouri.
West Air a inregistrat o cifra de afaceri de 1,7 milioane de lei (0,5 milioane de euro) in 2005. "Evolutia financiara a companiei este ascendenta, dar inca nu s-a ridicat la nivelul previziunilor noastre anterioare. Unul dintre motivele pentru care piata nu a evoluat conform asteptarilor se refera si la legislatia romaneasca in domeniu, care nu impune un standard minim de calitate a puritatii aerului in spatiile publice", a explicat Lumina.
Directorul West Air crede ca strategia de marketing face ca vanzarile sa se mentina chiar si pe fondul unui sezon dificil. "Purificatoarele de aer sunt cele mai bine comercializate produse pentru ca toate fortele converg catre promovarea acestora. Avem foarte multa incredere in aceste produse si incercam sa-i determinam si pe potentialii nostri clienti sa-si recapete increderea in ele, in conditiile in care exista unele persoane care manifesta un sentiment de nemultumire, deoarece au probat pe pielea lor sau au auzit de experienta neplacuta a altora legata de produse similare de pe piata autohtona", a mai precizat Lumina. Pretul unui purificator de aer variaza intre 1.300 de euro si 2.400 de euro.
In trei ani de la infiintare, West Air a reusit sa creeze o retea de distributie care sa atraga in randurile clientilor sai companii ca Aeroportul "Henry Coanda", Pizza Hut, KFC, Casino Hilton, OMV, British American Tobacco, Philip Morris, Turabo Cafe. Lumina estimeaza ca cifra sa de afaceri va creste cu 30% in 2006, fata de nivelul inregistrat in 2005. Printre planurile de viitor ale celor de la West Air este promovarea unui nou produs: racitorul de aer pentru terase.
"Piata interna este o piata cu totul atipica, incat nu putem vorbi de o strategie de dezvoltare si plan de marketing pe termen lung. Piata trebuie abordata cu gaselnite si sclipiri de marketing. Incercam sa ne adaptam la caracteristicile acestei piete, in conditiile in care, din nefericire, romanii inca nu au invatat sa-si planifice investitiile. Cred ca piata se va autoeduca, pentru ca trebuie sa invatam din experientele anterioare", a spus Lumina.
O alta companie ce activeaza pe piata purificatoarelor de aer este compania bucuresteana Omnia Plus. "Ne deranjeaza foarte mult sistemul care permite ca in tara sa intre si sa fie promovate o serie de produse de proasta calitate si nume inexistente la un pret care nu reflecta decat slaba calitate. Din pacate, niciunul din demersurile legale intreprinse pentru a stopa sau macar a incetini acest tip de comert nu a dat rezultate", a declarat Marius Patrana, managerul Omnia Plus, companie ce furnizeaza pe langa aparate de aer conditionat si purificatoare de aer. Omnia Plus are in portofoliul sau clienti ca ING, Romexterra Leasing, Adras, Medlife si Luk Oil.
"In mare masura piata depinde de modul in care companiile stiu sa-si promoveze produsele. Totusi, cred ca importul si distributia de purificatoare de aer este o afacere cu potential pe piata romaneasca", a precizat Patrana.
Simtind potentialul unei piete noi, care poate asigura venituri in crestere, si-au facut aparitia si producatorii de purificatoare de aer. Unul dintre acestia este compania italiana Italrom din Tulcea.
"Italrom Electronic a fost infiintata in anul 2000 cu capital integral italian si este unicul producator din Romania de echipamente electrostatice de purificat aerul", a declarat Traian Ionescu, reprezentantul departamentului de PR al Italrom Electronics. Compania are in prezent 70 de angajati si o unitate de productie in localitatea Macin din judetul Tulcea. "Avem o reprezentanta comerciala in Tulcea si o retea de distributie proprie in intreaga tara. Purificatoarele de aer sunt o necesitate in conditiile in care aerul pe care il respiram este tot mai plin de impuritati. Agentia de protectie a mediului din Statele Unite clasifica poluarea din interior ca fiind una dintre primele cinci amenintari ambientale la sanatatea noastra", explica Ionescu.
Italrom Electronics a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de 4,5 milioane de lei (1,27 milioane de euro) din productia si comercializarea purificatoarelor de aer, conform datelor financiare prezente pe site-ul Ministerului de Finante. Specialistii spun ca aplicabilitatea sistemelor de purificare a aerului este foarte mare. Ele pot fi intalnite in institutii publice, dar pot fi folosite si in interiorul locuintelor.
"Purificatorul de aer reuseste sa elimine impuritatile mecanice pana la nivelul de 0,01 microni. Ar trebui sa existe in orice spatiu public cum ar fi scolile, facultatile, gradinitele si institutiile publice.
Din pacate, in Romania nu exista o legislatie care sa impuna un standard de calitate a aerului. De aceea, compania noastra s-a adresat mai intai unei nise de piata, in care aceste echipamente isi pot dovedi calitatile vizibil prin eliminarea fumului de tigara. Astfel, ne-am adresat restaurantelor, barurilor, cluburilor, cafenelelor, iar printre clientii nostri se numara si hoteluri si pensiuni turistice", explica proprietarul West Air.
Perioada de varf pentru comerciantii de sisteme de purificare a aerului este sezonul de toamna. "In cazul nostru, volumul de vanzari este constant si nu exista produse care sa ramana prea mult pe stoc. Sunt insa perioade de varf cand datorita caldurii se vand foarte multe echipamente de climatizare de tip split necesare dotarii casnice. Cele mai mari cereri pentru purificatoarele de aer le avem toamna, pentru ca este sezonul in care barurile se umplu de clienti, iar managerii vor sa-si protejeze consumatorii si afacerile", a explicat Patrana.
El spune ca prezenta purificatoarelor de aer in incaperi poate contribui inclusiv la eficientizarea activitatilor din domeniul HORECA, permitand managerilor acestor afaceri sa reduca semnificativ costul la energia electrica si termica.

Afacerea pe scurt:
purificatoarele de aer sunt dispozitive care elimina impuritatile mecanice pana la nivelul de 0,01 microni
Purificatoarele sunt destinate oricarui spatiu public inchis, precum scoli, facultati, gradinite si restaurante sau baruri
Cifra de afaceri anuala din productia si distributia de purificatoare de aer variaza intre 0,5 mil. euro si 1,5 milioane de euro
Pretul unui purificator de aer variaza intre 1.300 si 2.400 de euro
Perioada de varf pentru comerciantii de sisteme de purificare a aerului este sezonul de toamna
Singurul producator de purificatoare de aer de pe piata romaneasca este compania italiana Italrom din judetul Tulcea
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania