Afaceri de la zero

Un nou trend: companiile isi renoveaza afacerile prin investitii in active imobiliare

04.05.2006, 00:00
Apropierea de momentul integrarii in UE determina din ce in ce mai multe companii sa-si diversifice domeniul de activitate prin investitii in sectorul imobiliar. Fie ca sunt producatori de vinuri, firme care comercializeaza gaze naturale sau companii de IT, toti stiu ca hotelurile, parcurile rezidentiale sau zonele de agrement le vor aduce castiguri importante pe termen lung.

"Intentionam ca in 2006 sa finalizam restaurarea castelului de la Cetatea de Balta, judetul Alba, cu scopul de a-i reda aproape toate caracteristicile avute in 1600, cand a fost construit. Acest complex va fi destinat, mai ales, cunoscatorilor de vinuri care vor sa afle mai multe despre traditiile si istoria acestor locuri", a declarat Cristian Fuga, director de marketing in cadrul producatorului de vinuri Jidvei.

Dupa ce a obtinut venituri in valoare de 19,4 milioane euro in 2005 din productia de vin, proprietarul companiei Jidvei, Claudiu Necsulescu, a investit 2,6 milioane de euro intr-o fabrica de materiale de constructii si a anuntat demararea a doua proiecte imobiliare de 28 de milioane de euro. Primul dintre cele doua proiecte are o valoare de 22 mil. euro si este amplasat in Eforie Sud-Constanta pe o suprafata de aproape 6 hectare, unde urmeaza sa fie construite 57 de case de vacanta duplex. Cel de-al doilea proiect, cu o valoare de 5-6 milioane de euro, va fi amplasat in Alba-Iulia unde vor fi construite 50 de case pe o suprafata de 2,5 hectare.

"Lansarea de activitati in domeniul imobiliar este o alternativa pentru companiile care nu doresc sa se mai extinda pe domeniul in care activeaza", a explicat Fuga.

Aceeasi strategie este adoptata si de tour-operatorul JÕInfo Tours ce intentioneaza ca in 2006 sa dezvolte proiecte de dezvoltare tehnologica si proiecte imobiliare de tip business atat in Bucuresti, cat si in alte zone ale tarii, compania detinand in prezent un centru de conferinte pe malul lacului Snagov.

"In 2004, am investit 700.000 de euro in centrul de conferinte de pe malul lacului Snagov. Aceasta investitie imobiliara ne-a adus venituri de aproximativ 1 milion de euro", a declarat Cristina Irimia, director de marketing JÕInfo Tours. Tour-operatorul roman a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 19 milioane euro si s-a lansat pe piata hoteliera in 2003 cand a deschis un aparthotel (apartamente inchiriate in regim hotelier) in Bucuresti.

Atractivitatea investitiilor in turism i-a atras si pe sibienii de la Sobis, companie specializata in dezvoltarea si implementarea aplicatiilor Lotus Notes, a retelelor si sistemelor de comunicatie. Acestia si-au extins domeniul de activitate anul trecut, cand au fuzionat prin absorbtie cu firma Pastravaria "Alvota" care detinea in apropierea Sibiului pensiunea de patru margarete "Perla Arpasel". Sobis a investit 1.6 milioane euro in lucrarile de constructie a altor doua hoteluri cu o capacitate de aproximativ 100 de locuri, ce vor transforma "Perla Arpasel" intr-un complex de patru stele pana in 2007.

"Dat fiind ca in 2007 Sibiul va deveni Capitala Culturala Europeana, exista o oportunitate in dezvoltarea turistica, acesta fiind si motivul pentru care am decis investitiile in acest sector. In urmatorii doi ani, turismul va deveni o sursa de venit foarte profitabila, iar deschiderea turismului romanesc catre turistii straini va fi mai larga", a spus Razvan Marincoi, brand marketing manager al companiei Sobis.

Sobis a obtinut o cifra de afaceri de

4 milioane euro in 2005 si intentioneaza sa mai investeasca 400.000 euro in complexul "Perla Arpasel".

Tot in perspectiva integrarii Romaniei in UE, conducerea companiei Pangram Resita, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata pastelor fainoase, a decis orientarea activitatii companiei catre noi segmente de piata, in speta sectorul turistic si cel imobiliar.

"Principalele venituri ale companiei vin, in acest moment, din fabricarea si distributia pastelor fainoase. Odata cu intrarea in UE vor exista tot felul de miscari pe piata si exista posibilitatea ca o singura afacere sa mearga la un moment dat mai prost din diferite motive. Dar daca exista afaceri adiacente, compania nu intra in declin, ci automat afacerile se compenseaza intre ele", a declarat Doru Radusean, director comercial al Pangram Resita.

Dupa ce anul trecut a demarat investitiile in sectorul turistic, Pangram a abordat la inceputul acestui an si segmentul de piata real estate prin achizitionarea unui teren de 40 de hectare in partea de nord-vest a Timisoarei pentru 3 milioane euro.

Potrivit lui Radusean, terenul in cauza fusese cumparat initial ca teren agricol pentru grau, dar planurile companiei s-au schimbat in functie de dezvoltarea orasului Timisoara.

"Terenul este in apropierea orasului, intr-o zona destul de mare unde nu exista deocamdata constructii. Pe acolo urmeaza sa treaca in viitor centura de ocolire a Timisoarei, asa ca am reorientat si noi destinatia terenului", a spus Radusean, a carui companie a inregistrat o cifra de afaceri de 14,2 milioane euro in 2005.

O alta investitie a producatorului pastelor fainoase Monte Banato este proiectul turistic Crivaia Semenic din Muntii Banatului, ce va include un hotel, partie de schi si telegondola, valoarea totala a investitiilor fiind estimata la aproximativ 12 milioane de euro.

Nici bistritenii de la Gomar Lux, al carei domeniu principal de activitate este comercializarea cablurilor electrice, nu au ocolit investitiile in imobiliare. Anul trecut, acestia au investit 1 milion de euro in constructia unui hotel.

"Complexul va cuprinde restaurant, hotel de trei stele, parcare de 3.000 de metri patrati, piscina si teren de tenis. Noua activitate reprezinta o modalitate de reinvestire a profitului si am ales acest domeniu deoarece este unul dinamic, cu o rata de crestere sigura", a declarat Gavril Gorea, administrator Gomar Lux. Compania a inregistrat o cifra de afaceri de 12,7 milioane euro in 2005 si are ca principali clienti pe segmentul de cabluri: IMSAT, TIAB, ELCO si Electrica.

Investitiile imobiliare i-au tentat si pe italienii de la grupul Beyfin ce deruleaza in Romania atat activitati in imbutelierea, depozitarea si distributia de gaz petrolier lichefiat (GPL), dar si in domeniul imobiliar. Beyfin Romania va derula anul acesta la Cluj-Napoca trei investitii in valoare totala de aproximativ 11 milioane de euro.

Prima dintre aceste investitii este un hotel de patru stele a carui constructie a fost demarata in februarie 2005 si care urmeaza sa fie finalizata la sfarsitul acestui an.

"Hotelul va avea 28 de camere single, 3 apartamente de lux si parcare subterana. Arhitectura exterioara va fi in stilul cladirilor vechi din jur, iar la parterul hotelului va fi deschis un magazin Gucci. Investitia este estimata la aproximativ 3 milioane de euro, insa dupa finalizarea tuturor finisajelor este posibil ca aceasta suma sa creasca", a declarat Augustin Abrudan, directorul general al grupului de firme Beyfin din Romania. El a mai adaugat ca hotelul va fi cu circuit inchis, adresandu-se clasei business si in special "comunitatii economice europene".

Celelalte doua investitii ale Beyfin Romania sunt doua blocuri de locuinte, situate tot in Cluj-Napoca. Primul dintre acestea va avea 72 de apartamente de doua si trei camere, si urmeaza sa fie finalizat la inceputul lunii iunie. Cel de-al doilea bloc va avea 47 de apartamente cu o camera si doua camere si parcare subterana.

Valoarea investitiilor totale in cele doua proiecte este de 7,5 milioane euro. "Vom demara constructia in cursul acestei luni si estimam ca va fi gata la sfarsitul lui 2007. La parter, vor fi spatii comerciale si administrative", mai spune Abrudan.

Beyfin Romania a finalizat in luna mai a anului trecut o investitie de un milion de euro in constructia si dotarea unui centru de bowling cu zece piste in Cluj-Napoca. Desi pana in prezent Beyfin Romania a derulat investitiile imobiliare doar in Cluj-Napoca, Abrudan spune ca intentioneaza sa intre pe piata constructiilor din Zalau si din Baia Mare, in prezent fiind in faza studiilor de fezabilitate.

"Urmatoarea investitie, pe care intentionam s-o demaram in 2007, va fi un centru medical, specializat in chirurgie estetica si cosmetica medicala. Estimam ca valoarea acestuia se va ridica la aproximativ 10 milioane de euro", spune Abrudan. El a adaugat ca, in acest sens, va deschide o noua firma cu profil medical pentru clientii potentiali din Romania si din strainatate.

In prezent, grupul Beyfin din Romania este format din trei firme: Beyfin Gaz, infiintata in 1992 din fostul Romcatel Gaz, specializata in imbutelierea, depozitarea si distributia de gaz petrolier lichefiat (GPL), Beyfin Romania, infiintata in 2002, care activeaza in domeniul afacerilor imobiliare, si Beyfin Turism, care are ca obiect de activitate achizitionarea si inchirierea de apartamente in regim hotelier.

Prin Beyfin Turism, Abrudan spune ca pana la sfarsitul lui 2007 intentioneaza sa ajunga la un fond de 100 de apartamente in Cluj-Napoca pe care sa le inchirieze in regim hotelier.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania