Afaceri de la zero

Unii dorm, altii fac profit: producatori de saltele sunt cu ochii pe paturile potentialilor clienti

13.11.2006, 22:53 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania
Si relaxarea costa. Sau cel putin de aceasta parere sunt cei care au investit in afacerile cu saltele. Veniturile anuale de peste 6 mil. euro par sa sustina aceasta afirmatie. Iar cele 15.000 de saltele vandute lunar indica faptul ca si romanii sunt de acord.
Intrat pe piata romaneasca la inceputul anilor '90, producatorul de saltele Domus Flex, detinut de omul de afaceri italian Montella Sabato, s-a impus ca unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata saltelelor.
"Am intrat pe piata in 1994, iar in acel moment eram aproape singuri. Acum piata s-a mai aglomerat, fenomen care insa nu ne afecteaza, deoarece noi suntem bine pozitionati, iar dezvoltarea din ultimii ani ne permite sa abordam orice tip de clienti, de la cei care dispun de un buget redus pana la cei care au foarte multi bani", declara Montella Sabato, administrator Domus Flex.
Compania produce in acest moment 12 modele de saltele, cu preturi cuprinse intre 700 de lei (198 de euro) si 1.800 de lei (508 euro). In perioada urmatoare, Domus Flex intentioneaza sa lanseze pe piata alte 3 modele si sa se extinda teritorial in majoritatea oraselor din tara. "In prezent, avem 26 de magazine proprii, insa pana la sfarsitul lui 2007 vrem sa fim prezenti peste tot in tara. Ritmul de extindere va depinde de rapiditatea cu care vom gasi spatiile de care avem nevoie", spune administratorul Domus Flex.
Acesta estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de peste 3,2 milioane de euro (11,5 milioane de lei), in crestere cu 6% fata de nivelul inregistrat in 2005. "Produsele noastre sunt comercializate exclusiv pe piata interna deoarece exista potential, piata crescand de la an la an. Dispunem de o capacitate de productie de peste 7.200 de saltele pe luna, insa nu folosim permanent fabrica la capacitate maxima", precizeaza Sabato.
Potentialul pietei in domeniu a atras si investitii recente ale unor companii nou-intrate pe piata, un exemplu in acest sens fiind firma cu capital integral libanez Invest Mangement, care produce saltelele sub marca Siesta. Compania a demarat productia anul acesta in luna mai, capitalul de pornire fiind de cateva milioane de euro.
"Ideea acestei afaceri a aparut in urma studiilor de piata, din care s-a tras concluzia ca este o piata in crestere, oferind oportunitatea de a recupera investitia intr-un timp relativ scurt si de asemenea obtinerea de profit", declara Imad Matta, director de marketing& vanzari in cadrul companiei.
Marca Siesta include trei tipuri de saltele, cu preturi cuprinse intre 30 si 700 de euro. "Am inceput cu fabricarea tipurilor de saltele de dimensiunile care sunt cerute pe piata romaneasca. Daca la inceput fabricarea si vanzarea se faceau in cateva sute de bucati, productia a crescut cu fiecare luna, la fel si vanzarile, odata cu specializarea personalului, cat si cu abordarea de noi clienti", precizeaza Imad Matta.
Potrivit acestuia, compania vinde, in prezent, aproximativ 15.000 de saltele pe luna la nivel national. Invest Management intentioneaza ca din 2007 sa lanseze marca Siesta pe piata Uniunii Europene.
"Obiectivul nostru este de a transforma Siesta intr-o marca recunoscuta de saltele, atat in Romania, cat si in Europa. Nu este un lucru usor deoarece atat piata romaneasca, dar si cea europeana sunt destul de saturate", marturiseste directorul de marketing&vanzari al companiei. Acesta a mai spus ca momentan produsele companiei sunt comercializate prin intermediul Metro Cash&Carry si Staer, dar si prin distributia directa a companiei.
O alta companie ce activeaza pe piata saltelelor este Prestige Mob, din Bucuresti, aparuta in 1999 in urma unei investitii initiale de aproximativ 3 milioane de euro a unor intreprinzatori turci. "Piata in domeniu este din ce in ce mai dezvoltata, insa exista loc pentru toata lumea", declara Oner Ermis, sales&marketing manager Prestige Mob.
Saltelele produse de cei la Prestige Mob sunt comercializate prin intermediul magazinelor de specialitate din toata tara. Reprezentantii companiei declara ca in perioada urmatoare nu vor fi deschise magazine proprii pentru comercializarea produselor, aceasta strategie fiind benefica deocamdata pentru Prestige Mob.
"Acest tip de dezvoltare nu face parte din politica firmei, deoarece nu este profitabil. Sunt deja multe magazine de profil, iar deschizand si noi altele nu am face decat sa ne marim cheltuielile", a precizat Oner Ermis. Potrivit acestuia, compania detine in acest moment o cota de piata de aproximativ 60% pe segmentul de saltele, iar din cei 350 de angajati ai companiei 100 lucreaza direct in productia de saltele.
Prestige Mob intentioneaza sa demareze anul viitor productia de saltele viscolatex, oficialii companiei estimand o crestere de 60% a indicatorilor financiari ca urmare a introducerii acestui nou produs. "In acest moment pe piata romaneasca nu se produc acest tip de saltele, doar se importa, iar pretul unui produs este de trei ori mai mare decat in cazul saltelelor normale. Producand saltelele viscolatex in Romania vom avea un pret mult mai bun decat al celor existente in piata, de aceea estimam ca vanzarile vor fi foarte bune", precizeaza Ermis.
In prezent compania produce doua tipuri de saltele, ortopedice si superortopedice, iar 95% din productia realizata in Romania este destinata pietei locale.
"Piata autohtona este principala noastra tinta deoarece are un potential mare si este in continua dezvoltare. Desi in acest moment se vand mai bine produsele mai ieftine, profilul consumatorului incepe sa se schimbe, astfel ca vom continua dezvoltarea locala", martusiseste Ermis. Potrivit acestuia, restul productie este comercializata pe piata externa, in Republica Moldova, Ucraina, Ungaria si Serbia.
Conducerea companiei estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de peste 11,5 milioane de euro, valoare reprezentand o crestere de 30% fata de anul trecut, cand acest indicator
s-a cifrat la aproximativ 9 milioane de euro.
"Cele mai bune vanzari, peste 60%, le inregistram in zona Transilvania-Banat, aici puterea de cumparare fiind mai mare", a mai spus Ermis.
Prestige Mob produce pe langa saltele si mobilier - canapele, conducerea companiei anuntand ca intentioneaza ca in urmatoarea perioada sa intre si pe piata mobilierului din pal. In prezent, circa 50% din cifra de afaceri realizata de companie este asigurata de departamentul de saltele. Anul acesta compania a investit 1,5 mil. euro pentru dezvoltarea productiei de saltele. "Am construit o noua hala, cu o suprafata de 6.000 de metri patrati, iar in acest moment avem o capacitate de productie de 1.000 de saltele pe zi", a declarat managerul de marketing si vanzari al companiei.


Afacerea pe scurt:
Investitia initiala variaza intre 100.000 de euro si 3 milioane de euro
Veniturile anuale ale unui producator de saltele pot ajunge pana la 6 milioane de euro
Pretul unei saltele variaza intre 30 si 700 de euro
Piata romaneasca este impartita intre aproximativ 10 producatori
Valoarea pietei de saltele in Romania este estimata la peste 15 milioane de euro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania