Auto

Moda motoarelor “musculoase” a trecut. Traiasca cele “economicoase”!

27.08.2003, 00:00 42



Motorul, "inima" oricarui automobil, a fost intotdeauna motiv de discutii (si... dispute) intre soferi si nu numai. In ultima perioada principalul motiv de lauda nu mai este capacitatea motorului sau puterea dezvoltata de acesta, ci mai degraba randamentul acestuia (adica raportul intre puterea dezvoltata si capacitatea cilindrica) sau nivelul emisiilor. Cel putin asa reiese din topul pe acest an al celor mai bune zece motoare, realizat de compania americana Ward's Auto.



Pentru prima data in acest an in top au fost reprezentate toate tipurile de motoare. "Este o premiera sa avem o gama atat de larga de motoare, de la <uriasul> de 6 litri destinat utilitarelor Ford pana la <micutul> de numai 1,6 litri, care echipeaza cea mai mica masina de pe piata americana - Mini" spune Bill Visnic, editor al Ward's Engine & Technology Update.



Potrivit acestuia, si in acest an s-a confirmat tendinta remarcata in ultimii ani, privind orientarea producatorilor catre motoare cat mai mici, insa cu un randament cat maimare.



"Sunt doar doua motoare V-8 (cu opt cilindri dispusi in forma literei"V" - n. red) intre cele zece castigatoare din acest an" completeaza Visnic, care remarca faptul ca situatia din prezent este complet opusa celei care se inregistra in urma cu cativa ani pe piata auto, o piata dominata de motoare cu capacitati cilindrice din ce in ce mai mari.



"Anul acesta, motoarele V-8 au fost depasite in clasament de cele trei motoare I-4 (cu patru cilindri dispusi in linie - n. red.). Avem si nu mai putin de cinci motoare I-6 (cu sase cilindri dispusi in linie - n. red.), oricare dintre acestea dezvoltand o putere aproape echivalenta cu cea a unui motor V-8" adauga Visnic.



De altfel, motoarele I-6 sunt de cativa ani intr-o puternica revenire pe piata americana, recunoscuta pentru preferinta sa pentru motoare cat mai puternice. "Traim fara indoiala momentele de glorie ale performantei motorului. Atat producatorii de automobile, cat si furnizorii lor de motoare incearca sa ofere pe langa performante cat mai bune ale motorului si cele mai reduse emisii de noxe. Desi nu suna la fel de sexy precum un numar mare de cai-putere, una dintre cele mai de succes povesti din industria auto este reducerea permanenta a emisiilor de noxe" conchide Visnic.



Patru dintre motoarele din top sunt noi aparitii. Intre acestea se afla in primul rand "reincarnarea" faimosului Hemi V-8 (denumirea provine de la forma emisferica a camerei de combustie). Hemi circa-2003, produs de DaimlerChrysler are o capacitate de 5,7 litri si dezvolta 345 de cai-putere.



Al doilea producator mondial, Ford, este la randul sau prezent cu un motor nou pe lista din acest an. Power Stroke, cum se numeste acest motor, este cel mai puternic motor din topul Ward's Auto, si singurul turbodiesel, care are o capacitate de 6 litri. Atat noul Hemi cat si Power Stroke sunt disponibile in prezent doar pe variante de autovehicule comerciale, lucru care vine sa confirme accentul care se pune pe continentul american pe acest tip de automobile.



La celalalt capat al spectrului se afla motorul de numai 1,6 litri, care echipeaza modelul Mini Cooper S. Al patrulea motor nou-intrat pe lista Ward's Auto este cel produs de Honda Motor si care este prezent pe varianta 2003 a modelului Accord. La cei 240 de cai-putere, noul motor Honda de 3 litri este unul dintre motoarele V-6 cu cel mai bun randament din toate timpurile.



Sase dintre motoarele aflate in topul din acest an s-au aflat in aceeasi postura si anul trecut. Dintre acestea, se remarca cel produs de grupul nipon Nissan. Prin noua varianta de motor VQ de 3,5 litri, Nissan se afla pentru a noua oara consecutiv (topul realizat de compania americana a fost realizat pentru prima data acum noua ani) cu un model intre cele mai bune zece motoare.



Producatorul german BMW detine noua motoare intre cele mai bune zece din acest an, la fel ca si anul trecut. Este vorba de variantele DOHC cu sase cilindri in linie de 3 si 3,2 litri, despre care membrii juriului competitiei spun ca sunt aproape de perfectiune. General Motors, cu varianta Vortec de 4,2 litri si Honda cu varianta DOHC I-4 de 2 litri completeaza celor mai bune zece motoare din acest an.





Cine si ce testeaza



Testele pentru desemnarea celor mai bune zece motoare sunt desfasurate pe parcursul a doua luni de catre sase editori ai Ward's Communications. Sunt supuse testelor 30 de autovehicule din toate segmentele: autoturisme, automobile de teren, dar si autoutilitare. Pentru stabilirea punctajului final sunt evaluate caracteristici precum puterea motorului, cuplul, zgomotul si vibratiile transmise in timpul functionarii si inovatia tehnologica. Toate autovehiculele testate trebuie sa coste cel mult 52.500 de dolari, fara taxe. Aceasta inseamna ca masinile din segmentul superior sunt din start excluse, insa pana la urma nu segmentul superior reprezinta baza pietei auto.






Cele mai bune motoare ale anului 2003



BMW, motorul de 3 litri DOHC I-6, pe modelul 330i
BMW, motorul de 3,2 litri DOHC I-6, pe modelul M3
DaimlerChrysler, motorul de 5,7 litri OHV Hemi Magnum V-8, pe modelul Dodge Ram HD
Ford Motor, motorul de 6 litri Power Stroke OHV Turbodiesel V-8, pe autoutilitarele din seria F
General Motors, motorul de 4,2 litri DOHC I-6, pe modelul Chevrolet TrailBlazer
Honda Motor, motorul de 2 litri DOHC I-4, pe modelul Acura RSX
Honda Motor, motorul de 3 litri SOHC V-6, pe modelul Accord EX
Mini, motorul de 1,6 litri supralimentat DOHC I-4, pe modelul Mini Cooper S
Nissan Motor, motorul de 3,5 litri DOHC V-6, pe modelul Infiniti G35 coupe
Volkswagen, motorul de 1,8 litri turbo DOHC I-4, pe modelul Golf Gti 1.8T

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO