Business Hi-Tech

Cisco: Si in Romania, Internetul, vocea si televiziunea vor veni pe acelasi cablu

17.11.2004, 00:00 36



In cativa ani, romanii vor putea combina divertismentul digital cu tehnologiile de comunicare rapide si ieftine, iar toate acestea vor fi livrate prin aceleasi cabluri care in prezent ne conecteaza computerul la Internet.



Cisco Romania se afla in discutii cu primii doi operatori de pe piata de cablu TV, Astral si RCS/RDS, avand ca subiect posibila implementare a solutiei "Triple Play", care permite instalarea unui dispozitiv in casa clientului individuali astfel incat acesta primeste, pe un singur cablu telefonic, televiziune digitala, Internet si telefonie. Oficialii Cisco spun ca primele proiecte de testare a tehnologiei ar putea fi pornite de companiile interesate in 1-3 ani de acum inainte. "Cel mai devreme, intr-un an ar trebui sa auzim ca cineva testeaza solutia aceasta. Este clar ca e unul din valurile urmatoare pe aceasta zona", a spus Bogdan Constantinescu.



Televiziunea digitala livrata in casa consumatorului prin IP ar putea sta la baza unui astfel de scenariu: ajungeti obosit acasa de la serviciu, stirile s-au terminat de mult, dar in nici un caz nu sunteti dispus sa asteptati pana la miezul noptii pentru un nou buletin sau o reluare. Asa ca tot ce aveti de facut este sa comandati computerului sa redea inregistrarea stirilor. Daca totusi ati prefera sa urmariti un film, serviciul de video-on-demand va permite sa alegeti dintre sutele de filme stocate pe serverul operatorului. Odata selectat filmul dorit, acesta va fi descarcat prin retea direct pe televizorul dumneavoastra.



Cisco are o solutie completa Triple Play, a spus Paul Maravei, "dar probabil ca piata nu este inca pregatita pentru asa ceva".



Cisco a instalat un sistem TriplePlay pentru operatorul de cablu italian FastWeb. Abonatii acestuia folosesc simultan servicii de voce, televiziune digitala, video-on-demand, precum si servicii de securitate a perimetrelor, a spus Bogdan Constantinescu.



Acest gen de serviciu se adreseaza unui anumit segment de piata, si nu se stie inca daca acest segment justifica o investitie serioasa, a explicat el. Insa probabil ca romanii vor putea sa intre pe Internet, sa priveasca la televiziunea digitala si sa vorbeasca la telefon folosind acelasi cablu, iar acest lucru se va intampla inainte de 2010, au estimat oficialii Cisco.





Securitatea si serviciile de voce, surprizele placute in Romania



Rezultatele financiare pe ultimele trei luni ale Cisco Systems, liderul mondial in domeniul echipamentelor de retea pentru Internet, sunt considerate "solide la aproape toti indicatorii importanti" de catre conducere. In Romania, oficialii Cisco spun ca s-au descurcat chiar mai bine decat compania la nivel mondial si ca piata locala a inceput sa accepte tehnologii de viitor precum telefonia IP (n.r. servicii de voce prin cablurile folosite in mod normal pentru comunicarea intre computere; protocolul utilizat este IP, sau Internet Protocol, cel pe care functioneaza Internetul).



Cisco Systems a raportat venituri totale de 5,97 miliarde de dolari si profit net de 1,4 miliarde de dolari in primul trimestru al anului fiscal 2005, incheiat la 31 octombrie. Cresterea cifrei de afaceri fata de aceeasi perioada a anului trecut este de 17,1%, in timp ce profitul net a inregistrat o evolutie de 28,5%.



Desi prin traditie primul trimestru este mai slab, primele trei luni ale anului fiscal 2005 au fost foarte bune, a declarat Bogdan Constantinescu, directorul filialei romanesti a Cisco, comentand rezultatele la nivel global. El a adaugat ca acesta este al saselea trimestru consecutiv in care afacerea Cisco creste.



"In Romania, de data asta nu am pastrat linia companiei", a spus Constantinescu. "Am fost mai agresivi, iar cifra de afaceri fata de primul trimestru al anului trecut a crescut cu aproximativ 50%". Conducerea locala a Cisco nu a detaliat rezultatele financiare ale filialei din Romania, spunand doar ca evolutia pozitiva a afacerii se datoreaza in principal sectoarelor de securitate IT si telefoniei IP. Telefonia IP si securitatea au adus aproximativ 20% din veniturile companiei pe primul trimestru, a declarat pentru Business Hi-Tech Bogdan Constantinescu, directorul Cisco Romania.



Securitatea IT a inceput sa fie, si in Romania, un domeniu de care oamenii au auzit si se preocupa, este de parere oficialul Cisco. Un studiu efectuat de companie in piata locala a relevat ca majoritatea clientilor prefera sa nu cumpere echipamente de retea simple, ci mai degraba modelele dotate cu functii de securitate, a mai spus Constantinescu.



"Business-ul de securitate este extrem de solid si sanatos", a adaugat el. Totusi, acest lucru nu este surprinzator, pentru ca nu face decat sa continue traditia ultimilor doi ani. Ceea ce s-a dovedit surprinzator, spune Constantinescu, este sectorul de telefonie IP, a carei dezvoltare rapida era asteptata nu mai devreme de perioada 2005-2007.



Oficialii companiei au vorbit si despre relatia cu principalii operatori de telecomunicatii din Romania. "Avem proiecte strategice cu RomTelecom", a spus Paul Maravei, director de vanzari pentru zona de telecomunicatii la Cisco Romania. El a adaugat ca, dupa parerea sa, managementul actual al operatorului este "mai coerent decat alte conduceri din alti ani. RomTelecom este tot mai focalizat pentru a ataca piata". Natura colaborarii dintre Cisco si RomTelecom? "Vorbim de IP", a precizat Bogdan Constantinescu.





Telefonul IP aduce 30 mld. $ in patru ani



Cisco a inceput sa dezvolte telefonia IP in urma cu sase ani, iar acum este unul dintre sustinatorii principali ai acestei tehnologii, care va genera o piata in valoare de 30 de miliarde de dolari in urmatorii patru ani, spun oficialii companiei. Constantinescu a exemplificat cu cateva proiecte internationale. Cisco are acorduri in Statele Unite cu Bank of America pentru instalarea a 180.000 de telefoane IP (telefoane care au, pe langa functiile de baza, capabilitati sporite date de conexiunea la reteaua de date), cu compania Ford pentru alte 110.000 de aparate, iar in Franta a fost dezvoltat un parteneriat cu France Telecom pentru adaugarea de tehnologie IP serviciilor de voce oferite principalelor 250 de companii care activeaza pe teritoriul francez.



In luna iulie, compania aeriana Boeing a anuntat ca, la finalizarea unui program-pilot de trei ani care a presupus instalarea a 4.500 de telefoane IP de la Cisco, a hotarat sa schimbe total infrastructura de comunicatii a companiei, migrand retelele paralele de voce, video si date catre o retea unica, bazata pe Internet Protocol. Scopul declarat al operatiunii: micsorarea costurilor de operare si sporirea eficientei.Boeing va instala telefoane IP in sediile sale din toata lumea. 150.000 de persoane lucreaza pentru compania aeriana, in 48 de state din SUA si in alte 70 de tari. Valoarea contractului dintre Boeing si Cisco nu a fost dezvaluita, insa oficiali ai Boeing au declarat pentru Financial Times ca se asteapta sa fie instalate 180.000 de telefoane IP Cisco si 125 de switch-uri IP (echipamente de interconectare pe Internet), de-a lungul urmatorilor 5-7 ani, ceea ce inseamna ca intelegerea dintre cele doua companii va duce la cea mai ampla instalare de tehnologie VoIP din istorie.



Aceste tendinte sunt urmate, la o scara mai mica, si in Romania. In ceea ce priveste serviciile de voce, cresterea afacerii este mai mare de 50% fata de anul trecut, spun oficialii Cisco. "Masa critica a clientilor este in crestere. Acum nu mai vorbim de clienti care vor zeci, ci mai degraba mii de telefoane", a spus Constantinescu. Clientii romani la serviciile de telefonie IP provin in principal din sectoarele financiar-bancar si din retail, printre cei mai importanti fiind BancPost si Metro. Implementarile sunt, de obicei, la nivel national, pentru ca acest gen de utilizare aduce cele mai mari economii firmelor care trec la telefonia IP, a mai spus directorul Cisco Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO