Business Hi-Tech

Serviciile de stocare online Google: un nou prilej al gigantului motor de cautare de a ataca rivalul Microsoft

Serviciile de stocare online Google: un nou prilej al gigantului motor de cautare de a ataca rivalul Microsoft

Click pentru imaginea marita

10.12.2007, 19:20 89

Compania americana Google, care detine cel mai popular motor de cautare pe internet, intentioneaza sa lanseze un serviciu care va permite consumatorilor sa isi stocheze fisierele personale pe serverele companiei - o miscare ce ar putea accelera procesul de migrare a informatiei de pe hard disc catre web si amplifica batalia cu rivalul Microsoft, scrie presa internationala.
Solutia de gazduire online a fisierelor propusa de catre Google, care va permite utilizatorilor sa isi acceseze documentele sau fotografiile oriunde in lume, de pe orice computer sau dispozitiv mobil, ar putea fi lansata in urmatoarele luni, potrivit unor surse apropiate companiei.
Google intentioneaza sa puna gratuit la dispozitia consumatorilor o cantitate limitata de spatiu de stocare, precum si servicii de stocare aditionala, contra-cost, insa planurile tarifare inca nu au fost dezvaluite, sustin aceleasi surse.
Un purtator de cuvant al Google nu a dorit sa comenteze eventualele planuri de extindere pe segmentul de stocare online, insa a precizat ca acest domeniu reprezinta un element esential in procesul de integrare a aplicatiilor web in "vietile consumatorilor si companiilor".
Analistii sunt de parere ca intentia Google de a intra pe piata subliniaza faptul ca perceptia oamenilor asupra computerelor si modul de utilizare al acestora incepe sa se schimbe. Din ce in ce mai multe persoane utilizeaza internetul pentru a accesa aplicatii si fisiere ce sunt stocate pe centrele de date (serverele) ale unor companii precum Microsoft, Google si SalesForce.com. Acest lucru este realizabil datorita conexiunilor de mare viteza intre casele oamenilor, birourile companiilor si serverele respective. Printre cele mai importante avantaje ale unei astfel de solutii se numara reducerea semnificativa a cheltuielilor individuale.
Desi exista un numar mare de jucatori pe piata de servicii de stocare online, majoritatea nu au reusit sa se impuna si raman companii care se adreseaza unui segment de nisa. Spre exemplu, solutia de stocare Yahoo Briefcase necesita ca utilizatorii sa treaca prin numeroase pagini web pentru a incarca un singur fisier, iar serverul companiei impune anumite restrictii in ceea ce priveste tipul sau dimensiunile acestuia.
Insa strategia agresiva de marketing a Google si faptul ca firma se axeaza pe dezvoltarea unor solutii intuitive si usor de folosit ar putea avea un impact asupra impunerii brandului pe acest segment. Potrivit surselor citate de presa internationala, Google se va diferentia de competitie prin simplificarea proceselor de transfer si acces ale fisierelor stocate.
Utilizand o interfata web, ce poate fi accesata din orice browser de internet, Google va permite utilizatorilor sa incarce si sa deschida fisiere direct de pe desktopul PC-ului printr-un simplu proces de drag-and-drop, spatiul de stocare online oferit de companie fiind conceput sa se comporte in mod similar cu un alt hard disc alt computerului.
Un dezavantaj major al unei astfel de solutii este faptul ca informatia nu poate fi accesata decat atunci cand utilizatorul este conectat la internet, desi acesta ar putea sa isi extraga fisierele necesare inainte de deconectare.
Analistii sunt de parere ca serviciul, cunoscut sub numele "Google My Stuff", ar putea grabi procesul de migrare spre web a informatiei virtuale si crea noi probleme pentru competitorul Microsoft, care incearca sa realizeze o sinergie intre Windows, Office si internet. My Stuff are potentialul de a zdruncina si economia IT&C, prin simplul fapt ca va diminua nevoia utilizatorilor de a achizitiona hard discuri de capacitati foarte mari.
Pentru Google, principala miza este insa competitia directa cu produsele din suita Microsoft Office care pot interactiona cu internetul (Word, Outlook, Excel). Google deja ofera utilizatorilor spatiu de stocare gratuit prin intermediul aplicatiilor web Docs, Spreadsheet - soft-uri echivalente celor din suita Microsoft Office - precum si prin intermediul serviciului Gmail.
Utilizatorii isi pot incarca imagini pe site-ul de gazduire Picasa Web Albums, care ofera gratuit spatiu de stocare de 1 gigabyte. Consumatorii pot achizitiona aditional intre 10 si 400 de gigabytes, pentru un abonament anual variind intre 20 si 500 de dolari (13,6 - 339,3 euro).
Google mizeaza ca noul serviciu de stocare online ii va permite sa centralizeze toate serviciile prin intermediul unei singure casute de cautare, astfel incat un utilizator poate efectua o singura interogare dupa cuvinte cheie pentru a obtine rezultate atat din propriile fisiere, fotografii sau e-mail-uri, cat si direct de pe internet, sustin sursele citate anterior.
Chris Capossela, corporate vice president al Microsoft, propune o abordare diferita, sustinand ca utilizatorii ar fi interesati in egala masura de software-ul de pe computer si de serviciile pe internet.
Potrivit acestuia, firmele care ofera aplicatii concepute pentru a fi instalate pe PC-uri si companiile care ofera software ce poate fi accesat prin internet vor tinde catre o abordare mixta. Microsoft, cel mai mare producator de software din lume, mizeaza pe succesul acestui "mix" intre software si servicii, care ii va permite sa atace noi piete si sa isi sporeasca veniturile, a declarat anterior Capossela, in cadrul evenimentului Microsoft Innovation Day.
Viziunea Microsoft nu trebuie confundata cu notiunile SaaS (Software as a Service) sau SOA (Services Oriented Architecture). Conceptul SaaS (sau software ca servicii) se refera la aplicatii gazduite online, ce pot fi accesate direct prin internet, in timp SOA reprezinta un concept de infrastructura care defineste compozitia serviciilor IT in cadrul unei companii.
Capossela a adaugat ca exista un segment de consumatori care nu au incredere in servicii de stocare online, iar Google va avea probleme in schimbarea perceptiei acestora. "Am cheltuit cantitati enorme de timp si energie pentru a ne asigura ca oferim utilizatorilor intimitate absoluta", a mai spus reprezentantul Microsoft.
Cu toate acestea, Microsoft si-a lansat propria versiune a unei solutii de stocare online, denumita Windows Live SkyDrive, care ofera gratuit 1 gigabyte spatiu de stocare.
Inca nu este clar daca Google va implementa platforma sa publicitara AdSense in serviciul My Stuff. Analistii considera ca Google ar putea atrage critica industriei si consumatorilor deopotriva, daca ar alege sa insereze mesaje publicitare contextuale (ce au legatura cu continutul fisierelor), asa cum procedeaza in cazul mesajelor electronice de pe Gmail.
Google se confrunta inevitabil cu problemele legate de intimitatea online a utilizatorilor si drepturile de copyright. Compania va trebui, de asemenea, sa asigure din ce in ce mai mult spatiu si latime de banda noului serviciu, pe care trebuie sa il asigure clientilor non-stop.
Multe companii au propria politica in ceea ce priveste stocarea online a datelor confidentiale si este putin probabil sa opteze pentru o astfel de solutie. Unii consumatori vor fi mai ingrijorati stiind ca datelor lor sunt stocate altundeva decat pe hard discul propriu, apreciaza Kevin Bankston, avocat in cadrul Electronic Frontier Foundation, o asociatie nonprofit din Statele Unite, care vizeaza respectarea drepturilor omului in contextul erei digitale.
Oficialii Google sunt constienti de problemele legate de intimitatea utilizatorilor. "Avem masuri sporite de securitate pentru protejarea datelor personale", a declarat un purtator de cuvant al companiei. In luna iunie a acestui an, in urma presiunilor exercitate de catre diverse grupuri de natura legala, Google a anuntat ca va limita la 18 luni perioada de stocare a datelor referitoare la cautarile efectuate de consumatori pe internet.
De fiecare data cand un utilizator efectueaza o interogare a motorului de cautare Google, serverele companiei retin date personale, care ar putea fi folosite abuziv de catre terti, cum ar fi furnizorii de publicitate.
Google va avea de gestionat si problema copyright-ului. Permitand utilizatorilor sa partajeze diferite tipuri de fisiere, precum melodii sau filme, compania ar putea declansa o reactie din partea acelorasi companii care au actionat in justitie site-ul de partajare video YouTube, achzitionat anul trecut de catre Google pentru 1,65 mld. $ (1,28 mld. euro). O persoana apropiata discutiilor a precizat ca Google poarta discutii cu detinatorii drepturilor de copyright pentru a ajunge la un compromis.
Un document Google publicat in luna martie a anului trecut preciza ca firma se concentreaza pe "stocarea 100% a datelor utilizatorilor", amintind de e-mail-uri, istoricul cautarilor efectuate pe internet, fotografii, pagini favorite etc.
"Scopul nostru este ca utilizatorii sa primesca raspunsuri (de la google - n.red.) la intrebari precum 'Ce ar trebui sa fac maine?' sau 'Ce slujba sa imi iau?'", a explicat anterior Eric Schimdt, directorul executiv al Google.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO