Business Internaţional

Airbus pregateste avioane de mari dimensiuni cu locuri in picioare

04.05.2006, 00:00 34

Pentru a face zborurile cat mai eficiente, producatorii de avioane si companiile aviatice se gandesc sa introduca in aeronave compartimente unde pasagerii sa calatoreasca in picioare.

Companiile de transporturi aeriene au venit cu un raspuns nou la o intrebare veche: cati pasageri pot fi inghesuiti la clasa "economic"? Mult mai multi, rezulta, mai ales daca o idee aflata inca la inceput va prinde: cabine cu locuri doar "in picioare", scrie International Herald Tribune.

Airbus a promovat discret aceste sectoare pentru unele avioane din Asia, cu toate ca nimeni nu a fost de acord cu ele inca. Pasagerii din compartimentele "in picioare" ar urma sa fie sprijiniti de un spatar captusit si prinsi cu centuri, potrivit unor persoane care au vazut proiectul. Pe langa aceasta, companiile aeriene au mai strecurat un rand sau doua de scaune in compartimente prin exploatarea materialelor mai rezistente si mai usoare dezvoltate de manufacturieri, care permit crearea unor spatare mai usoare. Scaunele mai subtiri ar fi trebuit folosite pentru a oferi pasagerilor mai mult loc pentru picioare. De fapt, companiile au lasat acelasi spatiu intre scaune pentru a adauga randuri suplimentare.

Rezultatul este reprezentat de cele sase noi locuri ale avionului Boeing 737, pentru un total de 156 si cele 12 locuri pentru Boeing 757, pentru un total de 200.

Aceste lucruri sunt considerate rezultatul mai multor factori. Costurile ridicate la combustibili, de exemplu, provoaca dificultati companiilor in obtinerea de profit. Folosita pentru adaugarea de noi locuri pentru pasageri, noua tehnologie de producere a scaunelor poate creste veniturile cu milioane de dolari anual. Totodata, noul design reduce greutatea unui scaun cu 6,8 kilograme, micsorand consumul de combustibil. Un scaun obisnuit de la clasa "economic" are greutatea de 33 - 37 kilograme.

"Cu siguranta exista o presiune pe companiile aeriene de a eficientiza locurile pentru pasageri", a declarat Howard Guy, un director de la Design Q, o firma ce ofera consultanta pentru scaune, din Anglia. "La urma urmei, cu cat montezi mai putine scaune la bordul avionului, cu atat mai scump devine fiecare loc in parte. Este matematica pura."

Cu toate ca la clasele inferioare scaunele sunt modificate, companiile aeriene instaleaza scaune la fel de groase si de grele ca intotdeauna la clasa intai si business - si au de gand sa le faca mai lungi pentru a-si face publicitate. Aceasta deoarece fiecare pasager de pe aceste scaune are un salariu de cateva ori mai mare decat pasagerii de la clasele inferioare.

Spre bordul avionului se pune accent pe confort si produse de entertainment cum ar fi sistemele electronice sofisticate. Unele scaune noi au chiar si aparate de masaj electronice incorporate in spatar. Unele companii aeriene au introdus pe rutele internationale scaune ce permit pasagerilor premium sa stea intinsi.

Specialistii in scaune spun ca toata publicitatea pe care companiile aeriene o fac locurilor premium distrag atentia de la ceea ce se intampla in partea din spate a avionului. In sectorul principal al avionului, producatorii se afla sub o presiune puternica pentru a crea scaune mai eficiente.

"Facem scaunele mai subtiri", a declarat Alexander Pozzi, director de cercetare si dezvoltare la firma Weber Aircraft, un producator de scaune din Gainesville, Texas. "Companiile aeriene au tendinta sa le tot ingramadeasca. Noi doar incercam sa le facem cat mai confortabile cu putinta".

Exista totusi si o parte buna a lucrurilor referitor la scaunele subtiri de la clasele economice: ofera putin mai mult spatiu deoarece componentele electronicele de pe manerele scaunelor sunt mutate in spatar.

Una dintre primele companii care au folosit scaunele subtiri este American Airlines, care si-a reconditionat clasa economica in urma cu sapte ani cu o versiune mai recenta produsa de compania germana Recaro.

"Acele scaune erau intr-adevar mai subtiri decat cele pe care le-am inlocuit, oferind mai mult spatiu pentru picioare", a declarat Tim Smith, purtatorul de cuvant al companiei.

American Airlines chiar a eliminat doua randuri cand a instalat noile scaune pentru a mari spatiul destinat picioarelor cu aproximativ cinci centimetri. Compania aeriana a promovat schimbarea printr-o campanie numita "Mai mult spatiu la clasa economica".

Dar doi ani mai tarziu, pentru a reduce costurile, American Airlines a apropiat scaunele si a incheiat campania de promovare fara glorie. Cand modificarile s-au terminat anul trecut, oficialii de la American au declarat ca "programul de modificare a densitatii" a adaugat cinci locuri la clasa economica a avionului MD-80, ceea ce a marit numarul de locuri in partea din spate a avionului la 120.

Un document partial accesibil publicului, publicat pe un site al companiei, estima ca programul va aduce venituri anuale suplimentare de 60 mil. dolari (48 mil. euro) pentru zborurile avioanelor MD-80.

United Airlines a folosit de asemenea scaunele subtiri de noua generatie. Dar a lasat deschisa posibilitatea ca in momentul in care scaunele vor necesita inlocuirea ar putea aglomera mai mult randurile. "Intotdeauna suntem interesati de alternative", a declarat un purtator de cuvant de la United, Brandon Borrman.

Cel mai mare avion de pasageri din lume, A380, care urmeaza sa fie livrat in acest an de Airbus, va avea aproximativ 500 de locuri intr-o ordonare obisnuita. Dar, cu locuri "in picioare", acelasi avion ar putea cu usurinta transporta 853 de pasageri, maximul admis.

In timp ce un purtator de cuvant de la Airbus, Mary Anne Greczyn, a infirmat ideea ca Airbus ar incerca sa vanda un avion care sa transporte 853 de pasageri, compania nu a dorit sa comenteze ideea de locuri "in picioare".

Nu exista nicio lege impotriva folosirii acestei metode de transport pe liniile aeriene americane. Administratia Federala a Aviatiei nu mentioneaza ca pasagerii trebuie sa stea jos la decolari si aterizari, ci doar ca pasagerii sa fie in siguranta. Regulile agentiei mentioneaza doar dimensiunile necesare intre locuri si posibilitatile de evacuare rapida in caz de urgenta.

Asociatia de Transport Aerian din Statele Unite nu detine standarde de confort al scaunelor si nici recomandari pentru membri referitoare la configuratia lor.

Cele doua companii asiatice care si-au manifestat interesul pentru cumpararea unui avion de mari dimensiuni pentru zboruri scurte, All Nippon Airways si Japan Airlines, sunt reticente fata de proiectul Airbus. "Airbus a vorbit cu noi despre un avion de 800 de locuri pentru zboruri interne, dar nu intra deocamdata in planurile noastre", a declarat purtatorul de cuvant de la Nippon, Rob Henderson.

Un purtator de cuvant de la Japan Airlines, Geoffrey Tudor, a declarat ca Airbus si-a prezentat ideea de a folosi avionul A380 pentru zboruri scurte, dar a adaugat: "Nu avem niciun interes sa marim numarul de locuri la acest nivel".

Unele persoane care folosesc des avionul

s-au interesat de scaunele subtiri, dar se tem ca rezultatul ar fi micsorarea spatiului. Unii si-au exprimat ingrijorarea in legatura cu impartirea cabinei cu si mai multi pasageri si cresterea riscului de a se imbolnavi de boli cu transmitere orala. Altii sunt ingrijorati de folosirea alaturi de alti pasageri a spatiului deja mic de depozitare de deasupra capului.

"Se pare ca in fiecare an este tot mai putin spatiu pentru picioarele mele lungi", a declarat Bud Johnson, care este un obisnuit al avionului pentru un furnizor militar din Scottsdale, Arizona. "Ma tem ca tendinta se va mentine".

cristi.moga@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO