Business Internaţional

Companiile din statele emergente ataca suprematia marilor rivali occidentali

04.02.2008, 14:16 21

Managerii de hoteluri, in special ale celor de lux, sunt in cele mai multe ocazii cat se poate de politicosi. Insa recent, in timpul tratativelor dintre grupul hotelier indian Taj si conducerea grupului Orient Express Hotels, Trains & Cruises, discutiile s-au transformat rapid intr-o adevarata cearta, scrie Financial Times.
Disputa a plecat de la declaratiile lui
Paul White, directorul executiv al grupului Orient Express, care a declarat ca orice asociere cu grupul hotelier Taj, detinut de catre compania Tata Group, una dintre cele mai mari companii din India, ar afecta imaginea grupului american.
Comentariile directorului american au starnit revolta oficialilor indieni, cat si pe cea a afaceristilor de top din India, conflictul degenerand intr-o asemenea masura incat Tata a cerut companiei americane sa-si prezinte scuzele in mod public. "Companiile indiene isi vor ocupa cu timpul locul lor pe piata internationala", a declarat R.K. Krishna Kumar, vicepresedintele Taj. "Atat companiile, cat si investitorii privati trebuie sa recunoasca aceasta realitate si sa se obisnuiasca cu noile schimbari economice. Cei care nu vor reusi sa se adapteze la aceste schimbari, dupa parerea noastra, vor ajunge sa fie marginalizati", a incheiat Kumar.
Pe masura ce economiile statelor emergente, precum India, China, Rusia sau Brazilia, continua sa creasca, iar cele mai mari corporatii din aceste state se transforma in companii multinationale, tot mai multe dintre ele vor sa profite din plin de pe urma dezvoltarii industriilor in care desfasoara activitati.
Iar cel mai rapid mod de a profita in acest mod este achizitia unui brand international, de preferat unul de lux. In acest sens, si probabil cea mai ambitioasa miscare de acest gen de pana acum, compania indiana Tata se afla la un pas de achizitia brandurilor de lux Jaguar si Land Rover de la compania americana Ford. Cu toate acestea, exista in continuare numeroase voci care sunt de parere ca un astfel de producator low-cost, destinat pietelor emergente, precum Tata, care a lansat de curand cea mai ieftina masina din lume, modelul Nano, nu are experienta necesara pentru conducerea unui brand de lux precum Jaguar sau Land Rover.
De asemenea, mai exista o disputa intre cei care cred ca asocierea cu o companie care provine din ceea ce nu de mult era cunoscuta ca "Lumea a Treia" ar stigmatiza companiile occidentale si cei care considera ca aceasta e directia normala spre care ar trebui sa se indrepte comertul international.
Achizitia brandurilor internationale reprezinta un punct de cotitura pentru companiile de pe pietele emergente, in special cele din India si China. Cele mai mari achizitii de pana acum au avut loc in domeniul energetic si cel al resurselor naturale, in acest sens fiind reprezentativa achizitia companiei siderurgice britanice Corus de catre compania indiana Tata Steel.
In ultima perioada insa tot mai multe companii din India si China sunt nemultumite sa ramana in anonimat atat timp cat reprezinta motorul de crestere a economiei mondiale. Acestea isi doresc din ce in ce mai mult sa preia conducerea prin achizitia a cat mai multor branduri internationale. Kumar, care este de asemenea si directorul companiei Tata Sons, descrie aceasta tendinta ca "traiectoria normala pe care compania ar trebui s-o urmeze". "Daca privim la evolutia celor mai mari companii din lume, fie ele japoneze, britanice sau americane, toate au inceput prin dezvoltare, iar mai apoi prin investitia in branduri de lux", a adaugat Kumar.
Printre primele companii din China care au abordat aceasta strategie se numara compania producatoare de calculatoare Lenovo, care a achizitionat pentru 1,75 de miliarde de dolari (900 de milioane de euro) divizia de calculatoare a companiei americane IBM, devenind astfel prima companie din China care a preluat dificila misiune de a conduce unul dintre cele mai mari branduri din lume.
Scepticii au fost imediat de parere ca cel mai de succes produs al IBM, laptop-urile ThinkPad, vor scadea odata ce divizia PC a IBM va fi trecuta in administrarea companiei chineze, China fiind recunoscuta pentru lipsa de calitate a produselor. Pana in prezent insa, Lenovo nu a confirmat parerea scepticilor. Potrivit conditiilor contractuale dintre Lenovo si IBM, compania chineza ar fi avut dreptul sa utilizeze marca IBM pentru laptop-uri si unitati desktop pentru cinci ani, insa compania chineza s-a decis sa renunte la marca americana dupa doar trei ani.
Tot mai multe companii chineze din diferite domenii simt nevoia de a-si extinde operatiunile pentru cresterea valorii de piata a companiei. Tot mai multe companii de textile din China, incearca in ultima perioada sa-si creeze un brand, insa acestea trebuie sa depaseasca proasta reputatie a produselor chinezesti. In India, compania Tata, care pe langa sectorul hotelier, auto si siderurgic, mai detine operatiuni si in alte domenii, precum servicii informatice, telecomunicatii si bauturi, este lider incontestabil la achizitia de branduri internationale.
Startul achizitiilor a fost dat de compania Tata Tea, membra a grupului Tata, specializata in productia de bauturi racoritoare. In 2000, Tata Tea a cumparat compania britanica Tetley Group, compania indiana avand aproape peste noapte una dintre cele mai consumate branduri de ceai din lume. De atunci a continuat trendul ascendent, la ora acutala devenind ce-a de-a doua companie producatoare de ceai ca marime din lume.
O alta companie membra a Tata Group, compania hoteliera Taj Hotels a achizitionat in 2005 hotelul Ritz-Carlton din Boston, intentionand ca peste jumatate din proprietatile pe care compania le detine sa fie pe plan international. In prezent, doar un sfert din proprietatile companiei sunt detinute in strainatate.
"Oamenii nu prea stiau de unde anume veneam. Companiile de turism ne cunosteau, insa turistii care nu prea calatorisera in strainatate habar n-aveau cine suntem", a declarat David Gibbons, directorul general al noii companii Taj Boston.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO