Business Internaţional

Cum pot profita investitorii de divizarea companiilor

Cum pot profita investitorii de divizarea companiilor

Western Union, cu o istorie de 155 de ani, a redevenit companie separata dupa ce s-a desprins de First Data

15.11.2006, 20:46 22

Diviziile unor companii mari care devin independente, formand o companie noua, sunt atractive pentru investitori datorita cresterii rapide a valorii actiunilor.
Divizarea unor companii de renume a generat un interes considerabil in acest an, incepand din ianuarie, cand CBS s-a desprins de compania-mama, Viacom, scrie The New York Times.
La inceputul lunii trecute, Western Union, cu o istorie de 155 de ani, a redevenit companie separata dupa ce s-a desprins de First Data. Iar la sfarsitul lunii trecute, Altria a anuntat ca se apropie de momentul in care va transforma gigantica sa divizie de produse alimentare, Kraft, intr-o companie independenta.
Investitiile in companiile nou-formate pot fi extrem de profitabile. Aproape doua treimi din companiile desprinse de companiile-mama in ultimii trei ani au devansat cresterea indicelui bursier american Standard & Poor's 500 in acest an, conform datelor Spin-Off Advisors, o firma de cercetare din Chicago.
Totusi, trebuie sa stii cand sa investesti in astfel de companii. Desi scad adesea in primele saptamani de tranzactionare, actiunile companiilor devenite independente de companii-mama tind sa creasca dupa aceea, cateodata considerabil. Cele mai bune performante sunt adesea inregistrate de companii mici si mijlocii, indica mai multe studii.
In 1999, un studiu McKinsey a descoperit ca actiunile unor astfel de companii au devansat indicele S&P 500 pe perioade comparabile de doi ani cu 10 procente. Companiile care au devenit independente devanseaza si companiile partial desprinse de compania-mama, in cadrul carora compania-mama pastreaza un pachet majoritar, cu trei puncte procentuale, arata studiul.
In februarie, un raport al bancii de investitii Lehman Brothers care analiza companiile devenite independente in perioada 2000-2005 venea cu aceleasi rezultate.
Adesea, cel mai prielnic moment pentru a cumpara actiuni in cadrul unei companii desprinse de compania-mama este la cateva saptamani sau luni dupa ce compania respectiva se listeaza la bursa. In acel punct, este posibil ca presiunile exercitate asupra actiunilor sa nu aiba nicio legatura cu meritele companiei. Adesea, investitorii institutionali renunta la actiunile unei astfel de companii cand nu obtin dividende sau cand acestea nu indeplinesc criteriile necesare pentru a intra in portofoliul acestora, conform unui studiu realizat in 1993 de Keith C. Brown, profesor de business in cadrul Universitatii Texas din Austin.
Investitorii ar putea vinde actiunile pentru ca pachetul detinut in cadrul companiei devenita independenta este prea mic sau pentru ca firma respectiva nu este inclusa intr-un indice bursier. Este nevoie de timp si energie pentru a gasi companii desprinse de compania-mama in care merita sa investesti. Mai intai, oportunitatile sunt limitate. Un an bun ar insemna 30 de astfel de procese de desprindere a unui grup de compania-mama. Anul trecut au existat 26 de astfel de actiuni, iar in acest an numai 15 pana in octombrie. In aceasta luna sunt asteptate astfel de procese in cadrul Verizon si Halliburton, in timp ce tranzactii similare vor fi incheiate probabil in cazul Altria si Tyco pana la inceputul anului viitor.
In plus, evaluarea acestui tip de companii, care pot fi mai putin transparente decat o companie listata tipica, poate fi dificila.
"Nu stii niciodata cum se vor descurca aceste companii fara compania-mama", arata Stuart Gilson, profesor in cadrul Harvard Business School.
Exista de asemenea probleme de ordin fiscal. De exemplu, noile companii independente trebuie sa aiba grija in ceea ce priveste incheierea de achizitii semnificative.
Autoritatile fiscale ar putea pune sub semnul intrebarii statutul tax-free al companiei desprinse de compania-mama daca ar crede ca o preluare este finantata cu fonduri neplatite guvernului sub forma de taxe.
Conglomeratele- companii formate din businessuri distincte - sunt o sursa importanta de astfel de desprinderi.
"Nimeni nu se pricepe sa conduca mai multe businessuri diferite. Daca permiti cuiva care cunoaste un business bine sa-l administreze independent si-i acorzi stimulentele financiare potrivite, vei vedea ca performantele se imbunatatesc", arata Hemang Desai, profesor de business la Southern Methodist University.
Sara Lee pare sa fi invatat aceasta lectie. Dupa ce a acumulat marci ca Jimmy Dean, Kiwi, Coach si Hanes de-a lungul a doua decenii, compania s-a decis sa se concentreze pe alimente, bauturi si produse casnice.
Hanesbrands este ultima marca ce va fi desprinsa de compania-mama. Dupa o evolutie greoaie in primele saptamani, actiunile acesteia au crescut cu peste 20% de cand au inceput sa fie tranzactionate in august. Hanesbrands ar putea avea o evolutie similara cu cea a unei alte foste marci Sara Lee, Coach, arata Joseph W. Cornell, presedinte al Spin-Off Advisors. Coach s-a extins agresiv de cand a devenit independenta cu sase ani in urma, actiunile sale crescand cu 1.500%.
Realogy, putin-cunoscuta companie-mama a unor marci imobiliare ca Century 21, nu se lauda cu astfel de reusite, ci numai cu o evolutie tipica a companiei desprinse de ea, care reuneste holdingurile fostei Cendant Corporation. Actiunile acesteia au scazut cu 22% inainte de a creste cu 27% incepand cu luna septembrie.
Wyndham Worldwide, o colectie de lanturi hoteliere desprinsa de Cendant aproape la aceeasi data, nu a cunoscut o astfel de evolutie. Actiunile sale au scazut cu 9%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO