Business Internaţional

Cum sa pui pe picioare o firma de succes in numai patru ani

15.09.2006, 20:46 304

In urma cu 10 ani, Rishi Khosla era un simplu angajat al ABN Amro Hoare Govett, muncind seara la prezentari pe care sefii sai urma sa le tina in fata potentialilor clienti.
Astazi, Khosla este unul dintre oamenii care i-au convins pe cei de pe Wall Street sa isi mute activitatile in India. Compania sa, Copal Partners, are 400 de analisti in Delhi, iar veniturile au crescut cu 10% numai in luna august. Desi a luat nastere de-abia acum patru ani, cu o investitie de 40.000 de lire sterline (58.853 de euro), anul viitor valoarea companiei va ajunge la 107 milioane de lire sterline (156 milioane de euro). Iar Rishi Khosla are doar 30 de ani, scrie Financial Times.
Ascensiunea rapida a companiei sale arata cat de mult conteaza alegerea momentului potrivit si determinarea in afaceri.
Khosla, cetatean britanic, avea in spate un trecut de intreprinzator. Tatal lui avea o afacere in anii 1980. Dar desi a terminat masterul la facultatea economica din Londra la doar 20 de ani, de-abia dupa cativa ani de practica intr-un astfel de mediu a castigat el increderea sa-si deschida propria companie.
"Stiam ca iubesc afacerile. Stiam ca vreau sa castig multi bani", a declarat el despre copilaria lui.
In 1998, la doi ani de la venirea lui la ABN, Khosla a fost vanat de divizia de afaceri GE Capital din Londra. Experienta pe care a castigat-o cu Jack Welch, fost CEO al General Electric, i-a crescut increderea in sine, astfel ca dupa inca doi ani a reusit sa ocupe un post in echipa lui Lakshmi Mittal, magnatul otelului, desi pana atunci nu mai luase nicio decizie proprie in ceea ce priveste investitiile.
Plecarea de la GE, cu toata infrastructura sa, pentru a lucra singur pentru Mittal, pe vremea aceea putin cunoscut in afara Asiei, a fost un mare pas inainte, a declarat Khosla.
Dupa ziua de 11 septembrie 2001, familia Mittal si-a pierdut apetitul pentru noi investitii, iar Khosla s-a mutat la conducerea unor companii ale acestuia. La una dintre acestea a reusit sa obtina vanzari de 7 milioane de dolari (5,5 milioane de euro) in doar noua luni. De-abia atunci, in 2002, la varsta de 26 de ani, a realizat ca este suficient de puternic pentru a-si porni propria companie.
Khosla se gandea de cativa ani la compania Copal. La sfarsitul anilor 1990, faptul ca in India erau din ce in ce mai multi absolventi de informatica a fost un avantaj pentru Khosla si firmele vestice.
Ideea lui se baza pe faptul ca cercetarea despre fuziuni si achizitii putea fi facuta de acesti absolventi pentru bancile de investitii la o treime din pret si la o calitate mai buna.
Primii clienti au venit fara prea mult efort. Khosla a adus in companie un fost coleg si fost consultant al McKinsey, Jooel Perlman, pentru a-l ajuta la atragerea bancilor de investitii.
Au avut primul client in 2003, iar Perlman a preluat 25% din actiuni. Sushil Wadhwani, fost membru al comitetului Bancii Angliei si un prieten al familiei Khosla, este si el actionar.
Dar au avut de infruntat si obstacole. Compania Copal a incercat sa angajeze peste cinci analisti pentru a-i instrui. Astfel incat Khosla si Perlman a trebuit sa recupereze ei insisi. "Initial a trebuit sa facem noi aproape toata treaba", spune Khosla. "Era ca la inceputul carierei noastre, cand te duceai acasa la 7 dimineata pentru a face un dus si apoi te intorceai la birou. Sa iti formezi oamenii de baza este probabil cel mai greu lucru. Atunci cand angajezi primul om toata lumea este sceptica, mai ales in conditiile in care ai birouri separate", a adaugat el.
Aceasta experienta l-a invatat pe Khosla o lectie importanta. "Daca pornesti de la inceput cu ideea ca ceea ce faci tu ar trebui sa faca altcineva, nu vei reusi", a spus el.
Recrutarea a fost problema cea mai importanta in primii doi ani. Aproape jumatate din lucrarile care veneau trebuiau refuzate deoarece nu puteau fi duse la bun sfarsit la calitatea necesara. Si nici interesul pentru investitiile bancare nu a fost prea ridicat.
Ambii fondatori s-au gandit adesea sa renunte. Intr-una din aceste ocazii, Khosla a trebuit sa fie convins de tatal si de sotia sa pentru a putea continua aceasta afacere.
"Incercam sa formam o industrie, dar pur si simplu nu reuseam sa o ducem la capat. Compania avea un venit de 200.000 de dolari pe an, iar eu eram obisnuit sa castig doar eu o suma mai mare de-atat pe an", a declarat el.
Dar totul s-a schimbat la jumatatea anului trecut. Compania deja formase absolventii de la universitatile de varf din Marea Britanie, aducandu-i in Delhi si oferindu-le atat training, cat si cazare gratuite. Khosla a adus la compania sa si cinci manageri de varf. Aproape peste noapte s-a trezit cu mai multe comenzi si o capacitate mai mare de munca decat oricand.
Atunci cand rezidentii au plecat la training, au ajuns adesea sa lucreze pentru potentialii clienti, ajutand astfel la crearea unei reputatii favorabile pentru Copal.
De la mijlocul anului 2005, venitul companiei creste cu 10% pe luna. Khosla a declarat ca a devenit un om mult mai sociabil, recunoscand ca "este necesar sa fii dragut cu oamenii care au rezultate bune".
Dar Khosla are o viata pe care cu greu o poti invidia. Petrece 200 de zile pe an calatorind. De la nasterea fetitei sale, anul trecut, si-a rezervat o ora in fiecare seara pentru a petrece cu sotia si copilul sau. "Vacanta pentru mine presupune o conexiune broadband in camera in care ma aflu si o zi de doar patru ore de munca", spune el.
Critica intoleranta britanica cu privire la esecul intreprinzatorilor si a ajutat la fondarea grupului de intreprinzatori The Indus Entrepreneurs (TIE). "In Statele Unite esecul intr-o afacere este vazut ca un lucru pozitiv. Poti sa te avanti intr-o noua afacere si sa primesti din nou fonduri", a adaugat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO