Business Internaţional

In Cehia, cererea mare pentru masini second hand pune Skoda in dificultate

16.02.2007, 20:10 1946

Producatorii de autoturisme se tem ca Cehia sa nu devina "un garaj de rebuturi" al Europei dupa ce numarul masinilor second hand vandute aici a avansat rapid anul trecut, scrie The Prague Post.
Producatorul de autoturisme Skoda a inregistrat rezultate record in 2006, asa cum s-a intamplat cu intreaga industrie auto din Cehia. Dar, cu toate ca Republica Ceha devine rapid o putere in domeniul productiei de masini noi, aceasta tendinta nu s-a transmis si pe piata. De fapt, clientii din Cehia cauta in afara granitelor modele mai vechi de masini in vederea achizitionarii acestora.
Vanzarile de masini second hand din import au depasit vanzarile de masini noi in 2006, continuand un trend care a inceput in 2005. Cehii au cumparat un numar record de 183.000 de masini din import anul trecut, cu aproape 10.000 mai mult decat vanzarile de masini noi.
"Acesta este cel mai mare numar de masini second hand care au fost importate in decursul unui an", a afirmat Pavel Tunkl, secretarul Uniunii Importatorilor de Masini din Cehia. Doar 127.000 de masini second hand aduse din afara Cehiei au fost vandute in 2005.
UE a facut presiuni asupra guvernului ceh sa liberalizeze politica de comert, in iulie anul trecut si l-a fortat sa anuleze toate barierele pentru importurile de masini second-hand. Acesta a fost un factor crucial pentru cresterea pietei auto second hand care s-a inregistrat in 2006, a afirmat Tunkl.
Schimbarea a dus la reducerea interdictiilor la importuri si la vanzarea masinilor care erau mai vechi de opt ani.
"Astazi, aproape orice masina poate fi importata", a afirmat Tunkl. Pentru a dovedi acest fapt, el s-a referit la Trabant - o masina de dimensiuni mici produsa in estul Germaniei pana in 1980. Republica Cehia a interzis importurile de masini care polueaza si nu corespund normelor de mediu in vigoare. Dar, in ultimele sase luni, zece masini Trabant au fost cumparate in Cehia.
Afluxul de masini vechi ii nemultumeste pe multi dealeri.
Dealerii s-au luptat sa vanda stocul de masini noi care sunt mai scumpe.
Producatorii de masini noi, in acest timp, si-au exprimat in mod repetat ingrijorarile, sustinand ca Republica Ceha ar putea deveni in curand un garaj real de rebuturi al Europei. Ei s-au referit la vechimea masinilor care ruleaza pe drumurile din Cehia.
"In timp ce media de varsta a masinilor din Vestul Europei este in jur de zece ani, varsta masinilor conduse aici este in medie de 14 ani", a afirmat Antonin Sipek, director la Automobile Industries Association.
Dar unii experti din industria automobilelor, cum este Ales Novak, managerul dealerului de masini Porsche Inter Auto, nu sunt atat de sceptici.
"Cresterea importurilor de autoturisme ia cu siguranta o mare parte din piata masinilor noi, dar acest fapt demonstreaza ca o mai mare parte din populatie are acces la brandurile straine", a spus el.
Novak a insistat asupra faptului ca este mai bine sa importi masini second hand straine decat sa conduci masini produse in Cehia, dar care sunt invechite si de proasta calitate.
"Este de 1.000 de ori mai bine sa conduci o masina straina produsa acum sapte ani decat o masina veche produsa in Cehia", a mentionat Novak. Brandurile de masini din Europa si Ford din America sunt printre cele mai populare masini second hand importate. Marea majoritate a vehiculelor second sunt autoturisme, conform expertilor.
Noua taxa pe valoarea adaugata care a intrat in vigoare primavara trecuta a permis rambursarea TVA pentru masinile comerciale usoare si a indemnat oamenii de afaceri sa achizitioneze autoturisme noi mai degraba decat masini second hand.
Cresterea pretului benzinei a condus la cresterea cererii pentru masini second hand ieftine, din import, conform unui studiu realizat de KPMG in industria auto.
Cu toate acestea, Skoda va domina piata din Cehia atat timp cat va continua sa ofere o calitate ridicata la un pret rezonabil, a afirmat Andrew Sutherland, partener al KPMG in Praga si responsabil de industria auto.
Anul trecut, Skoda a vandut 51.833 de autoturisme noi pe piata locala, de trei ori mai multe decat masini vechi, si pe locul al treilea in randul vanzarilor combinate (noi si second hand).
Dar tendinta recenta in ceea ce priveste importurile de masini second hand arata ca Skoda nu se poate baza pe patriotism pentru a-si creste vanzarile pe piata interna, a afirmat Sutherland. Novak a mentionat ca se asteapta ca masinile second hand produse in Cehia sa fie exportate in est pe masura ce creste cererea pe aceste piete.
"Daca urmarim expansiunea UE, este putin probabil ca un aflux de masini second sa ruleze pe drumurile din Romania si Bulgaria", a spus el, "si suntem mai aproape de ei decat de tarile din vest".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO