Business sportiv

Business sportiv. Ţară, Ţară, vrem la sală! Oamenii nu renunţă la sală pentru a-şi tempera cheltuielile, însă caută promoţiile şi renunţă la antrenori personali. Alexandru Lascăr, StayFit Gym: „Estimez că piaţa a crescut cu peste 10% în acest an“

17.11.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Piaţa sălilor de fitness a crescut constant în ultimii ani, însă cifra de afaceri la nivelul pieţei nu atinge nici măcar 1 miliard de lei. În 2022, piaţa sălilor de fitness a avut afaceri de 657 de milioane lei, potrivit datelor Registrului Comerţului.

Problemele economice şi contracţia consumului nu îi determină pe oameni să renunţe la abonamentele la sălile de fitness, însă aceştia sunt mai atenţi când vine vorba de promoţii şi preferă să renunţe la servicii extra precum antrenorul personal. Această tendinţă se observă în numărul mai mare de abonamente pe care le-a înregistrat în acest an piaţa, spun jucătorii din piaţă.

Alexandru Lascăr, cofondator al StayFit Gym, unul dintre cei mai mari jucători din piaţă, estimează o creştere între 10% şi 20% a pieţei sălilor de fitness din perspectiva numărului de abonamente noi în acest an.

„Piaţa de fitness a crescut constant în 2023, atingând pentru prima dată nivelul de membri din 2019. Stay Fit a crescut, de asemenea, atât pe cluburile noi, cât şi pe cluburile existente. Tot mai mulţi oameni înţeleg beneficiile sportului pentru sănătate. Observăm tot mai multe grupe de oameni care aleg să vină în sălile de fitness, atât din grupele de sub 18 ani, cât şi din categoria de peste 45 de ani“, spune Alexandru Lascăr.

El precizează că oamenii au înţeles că un abonament la sală este, poate, cel mai accesibil serviciu în raport cu beneficiile pe care le are, însă, cu toate acestea, oamenii sunt mai atenţi la anumite cheltuieli.

„Membrii par atenţi la cheltuielile mai mari precum personal training care nu a crescut în aceeaşi măsură cu abonamentele standard“, precizează el.

Deşi piaţa a crescut în ceea ce priveşte numărul de abonamente noi, prudenţa oamenilor se manifestă şi la nivelul abonamentelor, în sensul în care oamenii caută tot mai mult promoţiile.

„Cu siguranţă, contextul  economic actual a determinat consumatorul să fie mult mai atent la cheltuilelile sale. În acest sens, am observat că din ce în ce mai mulţi consumatori apreciază discounturile care vin odată cu fidelizarea lor sau chiar aleg să achiziţioneze pachete de abonamente pentru 6 sau 12 luni, care vin cu reduceri de preţ considerabile“, spune Vlad Ronea, cofondator al 18 Gym Fitness & Beauty, o reţea care numără 30 de săli aflate în 11 oraşe ale ţării. Creşterea preţurilor din întreaga economie a afectat şi piaţa sălilor de fitness, care au majorat costurile abonamentelor în ultimul an.

Alexandru Lascăr spune că Stay Fit a majorat preţurile cu circa  5-10% în ultimii doi ani, însă costurile vor mai creşte odată cu majorarea TVA de la 5% la 19% pentru sălile de fitness de la 1 ianuarie 2024. Un procent similar al creşterii l-a înregistrat şi reţeaua 18 Gym.

Îngrijorarea operatorilor sălilor de fitness, o piaţă slab dezvoltată în România, cu puţini operatori care administrează mai multe unităţi, ţine în principal de creşterea TVA, care va avea un impact direct asupra pieţei, iar operatorii au anunţat deja că vor fi nevoiţi să mărească preţurile.

„Pentru mulţi, fitnessul a devenit o parte esenţială a rutinei lor zilnice, dar cu aceste costuri în creştere, mulţi s-ar putea simţi tentaţi să caute alternative mai accesibile sau să renunţe complet la aceste servicii. Abonaţii care se bucurau anterior de tarife accesibile acum se vor confrunta cu un cost lunar semnificativ mai mare pentru menţinerea unui stil de viaţă sănătos“, spune Vlad Ronea.

Piaţa sălilor de fitness este pe un trend crescător în ultimii ani. Operatorii sălilor de fitness şi-au triplat afacerile în ultimii cinci ani, însă, cu toate acestea, cifra de afaceri la nivelul pieţei nu atinge nici măcar 1 miliard de lei. În 2022, piaţa sălilor de fitness a atins afaceri de 657 de milioane lei, potrivit datelor Registrului Comerţului. În aceeaşi perioadă, numărul companiilor din această piaţă a crescut cu 400, până la 1.800, şi doar 1.000 de angajaţi, până la 3.100, potrivit aceleiaşi surse.

„Trendul este clar pentru mişcare şi observăm că s-au înlocuit obiectivele de a «avea muşchi» cu a «îmbunătăţi condiţia fizică» şi a «îmbunătăţi sănătatea»“, mai spune Alexandru Lascăr.

Cea mai dezvoltată piaţă a centrelor de fitness din România se află în Bucureşti, unde se poate vorbi de o dezvoltare în proximitatea consumatorului. Odată cu pandemia, această proximitate a devenit din ce în ce mai necesară pentru cei care îşi doresc să facă sport. Piaţa centrelor de fitness este ţinută în spate de cinci oraşe mari, care sunt nu doar cele mai populate, ci şi cele mai dezvoltate din punct de vedere economic, anume Bucureşti (alături de Ilfov), Cluj-Napoca, Timişoara, Constanţa şi Iaşi.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet