Companii

Cărţile digitale sunt o traiectorie sigură de viitor. Orice titlu de carte pe care îl vom lansa va avea şi varianta electronică

Cărţile digitale sunt o traiectorie sigură de viitor. Orice titlu de carte pe care îl vom lansa va avea şi varianta electronică

Autor: Mirabela Tiron

22.04.2012, 16:27 962

"Răspunsurile deja numeroase ale cititorilor confirmă e-books ca o traiectorie sigură de viitor. Dacă ne referim la inovaţie tehnologică, primul meu gând se îndreaptă, fireşte, spre cărţi electronice. Digitalizarea lecturii este una dintre direcţiile principale la nivel mondial, iar afluxul considerabil al dispozitivelor care fac posibilă această abordare demonstrează cu prisosinţă teoria", susţine Dan Vidraşcu, 33 de ani, directorul general şi unul dintre acţionarii editurii alături de Anatol Vidraşcu (62 ani) şi Marin Vidraşcu (27 ani).

Editura Litera a lansat primele 100 de titluri în format digital în toamna anului trecut prin Elefant.ro, o librărie online la care are acţiuni Dan Vidraşcu şi un fond de investiţii. Începând cu acest an editura va lansa simultan ediţia tipărită cu cea digitală, potrivit reprezentantului companiei.Librăria online elefant.ro a avut afaceri de un milion de euro anul trecut. Cărţile în format digital vor fi disponibile pe Elefant.ro şi Litera.ro.

Un tiraj are în medie 3.000 de exemplare

"Din momentul în care ţii în mână un dispozitiv care cântăreşte mai puţin decât o carte, dar care îţi dă acces instantaneu la peste 700.000 de cărţi, având posibilitatea să citeşti gratuit primul capitol, este foarte greu să nu devii un adept al acestui format. Există un interes special pentru cărţile în format electronic, însă încă în proporţii mici", a mai spus Dan Vidraşcu.

Anul trecut editura Litera a finalizat cu afaceri de 43,9 milioane de lei (10 milioane de euro) anul trecut, faţă de 42,8 milioane de lei (9,9 mil. de euro) cu un an în urmă şi un profit de circa 429.000 de lei (99.000 de euro), potrivit oficialilor companiei.

"În ceea ce priveşte planurile pentru viitor, păstrarea traiectoriei editoriale care ne-a consacrat este un standard de care nu ne putem dezice. Dicţionarele, enciclopediile ilustrate şi, mai nou, titlurile de ficţiune vor fi în oferta noastră şi în anul 2012. Pregătim o serie de cărţi ilustrate atât pentru copii, cât şi pentru adulţi pentru posesorii de iPad şi iPhone", a continuat Dan Vidraşcu.

În portofoliul editurii Litera sunt cărţi de beletristică, istorie, ghiduri turistice, dar şi cărţi pentru copii, dicţionare şi auxiliare de limbi străine, enciclopedii şi atlase.

Tirajele în care apar aceste titluri sunt diferite, depinzând foarte mult de colecţie, însă în medie un tiraj are 3.000 de exemplare, potrivit reprezentanţilor editurii.

"Am încercat constant să diversificăm domeniul de activitate, astfel că în ultimele 18 luni am dezvoltat colecţia de literatură de ficţiune. Mizăm foarte mult, în continuare, pe colecţiile de cărţi pentru copii. Ghidurile turistice au o pondere tot mai mare în vânzări. Lucrările enciclopedice de mare amploare rămân definitorii pentru editura noastră: Enciclopedia Britannica (16 vol.), Dicţionarul explicativ ilustrat al limbii române (12 vol.), colecţia Cronica ilustrată a omenirii (16 vol.)", a mai spus Dan Vidraşcu.

O piaţă de peste 100 mil. euro

Litera a achiziţionat şi licenţe internaţionale precum Tom & Jerry, Disney, iar în prezent poartă discuţii pentru alte câteva branduri internaţionale.

"Dacă ne luăm după vânzările înregistrate în ultimii doi ani, vânzări puternic afectate de criza economică, ajungem la concluzia că orice titlu care vinde peste 4.000 de exemplare într-un an este un titlu cu vânzări bune.

Dacă înregistrează vânzări şi mai mari, este deja un bestseller", explică Dan Vidraşcu.

Anul trecut s-au publicat în total circa 17.000 de titluri de carte, în care intră însă şi cărţi cu tiraje de doar 100 de exemplare, potrivit lui Vidraşcu.

Editura Litera distribuie cărţile în librăriile Diverta, Cărtureşti, Compania de librării Bucureşti, dar şi în supermarketuri, hipermarketuri, benzinării şi pe internet.

Înainte de criză erau mai puţin de 300 de librării în toată ţara. "Soluţia este reprezentată de internet. Cumpărătorii sunt mai ales atraşi de reducerile care se fac volumelor puse spre vânzare în online, discounturile ajungând chiar şi la 50%", spune Vidraşcu. Editura Litera are 120 de angajaţi.

Vidraşcu susţine că există un interes deosebit pentru prezenţa în mediul online, fie că este vorba despre librării online, reţele de socializare sau site-uri de interes cultural ori general. "Ne apropiem de publicul nostru prin internet." Editura are 21.000 de cititori pe Facebook şi 1.000 pe Twitter.

Piaţa de carte autohtonă este estimată la 100-115 milioane de euro (cu tot cu ediţiile de chioşc şi manuale).

Fără ediţiile de chioşc, piaţa de carte autohtonă se ridică la aproximativ 60 de milioane de euro.

"Aproximativ 60% din cifra de afaceri de anul trecut a fost generată de colaborarea cu diferite publicaţii şi de distribuţia în reţeaua de chioşcuri. Restul cifrei de afaceri provine din reţelele tradiţionale (librării şi mass market), fiind intens susţinută de lansarea pe piaţă a peste 450 de titluri noi, atractive şi cu preţuri competitive", a afirmat Dan Vidraşcu.

Pe piaţa de carte mai activează editurile Polirom, Humanitas, Corint, Teora, All, Curtea Veche şi altele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO