Companii

Hans Skalin, IKEA: Am primit cateva sute de aplicatii pentru preluarea francizei

Hans Skalin, IKEA: Am primit cateva sute de aplicatii pentru preluarea francizei

Hans Skalin, supervisory director al Inter IKEA Systems B.V.: Nu am fost aici pentru piata de retail, ci pentru a asista procesul de cumparare a articolelor din Romania. Intre timp numarul furnizorilor a crescut, dar si mentalitatea acestora s-a schimbat. Experienta pe care am avut-o acum in Romania este foarte diferita de cea din 1991.

03.04.2007, 19:25 205

Prima aplicatie pe care IKEA a primit-o pentru o franciza in Romania a venit la putin timp dupa revolutia din 1989, insa gigantul suedez a facut primul pas pe piata locala luna trecuta.
"Cred ca prima aplicatie pe care am primit-o pentru o franciza in Romania a fost in 1993. Probabil ca au existat si inainte de aceasta data, insa prima evidenta pe care o avem dateaza din 1993. Dupa acest reper probabil ca au existat cateva sute de cereri pentru o franciza aici", povesteste Hans Skalin, supervisory director al Inter IKEA Systems B.V., intr-un interviu acordat Ziarului Financiar.
Inter IKEA Systems B.V este detinatoarea conceptului IKEA si compania care poate acorda dreptul de franciza. La nivel mondial, magazinele IKEA fac parte dintr-un grup controlat de aceasta entitate.
Pe plan local, franciza este detinuta de catre compania Moaro Trading in baza acordului cu Inter IKEA Systems B.V. Actionarii Moaro sunt consortiul olandez de investitii Engma, cu 75% din actiuni, Turkmall (Olanda), cu o participatie de peste 24% si Inter IKEA Systems B.V, cu mai putin de 1% din titluri, potrivit Registrului Comertului. Engma este controlata de Michael Lloyd, chief executive officer al Baneasa Developments.
"Pentru acest magazin insa nu a existat nicio aplicatie. Pur si simplu ne-am intalnit cu acesti oameni si ne-am placut reciproc", marturiseste Hans Skalin.
Intrarea retailerului suedez pe piata locala nu este intamplatoare, intrucat se stie ca face acest pas doar in masura in care piata este matura, iar patura de mijloc suficient de dezvoltata. Segmentul persoanelor cu venituri medii a inceput sa se contureze in ultimii ani si pe plan local, luand nastere ceea ce reprezentantii companiei numeau "burghezie".
Conceptul IKEA inseamna produse de mobilier si decoratiuni la un pret redus, unul dintre motivele pe care compania este atat de iubita in lume fiind tocmai aceasta politica de preturi reduse.
Intrarea suedezilor pe piata romaneasca s-a produs treptat, primul pas fiind cel de reprezentanta in 1992. Astfel, IKEA achizitioneaza mobila de la peste 40 de furnizori, majoritatea livrand aproape exclusiv pentru acesta.
Pe langa reprezentanta, IKEA detine si fabrica Swedwood la Siret in judetul Suceava. Swedwood este divizia independenta de productie a IKEA, in timp ce Trading este cea de achizitii.
Hans Skalin, supervisory director al Inter IKEA Systems B.V., spre exemplu a venit pentru prima data in Romania in 1981, cand asista retailerul in achizitiile pe care le facea, apoi din nou in 1991.
"Nu am fost aici pentru piata de retail, ci pentru a asista procesul de cumparare a articolelor din Romania. Intre timp numarul furnizorilor a crescut, dar si mentalitatea acestora s-a schimbat", spune Skalin.
El spune ca producatorii locali care livreaza pentru gigantul suedez au acum posibilitatea sa-si vada piesele chiar pe rafturile magazinului. "Experienta pe care am avut-o acum in Romania este foarte diferita de cea de atunci (1991 - n.red.)", marturiseste el.
Cu toate acestea, Skalin este de parere ca Romania mai are capitole la care trebuie sa mai lucreze, iar unul dintre acestea este infrastructura.
"Aveti toate avantajele din lume pentru o dezvoltare rapida", spune reprezentantul Inter IKEA Systems B.V.
Valoarea achizitiilor pe care gigantul suedez le face pe piata locala depasesc 200 de milioane de euro, principalele produse fiind cele din lemn masiv, tapiteriile si obiectele de ceramica.
Odata cu intrarea IKEA, in piata locala de mobila se va simti o segmentare mai puternica a preferintelor cumparatorilor. Mai exact se va face distinctia clara dintre retailerii care se adreseaza segmentului superior de pret si cei medii. Magazinul IKEA s-a deschis pe 21 martie 2007 si a inregistrat, in primele cinci zile de functionare, vanzari de 1,8 mil. euro si peste 115.000 de vizitatori.
Magazinul este situat in Zona Comerciala Baneasa din Capitala si se intinde pe o suprafata de 26.000 de metri patrati. IKEA expune peste 7.000 de obiecte de mobilier si decoratiuni.
Investitia totala pentru deschiderea unitatii a atins 25 de milioane de euro.

Intrarea IKEA pe piata romaneasca
Reprezentanta este deschisa in 1992;
Achizitioneaza mobila de pe piata locala inca din anii '80;
Pe 21 martie 2007 deschide prima unitate din Romania;
Are aproximativ 400 de angajati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO