Companii

Infopress prevede o crestere "zero" a pietei si ingheata proiectul tipografiei de 25 mil. euro

Infopress prevede o crestere "zero" a pietei si ingheata proiectul tipografiei de 25 mil. euro

Infopress tipareste pentru piata locala, potrivit propriilor estimari, circa 60% din revistele si materialele promotionale distribuite de retailerii din industria bunurilor de larg consum

22.12.2008, 15:19 136

Scenariul cresterii zero al pietei tipografice, in contextul in care numarul clientilor a crescut odata cu largirea retelelor retailerilor si a intrarii unora noi pe piata locala, precum Kika sau Obi, este explicat de reducerea bugetelor de promovare si de reducerea volumelor materialelor promotionale.

"Problema este ca tirajele nu vor mai creste in conditiile economice actuale, chiar daca tendintele observate in ultimii ani ne indicau acest lucru. Acum toate companiile se gandesc la reducerea bugetelor de marketing si publicitate", a declarat Geza Petroczki, directorul operational al Infopress Group (IPG).
Potrivit Infopress, reducerea bugetelor de promovare in contextul crizei financiare mondiale va afecta in prima instanta promovarea TV, radio, urmata apoi de print.
"O logica comerciala spune ca acum ar trebui sa se tipareasca si sa se promoveze mai mult. Majoritatea companiilor vor observa insa acum gradul de penetrare si volumul de informatie ajuns la clientul sau si vor incerca sa eficientizeze distributia acestor materiale informative", a declarat Sergiu Verde, director de vanzari al Infopress.
El a adaugat ca reevaluarea cheltuielilor de promovare de catre retaileri, cei care investesc cel mai mult in promovare pe plan local, va afecta cel mai mult companiiile mici, care dispun de tipografii plane. Concurenta va face ca preturile sa fie negociate mai strans, insa scaderea lor cu mai mult de cateva procente nu va fi posibila.
"In 2009 preturile nu vor mai putea sa scada foarte mult fata de 2008. Simtim un sentiment de disperare din partea competitiei, care nu va duce insa la lucruri bune. Reducerea preturilor in aceasta perioada va schimba referinta pietei", a spus Verde.
Schimbarea comportamentului partenerilor a determinat reprezentantii Infopress sa construiasca un buget fara crestere pentru anul viitor pentru activitatile de pe plan intern. Astfel, in 2009 Infopress estimeaza afaceri putin mai mari de 80 mil. euro, iar cumulat cu activitatea noii tipografii din Ungaria, vanzarile ar trebui sa depaseasca 100 mil. euro.
"Pentru 2008 ne-am apropiat foarte mult de bugetul propus. Inchidem anul pe profit, dupa ce am realizat o investitie de 25 mil. euro, si cu un plus de 15%", a spus Petroczki.
Compania si-a realizat in acest an 50% din planurile de extindere regionala, finalizand constructia unei tipografii greenfield in Ungaria, unde lucreaza in prezent circa 40 de oameni. Potrivit reprezentantilor Infopress, echipa din Ungaria este in constructie, iar in luna august a fost deschisa prima jumatate din capacitatea de productie. "In Ungaria exista un scenariu concurential greu, dar exista si cerere. Functionam acolo de trei luni si avem vanzari lunare de 500.000 de euro", a spus Petroczki. Restul capacitatii de productie urmeaza sa intre in exploatare in luna ianuarie.
In acelasi timp compania nu a reusit finalizarea preluarii tipografiei Delta din Bulgaria, tranzactia fiind suspendata in urma unor neintelegeri cu proprietarul bulgar. Astfel, dupa ce IPG a preluat in primavara acestui an 51% din actiunile tipografiei Delta, a derulat un program de modernizare tehnologica, insa in urma unor disensiuni intre strategiile de dezvoltare ale celor doi actionari IPG s-a retras din acest business.
"Daca nu aveam criza financiara, ne-am fi luptat mai mult pentru Delta, dar nu puteam pune actionarii sa plateasca mai mult in situatia actuala. Lectia invatata. Nu lua niciodata un antreprenor la carma. Conducerea trebuie sa fie independenta dupa o astfel de tranzactie", a declarat Petroczki.
Faptul ca piata nu va mai inregistra in 2009 cresterea anilor trecuti a determinat Infopress sa reevalueze si proiectele de dezvoltare viitoare, astfel ca proiectul greenfield pentru Bucuresti, estimat la 25 mil. euro, a fost amanat pentru cel putin un an.
Reprezentantii companiei au explicat ca pentru constructia noii tipografii era necesara o crestere a valorii pietei de circa 30 de milioane de euro, care sa poata fi absorbita de noua facilitate, iar contextul actual nu mai constituie o premisa buna pentru aceasta investitie.
"Capacitatea din Bucuresti se amana. Cine construieste acum este nebun, pentru ca nu are ce absorbi. Acum nu mai face obiectul. Poate ca in 2010 piata va reveni, iar o crestere va da sens unui astfel de proiect", a spus Petroczki.
El a explicat ca situatia financiara a companiei ar fi permis achizitia terenului si chiar demararea constructiei din surse proprii, insa o reevaluare a cererii a modificat planurile de dezvoltare.
Petroczki a aratat ca KVOS, fondul de investitii care detine Infopress, se regaseste printre putinele vehicule de investitii islandeze neafectate de criza financiara mondiala datorita faptului ca nu a investit in active financiare si si-a dispersat riscul prin investitii in companii din industrie.
Afacerile tipografiilor detinute de KVOS in Islanda au cunoscut o crestere in ultima perioada, dupa ce importurile de carte s-au scumpit, iar tiparirea pe plan local a devenit mult mai rentabila.
Infopress tipareste pentru piata locala, potrivit propriilor estimari, circa 60% din revistele si materialele promotionale distribuite de retailerii din FMCG.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO