Companii

Marile marci de produse sportive nu se calca pe picioare in Romania. Pana acum

17.01.2005, 00:00 593

Tot mai putini romani fac sport. Cu toate acestea, vanzarile de produse sportive sunt in continua crestere in ultimii ani, afacerile celor mai importanti importatori de profil depasind anul trecut, potrivit propriilor estimari, douazeci de milioane de euro. Fie ca este vorba de Nike, adidas, Puma sau Reebok, vanzarile au crescut in principal pe baza produselor tip , aflate la limita dintre sport si moda.
"Am inregistrat cresteri ale vanzarilor in toate categoriile de produse. De departe, categoria cea mai dinamica a fost in 2004 linia originals(creata de adidas pentru a concura in segmentul produselor fashion - n. red.)", spune Tiberiu Almaghe, director general al adidas Romania, filiala locala a producatorului german de echipament sportiv adidas.
Produsele din domeniul fashion, alaturi de produsele dedicate fitness-ului, si ele cu o crestere importanta, au permis adidas sa isi dubleze anul trecut vanzarile pe piata locala. De altfel, 2004 a fost primul in care adidas Romania Srl, filiala locala a grupului german actioneaza ca importator si distribuitor pentru produsele adidas.
Produsele de tip fashion sunt printre cele mai dinamice segmente in vanzari si in cazul concurentilor adidas.
"Produsele fashion se cumpara in continuare foarte bine", este de parere Dan Tudose, director de vanzari la Kraus & Co Sport & Casual Distribution, importatorul local al marcii americane Reebok. El spune ca interesul pentru produsele tip fashion de pe piata romaneasca este o consecinta a situatiei de la nivelul european.
"In Europa de Vest se poarta acum pantofii cu talpa groasa si cred ca aceasta situatie se va regasi si pe piata romaneasca in urmatorul un an si jumatate", adauga Tudose.



Primul exclusiv Reebok
Strategia Kraus pe piata romaneasca viza pana acum acoperirea in principal a segmentului de distributie.
"Suntem interesati si magazine proprii. Pentru moment am abordat doar ideea unor shop-in-shop-uri si avem si un magazin exclusiv Reebok de 80 de metri patrati in cadrul unui concept dezvoltat cu unul din partenerii nostri", mai spune Tudose.
La capitolul magazine exclusive, cea mai bine pozitionata marca de pe piata locala este liderul mondial Nike, care se apropie de 20 de magazine, incluzand aici atat pe cele care le detine importatorul local al marcii, Elmec Romania, cat si cele aflate in franciza.
Cu patru magazine deschise in 2004, toate in cadrul unor complexuri comerciale inaugurate in Bucuresti sau in provincie, Elmec Romania estima pentru anul trecut o crestere de peste 30% fata de rezultatele din anul 2003 - aproape 7 milioane de euro, potrivit Ministerului de Finante.
Mai mult, de anul acesta importatorul Nike va aduce pe piata locala o alta marca de echipament sportiv Converse, cumparata de gigantul american in urma cu mai multi ani.
Elmec Romania reprezinta pe piata locala si marcile de imbracaminte Dockers, cea de produse de fitness Technogym, dar si linia de articole vestimentare Harley Davidson.



De unde atatea cresteri?
Cum toata lumea vrea sa realizeze vanzari in crestere, ar fi de asteptat un razboi puternic intre importatorii de echipament sportiv de pe piata. In realitate, lucrurile nu sunt chiar asa.
"Piata locala inregistreaza cresteri an de an. Cred ca jucatorii de pe piata nu se lupta intre ei pentru cota de piata decat intr-o mica masura. Cea mai mare lupta este pentru a capta cat mai mult din cresterea pietei", sustine Mirela Rosca, director executiv al Sport System Development, (SSD), importatorul local al marcii italiene Lotto.
Compania a inregistrat anul trecut, potrivit oficialilor sai, o majorare de peste 30% a cifrei de afaceri. Pe langa marca italiana Lotto, SSD importa si distribuie si produsele de incaltaminte Stonefly, dar si suprafete sintetice, piscine si aparate de fitness. SSD a realizat in anul 2003, potrivit datelor Ministerului de Finante, o cifra de afaceri de peste 5,1 milioane de euro, iar in anul 2004 cifra de afaceri a companiei a sarit de 7 milioane de euro.
Lotto detine mai bine de zece magazine exclusive pe piata locala, fiind urmata din acest punct de vedere de adidas si Puma. Adidas are in prezent opt magazine exclusive (sase detinute de importatorul marcii , adidas Romania si doua in sistem franciza). Mexxem, importatorul local al Puma opereaza opt magazine exclusive in Romania. In cadrul altor cinci magazine ale Mexxem, produsele Puma sunt vandute alaturi de produse marca Wrangler si Lee, alte doua marci distribuite de companie. Mexxem a realizat in anul 2003 o cifra de afaceri de aproape 1,9 milioane de euro potrivit datelor Ministerului de Finante, oficialii companiei declinand orice comentariu legat de evolutia afacerilor in anul 2004.
Pe langa dezvoltarea retelelor de magazine ale marcilor de produse sportive, anul 2004 a insemnat si aparitia unori mari jucatori din domeniul comertului cu produse sportive. Intersport, una dintre cele mai importante retele de profil, a intrat in Romania prin deschiderea unui magazin pe doua etaje situat in imediata apropiere a Unirea Shopping Center. Magazinul este operat de compania Genco Electric, membra a grupului elen Fourlis, cel care detine franciza Intersport pentru zona balcanica.
Intersport va ridica din acest an miza pe piata romaneasca prin deschiderea unui al doilea magazin ce va fi situat, potrivit datelor din piata, la Constanta, in cadrul complexului comercial Tomis Mall.



Fals sau original
Cea mai mare problema a pietei locala ramane insa, spun jucatorii din piata, numarul mare de produse contrafacute.
Controalele mai ferme ale autoritatilor in 2004 au blocat distributia a peste 90.000 de pantofi contrafacuti si a peste 50.000 de haine in vami, piete si diferite complexuri comerciale. Alte aproximativ 127 de mii de perechi de incaltaminte sport contrafacuta din marcile Puma si Reebok au fost distruse sub ochii celor doi importatori toamna trecuta la Medgidia. Valorile cumulate reprezinta niveluri apropiate de cel al vanzarilor de produse originale realizate la nivelul unui an.
"Nu este vorba neaparat de faptul ca sunt multe produse contrafacute, ci de faptul ca inca oamenii nu sunt decisi sa mearga pe originale. Si in Ungaria, spre exemplu, sunt multe produse contrafacute, insa increderea in produsele originale si interesul pentru acestea este mai mare", conchide Almaghe.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO