Companii

Peste jumatate dintre angajatii romani sunt multumiti de locul de munca

Peste jumatate dintre angajatii romani sunt multumiti de locul de munca

Click pentru imaginea marita

05.10.2008, 20:19 31

Nivelul de multumire al angajatilor romani in ceea ce priveste conditiile de la locul de munca a inregistrat o scadere comparativ anul trecut, arata un studiu realizat de institutul de cercetare Ipsos Research si comandat de compania Accor Services, unul dintre principalii jucatori de pe piata tichetelor de masa. Astfel, 42% dintre cei chestionati sunt nemultumiti de conditiile de munca, comparativ cu nivelul de 37% inregistrat anul trecut.

"Regresul nivelului de multumire poate fi determinat de doi factori: fie o scadere a calitatii conditiilor de munca, fie o crestere a asteptarilor salariatilor. In cazul Romaniei, scaderea satisfactiei privind conditiile de munca este cauzata de cresterea asteptarilor salariatilor", spune Philippe Blecon, director general al Accor Services Romania. El apreciaza ca salariatii romani devin din ce in ce mai informati cu privire la posibilitatile, oportunitatile si drepturile lor in munca si, in consecinta, devin mai exigenti in asteptarile pe care le au fata de angajatori.
Potrivit analizei, cei care se arata foarte multumiti de conditiile de munca sunt angajatii din IT si salariatii cu venituri nete lunare de peste 1.500 de lei (peste 400 de euro), in vreme ce angajatii cel mai putini multumiti de conditiile de munca sunt cei care castiga sub 500 de lei net lunar (circa 130 de euro). Pe langa nemultumirile legate de conditiile de munca, angajatii autohtoni percep lipsa banilor si a timpului ca pe constrangerile majore care se reflecta si in viata personala. Desi nivelul salarial a crescut fata de anul trecut, procentul celor care declara ca lipsa banilor le afecteaza viata personala a crescut cu 2% in 2008, pana la 36%. In continuare, tinerii formeaza categoria profesionala cea mai expusa constrangerilor legate de lipsa banilor in viata personala. Pe langa bani, angajatii romani si-ar dori sa aiba si mai mult timp liber, lipsa acestui factor resimtindu-se mai ales in randul managerilor.
Un salariat roman din doi s-a gandit deja sa plece din compania in care este anagajat, procentul fiind mai mare in organizatiile din mediul privat si in randul salariatilor de pe pozitii de executie. Astfel, 39% dintre managerii chestionati au precizat ca s-au gandit la un alt job, in vreme ce 55% dintre angajati de la nivelul de executie au spus ca vor sa-si schimbe jobul.
"De obicei, primavara si toamna se inregistreaza un turnover (fluctuatie de personal - n.r.) mai mare. Toamna se intampla acest lucru pentru ca organizatiile isi stabilesc strategia pentru anul viitor, iar primavara pentru ca atunci este perioada bonusurilor, iar angajatii pot simti nevoia unei provocari profesionale", afirma Iuliana Badea, sales manager la Lugera & Makler, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata locala de recrutare.
Pe de alta parte, directorul general al Accor Services considera ca angajatilor din Romania le este relativ usor sa-si schimbe jobul, mai ales prin comparatie cu alte tari europene.
"In mediul privat, in general mai dinamic si cu mai multe oportunitati, aceasta tendinta de 'mobilitate' este accentuata", mentioneaza Philippe Blecon.
Totusi, aproape jumatate din angajati se declara multumiti de atentia pe care o acorda angajatorii sanatatii salariatilor. Preocuparea angajatorilor pentru sanatatea angajatilor se reflecta si in structura pachetele de beneficii acordate angajatilor, care includ, tot mai des, abonamente la servicii medicale private.
"Orice beneficiu reprezinta un semn de responsabilitate sociala din partea angajatorului fata de salariat. Cu toate acestea, in ultimele sase luni angajatii sunt mai interesati de partea pecuniara a veniturilor si mai putin de beneficiile non financiare", spune Iuliana Badea. Ea apreciaza ca beneficiile nu mai sunt la moda la fel de mult cum erau acum 2-3 ani. "Unii angajatori au inceput sa acorde prea tarziu aceste beneficii, iar acum angajatii nu le mai considera primordiale", afirma Badea. Pentru a retine oamenii, o companie trebuie sa isi respecte promisiunile pe care le-a facut in momentul angajarii unei persoane. "De exemplu, daca la angajare ii promiti cuiva ca peste trei luni o sa primeasca o masina, asigura-te ca iti respecti aceasta promisiune ca angajator", mentioneaza Badea. Totodata, daca vrea sa-si pastreze angajatul, un angajator trebuie sa customize pachetul de beneficii in functie de varsta, preocuparile si asteptarile salariatilor.
Studiul a fost realizat in mai pe un esantion de 1.296 de angajati romani din institutiile publice si din mediul privat. Analiza a mai vizat tari ca Belgia, Marea Britanie, Germania, Spania, Italia si Franta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO