Companii

Sfârşitul unuia dintre cele mai cunoscute branduri din România. Cum s-a născut, a crescut şi dispărut dupa 25 de ani de stat pe piaţă una dintre cele mai mari afaceri din ţara noastră

Autor: Business Magazin

05.05.2023, 22:16 3919

Brandul de farmacii Sensiblu a marcat piaţa românească timp de 25 de ani, fiind înfiinţat de patru antreprenori cu origini libaneze în 1997. Printre evenimentele semnificative din istoria lanţului de farmacii se numără o listare la bursa din Londra în 2006, dar şi cea mai mare tranzacţie din farma, în 2018, când fondul de investiţii Penta Investments a cumpărat A&D Pharma, din care face parte Sensiblu. După 25 de ani de prezenţă pe piaţă, Sensiblu dispare din peisajul brandurilor farmaceutice, fiind înlocuit de Dr. Max, numele adus de noii acţionari. Care este istoria Sensiblu, până la apusul acestui brand?

Creştere, consolidare, segment premium de produse, listare la bursa din Londra, delistare după patru ani, luptă umăr la umăr pentru primul loc în piaţă, achiziţie şi înlocuire. Această înşiruire de evenimente poate caracteriza, laconic, istoria Sensiblu, brandul care s-a menţinut între primele două cele mai importante lanţuri de farmacii din România, oscilând între locul 1 şi 2 în piaţă. Până în 2011, Sensiblu a fost liderul pieţei după cifra de afaceri, după care a predat ştafeta către Catena, businessul creat de antreprenoarea Anca Vlad.

După 25 de ani de prezenţă constantă la parterele blocurilor, în marile centre comerciale, brandul de farmacii Sensiblu dispare, unităţile fiind înlocuite rând pe rând de Dr. Max, brandul dezvoltat de actualii acţionari, fondul de investiţii Penta Investments. Ce a marcat sfertul de secol de prezenţă pe piaţă?

Începutul

Bazele Sensiblu au fost puse de patru antreprenori străini - Walid Abboud, Roger Akoury, Ludovic Robert şi Michel Eid, oameni de afaceri extrem de discreţi, care în 1997 au decis să înfiinţeze distribuitorul de medicamente Mediplus, iar în acelaşi an au deschis şi prima farmacie Sensiblu. Având până la 25 de ani ca vârste, cei patru au început businessul cu 20.000 de dolari, la vremea aceea. Unul dintre fondatori spunea, în rarele intervenţii pe care le avea, că şansa afacerii a ţinut de faptul că erau patru antreprenori, iar o decizie era dezbătută înainte de a o pune în practică. „Pentru fiecare decizie bună exista şi o decizie proastă, iar în acel moment unul dintre noi spunea să ne oprim. De fiecare dată când credeam că ştim ce facem ne dădeam de fapt seama că nu era aşa”, spunea unul dintre fondatori în 2009. Împreună, distribuţia şi retailul de medicamente au făcut parte din grupul numit A&D Pharma. În această piaţă, reţeta creşterii a fost bazată pe legătura între distribuţia de medicamente şi farmacii, strategie de business prin care farmaciile aveau medicamentele solicitate, iar distribuţia avea flux în propriile farmacii.

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO