• Leu / EUR4.9207
  • Leu / GBP5.7178
  • Leu / USD4.6726
Cu România pentru România

Anna Katharina Scheidereiter, manager CSR Kaufland: Anual investim 8 mil. euro în circa 200 de proiecte sociale. Orice companie poate să redirecţioneze 20% din impozitul pe profit către cauze sociale şi investiţii în comunitate

27.09.2022, 00:06 Autor: Cristina Roşca

Anual, Kaufland investeşte 8 milioane de euro în proiecte de CSR, bani care merg către un total de 200 de proiecte realizate de organizaţii nonprofit sau nonguverna­men­tale - asociaţii şi fundaţii.

„Acesta este al treilea an în care investim 8 milioane de euro în proiecte de CSR. Sun­tem în parteneriat tot timpul cu organizaţii nonprofit, nonguvernamentale - asociaţii şi fundaţii -, împreună cu care dezvoltăm şi implementăm aceste proiecte. Avem pe an 200 de iniţiative“, a spus Anna Katharina Scheidereiter, manager CSR în cadrul Kaufland, în timpul emisiunii Cu România, pentru România.

Ea adaugă că în spatele fiecărui proiect există o muncă administrativă stufoasă, tre­buie să ai documentaţie despre partener, trebuie să faci un contract, trebuie ai o ra­portare, să urmăreşti ce se întâmplă.

„CSR-ul nu se poate de la birou. Trebuie să mergi pe teren să vorbeşti cu beneficiarii să vezi proiectele implementate. La firul ier­bii vezi ce nevoi există şi ce poţi îmbunătăţi. Din cele 200 de proiecte, ne implicăm mai îndeaproape într-un un sfert. Acestea sunt proiecte mari, strategice, pe care le şi vizităm.“

Şi în Germania, ţara-mamă, Kaufland se implică în multe iniţiative pentru comunitate, investind, spre exemplu, în educaţie.

„În România avem o altă abordare pentru că avem o altă piaţă. Aici, unu din patru copii era la limita sărăciei înainte de pandemie. Ne putem imagina că acum cifrele sunt mult mai rele.“

România nu se poate compara astfel cu alte ţări unde grupul Schwarz este prezent. Este vorba în special de state din Europa Centrală şi de Est, alături de Germania. Aşa cum şi clientul e diferit în fiecare piaţă, şi politica de CSR trebuie adaptată la nevoile naţionale, adaugă managerul.

„În România, avem cinci domenii în care investim - educaţie, proiecte sociale, sport şi să­nătate, protecţia mediului şi cultură. Pri­mim foarte multe aplicaţii de proiecte în fiecare zi, dar ne uităm şi noi în piaţă după cauze.“

Kaufland stabileşte în avans o parte din proiectele către care va aloca fonduri în anul următor, dar păstrează şi o sumă pentru ce poate apărea neprevăzut.

„În ultimii doi ani am avut pandemie şi război, evenimente pe care nu aveam cum să le anticipăm. Nu aveam în plan investiţii în niciuna dintre direcţiile acestea, dar când s-au întâmplat, ne-am repliat. Aveam deja o strategie pe tot anul, dar am decis să o punem puţin pe pauză şi ne-am concentrat atenţia pe ce a însemnat criza de moment. În final, nu am lăsat însă deoparte nici partenerii de lungă durată care se bazau pe planul pe care-l făcusem împreună.“

Anna Katharina Scheidereiter spune că este foarte mare nevoie de finanţare în Ro­mânia. „Nu am văzut un ONG care să afirme că nu are nevoie de bani.“

Totodată, adaugă ea, în ultimul deceniu, calitatea proiectelor venite de la ONG-uri s-a îmbunătăţit simţitor.

În România, orice companie poate să redirecţioneze 20% din impozitul pe profit către cauze sociale şi investiţii în comunitate.

„Cred că e important şi pentru companii, dar şi pentru oameni să îşi aleagă o cauză, nu e greu de găsit una. Avem această facilitate fiscală în România, care este un caz foarte fericit, dar nu e suficient. Dacă o companie decide să se implice în comunitate, cred că ar fi bine să aibă şi un om dedicat, dar şi o stra­te­gie pe termen lung, nu doar să aloce banii cui vine primul. Trebuie să se implice!“

Echipa de CSR a Kaufland are anual în­tâlniri cu stakeholderii (nume sub care sunt incluşi şi acţionarii, dar şi clienţii, angajaţii sau partenerii, alături de alte categorii), care răspund la un chestionar.

„Din răspunsurile lor, noi ne extragem di­recţii strategice unde ar trebui să ne implicăm mai mult. Apoi, adaptăm strategia care se bazează pe cei cinci piloni. Ulterior selectăm din aplicaţiile pe care le primim.“

Actuala echipă de CSR a Kaufland are proiecte pe care le-a moştenit de la echipele anterioare, pentru că modelul este de parte­neriate termen lung, dar există şi iniţiative noi.

„Totodată, mai facem şi modificări în proiectele existente. Spre exemplu, în zona de educaţie am remarcat că acum e foarte actual subiectul de anti-bullying. Acum zece ani nu erau o problemă aşa de mare în şcolile României. Sau poate era, dar nu era cunoscută.“

Managerul reţelei de hipermarketuri mai zice că nevoie de a te implica în societate şi de a face investiţii în domeniu există tot anul, nu doar de sărbători, perioadă când cei mai mulţi oameni se dedică diferitelor cauze.

„Noi avem, spre exemplu, cantina noastră socială. În fiecare zi oferim peste 1.000 de porţii de mâncare. De Paşte şi de Crăciun avem şi nişte pachete mai speciale, dar oricum ar fi, masa lor e asigurată tot anul.“ Kaufland este în acest proiect în parteneriat cu Asociaţia Şansa Ta.

În ceea ce priveşte dezvoltarea de noi parteneriate, Anna Katharina Scheidereiter spune că doritorii trebuie înţeleagă cu lucrurile nu se fac pe repede-înainte. În plus, ei trebuie să vină cu un proiect deja conturat.

„Cine ne scrie trebuie să ştie că nu trebuie să aibă cerinţe de azi pe pomâine. Foarte des primim aşa. Noi facem momentan planul pentru peste trei luni. Plus că, în orice proiect, trebuie să pleci de la o nevoie. Apoi, trebuie să conturezi un proiect luând în calcul toate aspectele legate de project management, trebuie să ai obiectivele şi activităţile bine puse la punct.“

Iar mai departe, echipa Kaufland redirecţionează proiectele către unul dintre cele două programe de finanţare - instaredebine.ro (pentru ONG mari, cu rulaj mai mare) sau statong.ro (ONG-uri la început de drum).

„Dacă nu se încadrează în niciunul dintre programele de finanţare, cei care ne scriu  ni se pot adresa nouă, primesc un formular de completat, pe care apoi îl analizăm. Avem şedinţă de comitet o dată la trei săptămâni, iar acolo votăm şi vedem dacă merge proiectul mai departe.“

Kaufland este al doilea cel mai important jucător din comerţul modern local, cu afaceri de 14 mld. lei (2,8 mld. euro) în 2021, plus 8,8%. Compania are local 155 de magazine pe formatul de hipermarket.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Kaufland