Eveniment

Piata francizei a atins 900 mil. euro

23.05.2005, 19:59 9

Sistemul de franciza are un rol din ce in ce mai mare pe piata romaneasca, firmele locale fiind, in general, in cautare de nume mari de francizori - cum ar fi Ikea, care este in discutii avansate pentru a intra in Romania, a declarat Razvan Blid, consultant al companiei CHR Consulting.

"Toata lumea care are 15.000-20.000 de euro vrea franciza McDonald''s sau KFC, in conditiile in care investitia pentru un astfel de restaurant este de 400.000 - 500.000 de euro. Pe de alta parte, in Romania nu sunt inca investitori de calibru care practica acest sistem, dar piata este in crestere", a precizat Blid.

In opinia sa, companiile mari, multinationale sunt reticente la intrarea pe piete care nu si-au dovedit inca succesul. Din acest motiv, piata francizei din Romania este inca la un nivel incipient.

"In Romania, problema banilor se regaseste si in afacerile in sistem de franciza. Bancile si societatile de leasing nu ofera produse adecvate firmelor care se dezvolta in acest sistem", a mai spus Blid.

Potrivit reprezentantului CHR Consulting, piata romaneasca de francize s-a ridicat anul trecut la 900 de milioane de euro, in conditiile in care 2004 a fost cel mai bun an din punct de vedere al brandurilor francizate.

Suma este atat de mare intrucat sunt incluse si francize de productie, cum ar fi Coca-Cola HBC Romania, care imbuteliaza bauturile Coca-Cola pentru piata romaneasca, sau francize de retail, cum sunt hipermarketurile Carrefour.

"Statisticile arata ca anul trecut erau 110 de branduri francizate, numarul acestora crescand in acest an pana la 170. Cu toate acestea, piata are un nivel extrem de redus, daca avem in vedere ca franciza in Romania reprezinta 7% din comert, iar in Statele Unite 70% din totalul activitatilor comerciale", a explicat Blid.

Acesta a mai aratat ca pe piata romaneasca cele mai profitabile sunt afacerile in franciza din segmentul de retail si servicii, iar gradul de profitabilitate este direct proportional cu nivelul investitiei.

Costurile pentru o franciza pot ajunge pana la 100.000 de euro, care se platesc la intrarea in franciza, la care se adauga anumite procente din cifra de afaceri (intre 3 si 20%), pe care francizatul le plateste periodic francizorului.

"In Romania costurile sunt cu circa 30-50% mai mici decat in tarile din Europa de Vest sau America, dar in doi ani probabil ca va avea loc o aliniere a acestora la nivelurile din celelalte state", a mai mentionat Blid.

In Romania cele mai importante branduri in franciza sunt McDonald''s, Intersport, KFC, Fornetti, Gogoasa Infuriata sau Germanos.

Franciza este o modalitate de desfasurare a unei afaceri prin care detinatorul unui brand - francizorul - incredinteaza contra cost dreptul de folosinta al acestuia si un pachet de norme care privesc utilizarea unui anumit francizat.

Practic, inseamna sa faci o afacere cu o idee testata de altii. Avantajele sunt date de siguranta faptului ca ideea a avut succes pe alta piata, iar dezavantajul este dat de standardele foarte stricte si de taxa de franciza care trebuie platita periodic companiei francizoare.

georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO