• Leu / EUR4.9429
  • Leu / GBP5.8083
  • Leu / USD4.6098
Femei în business

Proiect ZF/Vodafone Femei în Business. Raluca Milin, fondatoare, Sensio: Experienţa în industria telecom m-a ajutat enorm în antreprenoriat. Fără experienţa din corporaţie nu aş fi putut să fac nimic

19.01.2022, 00:07 Autor: Ramona Cornea

♦ „Nu cred că aş fi funcţionat sau aş fi avut rezultatele pe care le am şi în antreprenoriat dacă nu aş fi avut şcoala de la Connex.“

Raluca Milin, fondatoarea Sensio, un business cu două componente – furnizarea de mobilier şi un bar, afirmă că studiile şi experienţa sa din industria de telecomunicaţii au ajutat-o foarte mult să dezvolte businessul pe care îl conduce azi. Milin este absolventă de marketing, iar după o perioadă petrecută în industria telecom a decis să ia calea antreprenoriatului.

„M-a ajutat enorm totul. Am şi făcut nişte greşeli mari în antreprenoriat pentru că am crezut că în antreprenoriat este şi la fel ca în corporaţie şi aici mă refer la oameni. În corporaţie puteai să ai încredere în toată lumea pentru că era un anumit nivel de educaţie, de etică, în care toată lumea avea un set de valori similare, însă în antreprenoriat acest set de valori similare nu prea există şi este o junglă de altă natură. Fără experienţa din corporaţie nu aş fi putut să fac nimic. Nu cred că aş funcţionat sau aş fi avut rezultatele pe care le am şi în antreprenoriat dacă nu aş fi avut şcoala de la Connex, dacă nu aş fi avut experienţele de la UPC, ele sunt baza“,  a declarat Raluca Milin în cadrul emisiunii Femei în Business, realizată de ZF în parteneriat cu Vodafone.

Antreprenoarea afirmă că vrea să continue dezvoltarea în zona de mobilier pentru birouri. În ceea ce priveşte Sensio Living, componenta de HoReCa a businessului său, antreprenoarea spune că îşi doreşte să devină un spaţiu de evenimente culturale şi pentru petreceri private.

„Planurile noastre sunt nişte planuri domestice în primul rând, adică locale şi ne dorim să creştem businessul sigur şi constant, să continuăm dezvoltarea în zona de birouri, de mobilier pentru birouri şi să ne reluăm creşterea cu împreună cu piaţa de HoReCa, să fim acolo pentru clienţii noştri vechi şi noi. Pe zona de Sensio Living îmi doresc să devină acel cocktail bar pe care Bucureştiul nu prea îl are. Îmi doresc ca Sensio Living să devină şi un spaţiu de eve­nimente culturale atât pentru jazz, pentru teatru, dar şi pentru petreceri private“.

Fondatoarea Sensio ţinteşte o creştere de 15% - 20% a cifrei de afaceri pentru componenta de furnizare de mobilier anul acesta, dar şi o creştere substanţială a afacerilor pentru componenta Sensio Living.

„Pentru Sensio Living nu mă pronunţ pentru că totul depinde de ce se va întâmpla şi ce restricţii vor mai fi, dar cu siguranţă mă aştept la o creştere foarte mare pentru că anul trecut a fost foarte jos. Acum creşterea ar trebui să fie substanţială“, a completat ea.

Pandemia de COVID-19 a fost un factor disturbator pentru afacerea Sensio, însă Raluca Milin spune că businessul său a reuşit să se orienteze în această perioadă şi să se plieze pe noile nevoi ale pieţei.

„Au fost două luni în care nu prea ştiam ce să fac, am crezut că s-a pierdut totul, că s-a dus pe apa sâmbetei toată munca de aproape zece ani, nu aveam nicio speranţă. Piaţa HoReCa unde noi vindeam mobilă era închisă, barul era închis, deci efectiv nu aveam nicio soluţie. Am avut un noroc cu un client mai vechi care în perioada pandemiei a inaugurat un spital privat în Bucureşti. Astfel, am făcut acest spital privat şi cămin de bătrâni, apoi am avut noroc iarăşi cu un alt spital privat de oftalmologie şi ne-am concentrat pe spitale private şi clinici private. Apoi au fost clienţii noştri mai vechi, shopping mall-urile, care au avut nevoie de alt gen de mobilier. Am adus repede mobilierul necesar pentru clienţii mai vechi şi am trecut cu bine. Cifra de afaceri a fost foarte puţin afectată“, detaliază antreprenoarea.

Vodafone România a lansat pachetul comercial „Special Edition, Vodafone – Ziarul Financiar“, ce oferă companiilor mici şi mijlocii o soluţie completă de servicii de conectivitate, acces nelimitat la platforma ZF Corporate şi suport printr-un consultant Vodafone dedicat.

 

Ce a mai spus Raluca Milin, fondatoarea Sensio, la emisiunea Femei în Business: 

Dacă ai fi premierul României, care ar fi prima decizie pe care ai lua-o?

► „Aş încuraja întreprinderile mici şi mijlocii pentru că aici este sănătatea unei economii, de aici vine substanţa în business. De aici se dă practic forţa unei economii naţionale. Dacă te uiţi în toate ţările vestice, întreprinderile mici şi mijlocii sunt baza economiei, iar la noi încă nu se înţelege acest lucru. Deci aici aş lucra mult şi dacă îmi permiteţi încă un lucru, aş aduce femei în guvern, dar femei de valoare, cu experienţă reală de business pentru că femeile au o empatie şi o înţelegere a oamenilor care cred că ar pondera foarte mult de ego-urile masculine şi ar duce la nişte decizii mult mai rapide, mai înţelepte şi mai practice.“

Care a fost cea mai dură lecţie pe care ai învăţat-o în business?

► „Încrederea pe care am dat o unor oameni pe care nu îi cunoşteam şi care s-au dovedit de a fi cu totul în alt fel decât m-aş fi aşteptat eu. Am început cu stângul, dar m-am repliat şi am luat-o de la capăt cu partenerii cu care sunt şi acum în business şi am avut noroc din a doua încercare“.

Te-ai simţit vreodată discriminată pozitiv sau negativ în business pentru eşti femeie?

► „Nu, niciodată. Din contră, a fost una dintre marile mele provocări şi surse de energie pentru că mă aşteptam ca toată lumea să zică că sunt blonda de la marketing.

Poate dacă la început lumea se uita la mine puţin sceptic, ulterior am dovedit că nu sunt chiar blondă. Acest lucru a fost drive-ul meu în business, printre altele. Am vrut să arăt că şi femeile se descurcă foarte bine şi în zona de tehnologie şi corporate, ulterior şi în zona de antreprenoriat. Deci pentru mine a fost un motor acest lucru şi nu m-am simţit niciodată discriminată, nu m-am simţit niciodată dezavantajată. Poate că este şi o chestie de atitudine. Am luat totul ca pe o provocare şi am spus «lasă că vă arăt eu vou㻓.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Vodafone