Grecia

Efervescenta in soft drinks: Coca-Cola Hellenic detine jumatate din piata sucurilor cu bule

Efervescenta in soft drinks: Coca-Cola Hellenic detine jumatate din piata sucurilor cu bule
22.03.2010, 14:02 182

Unul dintre cele mai mari branduri din lume, Coca-Cola detinesuprematia pe piata romaneasca a bauturilor racoritoare inca de lainceputul anilor '90, fiind sustinut la nivel local de investitiielene.

Grecii de la Coca-Cola Hellenic activeaza pe piata de aproape 20de ani, iar compania Coca-Cola HBC Romania, actualul lider dinsectorul de soft drinks, a fost infiintata in anul 2000 prinunificarea tuturor imbuteliatorilor locali ai Coca-Cola existentila acea data.

In lupta cu imbuteliatorul Pepsi, rivalul sau istoric, companiaelena a mizat inca de la inceput pe investitii masive, mult pestebugetul competitorului sau, acestea fiind orientate in special inproductie si in crearea unui sistem de distributie care sa acopereprincipalele zone ale tarii. A mizat mai intai pe segmentulbauturilor carbonatate, care la inceputul anilor '90 reprezentapractic intreaga piata a sucurilor; primul produs din categoriastill drinks (sucuri plate cu continut de fruct de maximum 25%),Prigat, a fost lansat pe piata locala in 1993 de catre producatorulPepsi. Coca-Cola a atacat segmentul de profil in 1995 cu brandulCappy, alte miscari importante fiind lansarea bauturilorenergizante Burn in 2001 si intrarea pe piata apelor minerale prinachizitia companiei locale Dorna Apemin in 2002. Tranzactia a fostde 39 mil. euro, potrivit datelor raportate de greci.

Investitiile realizate de Coca-Cola Hellenic in Romania s-auridicat la 136 mil. euro in perioada 2002 - 2006, mai arata datelecompaniei.

Sustinute de investitii in promovare, lansari noi de produse,inovatii, dar si de trendul ascendent al consumului, vanzarile s-autriplat in intervalul mentionat - de la 162 mil. euro in 2002acestea ajungand la 366 mil. euro in anul 2006.

Avansul a continuat in primul an dupa integrarea Romaniei in UE:in 2007 compania raporta cea mai mare crestere de volume vandutedin ultimii sapte ani, de 23% (comparativ cu 2006), si atingereapragului de vanzari de un miliard de litri pentru prima data lanivel local, pe o piata estimata la 2,5 mld. litri.

De altfel, anul 2007 a adus o crestere exploziva tuturorproducatorilor de profil datorita caniculei din vara. Acest lucrunu s-a repetat insa in 2008, cand au aparut si primele semne deincetinire a cresterii consumului. Coca-Cola Hellenic a raportat inacel an injumatatirea ratei anuale de crestere a vanzarilor, pentruca in 2009 compania sa inregistreze primul declin anual, de 12% (involum).

Grecii raman insa greu de detronat din pozitia de lider de piatain industria bauturilor nonalcoolice: cifra de afaceri a Coca-ColaHBC poate fi estimata la circa 500 mil. euro in 2009, in conditiilein care in anul anterior imbuteliatorul Pepsi a raportat afaceri de200 mil. euro.

Coca-Cola Hellenic avea in 2008 o cota de piata de 54% pesegmentul sucurilor carbonatate din Romania, potrivit rapoartelorfinanciare ale companiei.

In ciuda declinului consumului, in 2009 producatorul Coca-Cola amers inainte cu investitii de 46 mil. euro proiectate pentrudiminuarea costurilor operationale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO