Grecia

Grecii domina piata de soft drinks cu Coca-Cola

Grecii domina piata de soft drinks cu Coca-Cola
24.03.2009, 12:58 459

Subsidiara locala a companiei grecesti Coca-Cola Hellenic este cel mai mare producator local din industria bauturilor non-alcoolice (soft drinks), cu vanzari anuale de peste 600 mil. euro si o cota de piata in volum estimata de ZF la 50%. Coca-Cola HBC Romania a vandut anul trecut aproape 1,2 mld. litri, pe o piata extrem de competitiva estimata de Euromonitor la aproximativ 2,5 mld. litri.
Sistemul Coca-Cola la nivel local este format din Coca-Cola Romania, reprezentantul The Coca-Cola Company din Statele Unite - care detine marcile companiei si produce concentrate, si partenerul sau imbuteliator, compania Coca-Cola Hellenic Bottling Company Romania - care produce, distribuie si vinde produsele sub licenta.
Coca-Cola, unul dintre cele mai valoroase branduri din lume, si-a facut intrarea pe piata locala in primele luni ale capitalismului din Romania, cand Ion Stamanichi, directorul celei mai mari fabrici de sucuri din tara, Ci-Co (Bucuresti), i-a trimis o scrisoare directorului companiei americane Coca-Cola Company prin care ii propunea un parteneriat. Dupa aproximativ un an si mai multe studii realizate de americani pentru a se convinge de potentialul pietei romanesti, joint-venture-ul dintre Ci-Co si Coca-Cola a scos pe piata prima sticla Coca-Cola fabricata in Romania. La randul sau, prima sticla de Fanta a fost produsa la nivel local in anul 1993.
Grecii de la Coca-Cola Hellenic au intrat pe piata la inceputul anilor '90, iar compania Coca-Cola HBC Romania a fost infiintata in anul 2000 prin unificarea tuturor imbuteliatorilor locali ai Coca-Cola.
In anul 2002, compania isi completeaza portofoliul cu brandurile Dorna, Izvorul Alb si Poiana Negri, intrand pe segmentul apei minerale prin achizitia producatorului local Dorna Apemin.
Coca-Cola Hellenic si-a dezvoltat treptat portofoliul si capacitatile de productie din Romania, cele mai importante lansari marcand intrarea pe segmentul sucurilor plate cu Cappy (in 1995), pe cel al bauturilor energizante cu Burn (2001) si pe segmentul ceaiurilor gata-preparate cu Nestea (2004), ceea ce a impulsionat cresterea vanzarilor companiei.
Cifra de afaceri s-a triplat in ultimii sase ani, de la 195 mil. euro in 2003 ajungand anul trecut la 600 mil. euro, valoare estimata de ZF pe baza ritmului de crestere in volum raportat pe 2008. Imbuteliatorul a trecut pentru prima data pragul de vanzari de un miliard de litri in anul 2007, cand a raportat un ritm de crestere record pe ultimii sapte ani, in volum - 23% fata de 2006.
De altfel, anul 2007 a adus o crestere exploziva tuturor producatorilor din industria soft drinks locala, datorita temperaturilor foarte mari inregistrate in sezonul estival. Acest lucru nu s-a repetat in 2008 si, in plus, inrautatirea mediului economic, prin devalorizarea puternica a leului si cresterea costurilor creditarii, a dus la incetinirea cresterii consumului de bauturi racoritoare si apa minerala.
Calin Dragan, directorul general al Coca-Cola Hellenic pe Romania si Republica Moldova, afirma la inceputul acestui an, dupa anuntarea rezultatelor companiei in Grecia, ca masurile de eficientizare a businessului local pe care le-a luat in ultimii doi ani se dovedesc a fi bine-venite in contextul actual.
In ultimii doi ani, imbuteliatorul a renuntat la doua din cele sase locatii de productie din Romania, fabricile din Bucuresti si Oradea fiind transformate in depozite. Liniile de imbuteliere din Capitala au fost transferate in unitatea din Ploiesti, in timp ce facilitatile de la Oradea, unde se produceau bauturi carbonatate, au fost duse pe alte piete. Acest proces a dus la disponibilizarea a circa 200 de angajati.
In prezent, Coca-Cola Hellenic detine fabrici operationale la Ploiesti, Timisoara, Iasi si Vatra Dornei.
O alta masura de eficientizare a afacerilor in Romania a fost externalizarea integrala a distributiei Coca-Cola la nivel local, anuntata in 2008. Numarul angajatilor Coca-Cola HBC Romania s-a redus cu circa 500 de persoane in urma finalizarii acestui proiect, salariatii din departamentul de distributie fiind transferati catre companiile cu care producatorul a incheiat parteneriate pe distributie.
La finele anului trecut, producatorul numara aproximativ 2.300 de angajati, fata de 3.000 in anul 2006.
Investitiile totale realizate de Coca-Cola Hellenic pe piata romaneasca sunt estimate de ZF la peste 500 mil. euro.
Pe piata locala, bautura Coca-Cola detine prima pozitie pe segmentul sau, iar pe segmentele precum ice tea si still drinks, unele dintre cele mai dinamice la nivelul pietei soft drinks, compania isi disputa primul loc cu producatorul Pepsi Americas, al doilea mare jucator din industria de profil.

Romania ii aduce crestere

  • Compania greceasca este al doilea imbuteliator local al bauturilor Coca-Cola din lume
  • Romania este a doua piata emergenta a grupului, dupa volumul vanzarilor anuale, pe primul loc fiind Rusia
  • Subsidiara locala a trecut pragul de vanzari de 1 mld. litri in 2007, pe o piata estimata la putin peste 2 mld. litri
  • Anul trecut, compania a fost la mare distanta de principalul sau competitor, Pepsi, cu afaceri estimate la 250 mil. euro
     

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO