Iaşi te inspiră

Iaşi te inspiră!, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Iulius extinde spaţiile de retail din Palas cu peste 10.000 mp în următorul an. Raluca Munteanu, director de dezvoltare: „Avem o cerere ridicată de la magazinele de modă“

23.05.2024, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

La finalul acestui proces, suprafaţa de retail va creşte la peste 70.000 de metri pătraţi, ceea ce va duce şi la o creştere a traficului, care în prezent ajunge la o medie de 60.000 de vizitatori pe zi.

Dezvoltatorul imobiliar Iulius Group, fondat în Iaşi de antre­prenorul Iulian Dascălu, lucrează la un proiect de extindere a spaţiilor de retail din ansamblul Palas, decizie luată ca urmare a cererii ridicate venite atât din partea chiriaşilor existenţi, cât şi din partea unora noi.

„În Palas, avem 60.000 de metri pătraţi de retail şi circa 120.000 de metri pătraţi de birouri, dintre care 60.000 de metri pătraţi sunt doar în Palas Cam­pus. Avem peste 50 de com­panii inter­na­ţionale care au sediul în acest pro­iect, iar la nivel de retail avem nume­roa­se branduri internaţio­nale. Nu ne oprim aici. Suntem într-o etapă de con­tinuă dezvoltare pentru Palas. Vrem să facem o suplimentare a spaţiilor de re­tail prin reconfigurarea spaţiilor exis­ten­te, dar şi prin adău­ga­rea de noi funcţi­uni în special pe partea de enter­tainment – ne dorim să facem cel mai mare spaţiu de joacă pentru copii din regiune, să aducem elemente inova­ti­ve“, a explicat Raluca Munteanu, di­rec­tor de dezvoltare la Iulius, în cadrul emisiunii online ZF Iaşi te inspiră!.

La finalul acestui proces, suprafaţa de retail va creşte la peste 70.000 de me­tri pătraţi, ceea ce va duce şi la o creş­tere a traficului, care în prezent ajunge la o medie de 60.000 de vizitatori pe zi.

„Avem o cerere ridicată de la ma­gazinele existente de modă, care îşi do­resc să-şi mărească suprafaţa. Vrem să aducem în perioada următoare şi noi branduri internaţionale high-end. Pia­ţa ieşeană este suficient de matură încât să susţină mai multe branduri pre­mium. Prima etapă a acestei extin­deri va înce­pe în perioada următoare şi se va finali­za în aproximativ un an.“

Iulius şi-a înce­put dezvoltarea în Iaşi în anul 2000, odată cu inaugurarea Iulius Mall, un centru comercial cu o supra­faţă de 27.000 de metri pătraţi care la acel mo­ment era al doilea mall din ţară ca mări­me şi primul mall din afara Capitalei.

În 2012, grupul a inaugurat Palas, primul său proiect mixt. Atunci a fost luată decizia de schimbare a strategiei şi de tranziţie de la dezvoltator de centre comerciale la dezvoltator de proiecte de regenerare urbană.

„Am simţit că viitorul industriei de real estate este format din proiecte care reunesc mai multe funcţiuni. Am crescut organic, nu suntem un dezvoltator speculativ. În acest moment, dezvoltările Iulius din Iaşi cumulează aproximativ 500 de milioane de euro. Doar Palas reprezintă circa 320 de milioane de euro, iar restul se împarte între Palas Campus, Iulius Iaşi şi proiectele Family Market.“

Despre Iaşi, Raluca Munteanu spune că s-a dezvoltat foarte mult din punctul de vedere al atractivităţii sale pentru companiile multinaţionale. Doar ca un exemplu, dacă în 2008, în acest oraş sectorul IT număra 3.300 de angajaţi, în 2022 numărul urcase până la 15.700. Astăzi, în Iaşi sunt 24.000 de angajaţi care lucrează în IT şi oursourcing, adaugă ea.

„Iaşi este un oraş academic foarte puternic. Este un oraş în care este bine să trăieşti. Avem peste 10.000 de angajaţi care vin în clădirile de birouri din cadrul Palas. Rata de revenire la birou după pandemie este de peste 50-60%.“

Tot în Iaşi, Iulius dezvoltă şi o clădire rezidenţială, cu 44 de apartamente, deşi acesta nu este core businessul grupului. În paralel, grupul fondat de Iulian Dascălu derulează un proiect de 500 de milioane de euro în Cluj-Napoca, pe platforma industrială Carbochim, şi se gândeşte să dezvolte ceva similar şi la Constanţa. La Cluj-Napoca, pe terenul achiziţionat, compania vrea să dezvolte un proiect cu unităţi rezidenţiale, spaţii de retail, un centru cultural şi o zonă de parc. La Constanţa, compania vizează construirea unui proiect de regenerare urbană pe un teren de 38 de hectare aparţinând companiei petroliere Oil Terminal. Investiţia ar urma să se ridice la 815 mil. euro.

Iulius a mai dezvoltat un proiect mixt şi în Timişoara, sub numele Iulius Town, investiţia alocată fiind de peste 440 de milioane de euro. Iulius a pus în 2022 bazele unui nou concept, Family Market, proiecte menite să deservească zonele rezidenţiale din cartierul Bucium din Iaşi şi din localitatea Miroslava de lângă acelaşi oraş. Pentru operarea acestor proiecte, Iulius s-a asociat în primăvara acestui an cu firma W&E Assets, fondată de Ilie Ghiciuc şi de Cocanougher Family Office.

Din 2017, grupul Iulius împarte reţeaua de malluri Iulius cu fondul de investiţii Atterbury Europe din Africa de Sud. Tot împreună, cei doi investitori au dezvoltat şi proiectul din Timişoara şi vor continua şi cu cel din Cluj-Napoca.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania