♦ Cu o experienţă dovedită în managementul schimbării, Anca Petcu, vicepreşedinte al First Bank, trasează un to do list pentru oricine este pe punctul de a începe un proces de transfomare, mai ales în contextul în care în ultimii trei ani agilitatea în adaptare a devenit echivalentul supravieţuirii în business.
Anca Petcu, cu o expertiză de peste 20 de ani în industria servicilor financiare, a fost primul invitat dintr-o nouă serie a Lecţiilor de Business. Proiectul editorial realizat de ZF alături de First Bank, ajuns la cel de-al treilea sezon, i-a reunit până acum pe unii dintre cei mai puternici antreprenori şi executivi din România într-un dialog sincer despre succesul în afaceri, dar şi despre greşeli.
„Am terminat Facultatea de Finanţe-Bănci în 2001 şi ca orice student voiam un job unde să folosesc tot ce învăţasem acolo. Sinceră să fiu, mă gândeam la BNR, dar la acel moment nu existau locuri, aşa că m-am reorientat. Am avut şi noroc şi am ajuns relativ repede într-o companie de leasing. Acolo am învăţat ce înseamnă să vinzi ceva şi cât de greu este să atragi clienţii“, a spus Anca Petcu. În 2021, ea a preluat rolul de Chief Operations Officer (COO) al First Bank, devenind membră a echipei executive a companiei ca vicepreşedinte. Din această funcţie, Anca Petcu coordonează proiecte de importanţă strategică pentru First Bank, cu impact în dezvoltarea businessului, managementul schimbării şi digitalizare, preluând responsabilităţi de conducere a operaţiunilor şi diviziei IT, logistică & procurement, back office treasury, project management şi IT security.
Partea de managementul schimbării este de fapt ceva pentru care a dezvoltat o pasiune încă de la începutul carierei sale.
„Mi-am dat seama că am o curiozitate foarte mare de a înţelege procesele de la un capăt la altul şi să le îmbunătăţesc. Cred că m-a urmărit cumva această înclinaţie şi a fost ca un fir roşu în toată cariera. Am învăţat că nu este important să înţelegi doar jobul tău, ci tot ce se întâmplă în jurul lui, astfel încât să ai clienţi repetitivi.“
Din punctul său de vedere, în acest moment, transformarea unei companii presupune mutarea focusului dinspre optimizări de proces şi intervenţii punctuale de automatizare înspre redesenarea prin digitalizare a proceselor end to end. „Cel mai recent exemplu este construirea unei infrastructuri IT foarte reziliente, dar şi suficient de flexibile şi adaptate astfel încât să poată să susţine un ecosistem de produse şi servicii centrate pe experienţa clientului în lumea digitală de azi.“
Anca Petcu, vicepreşedinte First Bank
Coordonează proiecte de importanţă strategică, cu impact în dezvoltarea businessului, managementul schimbării şi digitalizare. Anterior a deţinut rolul de Chief Transformation Officer în cadrul BCR. Are o expertiză de peste 20 de ani în industria serviciilor financiare.
Dar dincolo de soluţia tehnică, ce altceva mai contează într-un proces de transformare?
„Cred că un lucru extrem de important în începerea unui proces de transformare este să fii dureros de sincer cu punctul din care pleci. Nu romanţa deloc povestea prezentului, deşi este greu să vii şi să spui că vreau să mă transform pentru că ce fac nu e bine. Punctul zero este înţelegerea exactă a situaţiei în care te afli. Altfel rişti să te concentrezi pe problemele greşite şi să ratezi rezultatul.“ Apoi te hotărăşti ce vrei să devii, la fel de clar.
„Trebuie să ai o viziune foarte clară a punctului în care vrei să ajungi şi să identifici paşii care te vor duce acolo, dar nu acel happy path (calea uşoară). Trebuie să te gândeşti la ce s-ar putea întâmpla mai puţin bine astfel încât atunci când începi să poţi să capacitezi resursele potrivite, oamenii potriviţi şi banii necesari fix în direcţia în care tu îţi doreşti să mergi.“
Dar poate una dintre cele mai importante lecţii este de a nu te abate de la drum.
„Modul în care livrezi obiectivul se poate schimba, e bine să fii adaptabil, dar nu încerca să schimbi direcţia oricât de seducătoare ar fi oportunităţile la acel moment pentru că rişti să îţi pierzi consistenţa în acţiuni.“
Implicarea echipei este strategică pentru că oamenii au nevoie să simtă că fac parte din schimbare, nu că li se întâmplă ceva dictat de la centru. Comunicarea internă se face înainte de a te deschide către un public extern.
„Mi s-a întâmplat să greşesc şi să subestimez importanţa comunicării gândidu-mă la acel moment că poate e mai bine să arăt că facem ceva şi abia apoi să comunic. E o greşeală. Nu trebuie să laşi senzaţia că transformarea li se întâmplă oamenilor, ci că fac parte din ea.“
7 Lecţii de Business de la Anca Petcu
Lecţia 1: Într-un proces de transformare trebuie să fii dureros de sincer cu tine. Nu romanţa povestea prezentului.
Lecţia 2: Trebuie să ştii foarte clar unde vrei să ajungi pentru a-ţi putea capacita resursele în acea direcţie.
Lecţia 3: Nu schimba direcţia oricât de seducătoare ar fi lucrurile apărute pe drum. Rişti să pierzi consistenţa planului iniţial.
Lecţia 4: Disciplina în execuţie este extrem de importantă în orice proiect de transformare.
Lecţia 5: Comunică intern transformarea. Oamenii trebui să facă parte din schimbare, nu pur şi simplu să li se întâmple.
Lecţia 6: Dacă ceva nu merge bine, fii transparent în faţa organizaţiei.
Lecţia 7: Capitalizează povestea frumoasă. Nu uita să te bucuri de reuşite.
Succesele trebuie marcate, mai ales în contextul în care transfomările organizaţionale sunt procese dinamice şi de obicei complexe.
„Bucură-te de fiecare succes pentru că vor fi zile, momente, luni în care lucrurile nu vor merge din varii motive. Atunci e bine să capitalizezi povestea frumoasă. Iar dacă lucrurile nu merg bine, putem fi transparenţi şi acolo, tot în faţa organizaţiei.“
Anca Petcu subliniază însă nevoie disciplinei în zona de execuţie a proceselor de transformare, tocmai pornind de la caracterul complex al acestora.
„Fii consecvent, consistent, trebuie să ai plan foarte clar şi să îl execuţi cu extrem de mult disciplină. Dacă am hotărât un lucru, direcţia nu trebuie să varieze, disciplina în execuţie este extrem de importantă în orice proiect de transformare.“
Referindu-se la First Bank, Anca Petcu spune că procesul de digitalizare a început din 2018, una dintre cele mai importante implementări fiind o sucursală hibridă, unde clientul beneficiază încă de partea de consiliere în alegerea unui produs bancar. În ciuda digitalizării pe fast forward, în sectorul bancar, acolo unde angajamentele de creditare se fac pe o perioadă foarte mare, este necesar în continuare sfatul uman, spune Anca Petcu.
„Toată lumea spune că banca digitală este viitorul, dar dacă mă întrebaţi dacă acest lucru se va întâmpla în câţiva ani vă voi spune că nu. Strategia noastră este digital with human touch şi un use case forte bun este această platfomă de client advisory. Cred că este o soluţie extrem de utilă mai ales pentru clienţii aflaţi la primul credit, în acele decizii care cumva te impactează toată viaţă.“
Despre anul trecut, Anca Petcu spune că a fost bun pentru tot sistemul bancar, economia dovedindu-se peste aşteptări de rezilientă. „Pericolul perceput a fost atât de mare încât nimeni nu şi-a permis inacţiune.“
Pentru anul acesta însă, prudenţa trebuie să ghideze orice decizie de investiţii.
„Sper ca afacerile să continue să se dezvolte cu o atenţie mai mare în business-case-ul investiţiei respective. Poate este cazul să nu mai fie urmărite atât de multe investiţii, în atât de multe direcţii. Am o investiţie bună, aşa că nu am emoţii în realizarea ei.“
Practic, este necesar un plus de claritate şi multă disiplină pentru a naviga în 2023, la fel ca într-un proces de transformare.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE