Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de Business. George Moroianu, Flip, start-up-ul care vinde telefoane recondiţionate: Obiectivele ambiţioase nu se ating cu atitudini de genul merge şi aşa. Miza reuşitei în afaceri trebuie să fie mai mare decât propriul tău orgoliu

26.05.2023, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Lansat în 2019 de trei tineri antreprenori, Alin Luca, Alex Burghelia şi George Moroianu, Flip a ajuns azi la un business de 36 de milioane de euro, o echipă de 170 de membri, avându-l de partea sa pe eMag Ventures, parte a grupului eMag, liderul pieţei locale de retail online  Ce a contat în evoluţia acestui business care acum ţinteşte poziţia de lider în Europa Centrală şi de Est pe piaţa produselor recondiţionate?

Flip Tehnologies, start-up-ul local care intermediază vân­zarea şi cumpărarea de smartphone-uri recondiţionate, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 36 milioane de euro, de trei ori mai mare decât în 2021.

Anul trecut a fost cel de-al treilea an de activitate al start-up-ului, acesta fiind înfiinţat la finalul lui 2019. În total, în cei trei ani de activitate, Flip a ajuns la peste 210.000 de clienţi unici care au apelat la serviciile sale pentru a cumpăra sau a vinde telefoane. „Facem vânza­rea de telefoane recondi­ţionate cât mai similară cu cea a unuia nou, singura diferenţă fiind preţul care este cu până la 40% mai mic faţă de un telefon nou“, a spus George Moroianu, unul dintre cei trei fondatori ai Flip, în cadrul unui nou episod al emisiunii Lecţii de Business, proiect editorial ZF, susţinut de First Bank.

Ideea acestui business a venit din propriile experienţe, vânzarea şi cumpă­rarea unui telefon la momentul lansării Flip părând blocat în timp, spune George Moroianu. Pe de altă parte, pe cât de mare era problema, pe atât de bun era potenţialul pieţei, unde peste 400.000 de telefoane se vindeau prin diferite site-uri de anunţuri. „Aveam deci o problemă care merita atacată şi îmbunătăţită.“ La vremea respectivă, George Moroianu lucra ca analist în cadrul unui fond de investiţii, dar şi-a dat seama că locul său este mai degrabă de cealaltă parte a mesei, în zona de a crea o companie. „A fost greu, asta e realitatea, de la a atrage primii clienţi la a convinge primii investi­tori, să formezi o echipă bună lângă tine.“

Unul dintre cele mai dificile momente, inclusiv pentru afacerile mature, pandemia, i-a găsit pe fondatorii de la Flip chiar la începutul businessului lor, iar de aici a venit şi una dintre cele mai importante lecţii. „A fost unul dintre acele momente când ne-am întrebat dacă putem duce lucrurile până la capăt. Am învăţat de aici să fiu precaut şi calculat. Nimeni nu te putea pregăti pentru o pandemie, dar de atunci mereu am încercat să fiu mai calculat.“ Oamenii sunt extrem de importanţi, iar cei trei fondatori ai Flip au ştiut de la bun început că vor alături de ei echipe foarte bune pentru că obiectivul de scalare era setat din start. „Am încercat să aducem cei mai buni oameni pentru că ştiam din prima că vrem să ajungem departe şi să scalăm internaţional. Ne-am luat timpul să îi atragem pe cei mai buni, iar acest lucru se vede.“

Dar cum reuşeşti ca business aflat la început să îi atragi pe cei mai buni în barca ta în contextul în care sunt puţine domenii în care lupta pentru oameni să fie atât de ascuţită ca în IT?

„Atragi oamenii făcând ceea ce ai promis că faci. Avem cultura de a face ce le-am promis investitorilor şi angajaţilor. Oamenii din jurul tău încep să observe asta, că eşti o companie serioasă. Nu mai sunt trei antreprenori de douăzeci şi ceva de ani cu o idee. Oamenii capătă încredere dacă tu faci mereu ceea ce ai promis.“

Atenţia pe zona de recrutare este orientată mai ales pe soft skills.

„Ne dorim ca oamenii să nu vadă rolul la Flip ca pe un simplu job, ci mai degrabă ca pe un loc care le împinge barierele. Nimeni nu le pune limite aici. Un start-up e definit prin creştere, un lucru minunat e să creşti într-un an cât alţii în şapte. Ne dorim să avem oameni care vor să îşi împingă barierele, să fie curioşi, să nu aibă atitudinea de merge şi aşa. Avem obiective ambiţioase care nu se îndeplinesc cu merge şi aşa.“

Dincolo de oameni, Flip a atras de partea sa un investitor extrem de puternic, eMag Ventures, care până acum a plasat 8 mil. euro pentru a poziţiona acest business pe drumul spre poziţia de lider în Europa Centrală şi de Est pe piaţa produselor recondiţionate. „eMag a venit cu extrem de multă experienţă în zona de e-commerce. În momentul în care eMag a devenit investitor eram 30-40 de persoane, acum suntem 170 de persoane. Ce am învătat de la eMag a fost să fim calculaţi şi să ne facem planurile foarte bine. Plani­ficarea strategică a fost unul dintre lucrurile foarte bune pe care le-am luat de la ei.“ De altfel, spune George Moroianu, de la un nivel încolo creşterea devine imposibilă fără o strategie bine definită. „Ai nevoie de un sistem de organizare care să scaleze pe măsură ce scalează şi businessul tău.“

Între timp, Flip a exportat modelul său de business pe două pieţe, Bulgaria şi Ungaria, dar la momentul potrivit. „Una dintre greşelile pe care puteam să le facem era să ieşim peste graniţe mai devreme. Atenţia şi resursele unei organizaţii sunt limitate şi rişti să îţi împarţi focusul în mai multe direcţii.“

Partea de extindere internaţională rămâne strategică şi în continuare, dar planul este ca Flip să facă un pas în lateral şi să completeze partea de telefoane cu laptopuri, tablete sau smart-watch-uri.

Cum au rezistat însă în aceeaşi formulă ca la început cei trei antreprenori de la Flip în contextul în care succesul rapid devine de multe ori drumul sigur spre eşec pentru multe parteneriate în business? „Ne-am dat seama că mizele sunt mai mari decât orgoliile noastre. E o maturitate intuitivă, cumva, dar este şi dezvoltată pe parcurs.“

Iar filosofia de business şi posibil cea mai importantă lecţie este păstrarea atitudinii de la început. „It’s always day one. Acesta este modul în care privim noi lucrurile. Întodeauna tratează totul ca şi cum ai fi la început, ca şi cum competitorul îţi suflă mereu în ceafă şi întotodeauna trebuie să fii mai mult pentru consumatorii tăi. Totul pleacă de la clienţi. Trebuie să rezolvi cu adevărat o problemă. Apoi restul lucrurilor se rezolvă de la sine.“

 

Flip s-a înfiinţat în 2019

Are trei cofondatori: Alin Luca, Alex Burghelia şi George Moroianu

Acum Flip are o echipă de 170 de membri şi un business de 36 mil. euro.

 

Lecţii de business de la George Moroianu

 Lecţia 1. Totul pleacă de la clienţi. Businessul tău trebuie să rezvole o problemă reală.

 Lecţia 2. It’s always day one. Mereu tratează lucrurile ca şi cum ai fi la început, ca şi cum ai concurenţa în ceafă.

 Lecţia 3. Obiectivele ambiţioase nu se îndeplinesc cu oameni pentru care merge şi aşa.

 Lecţia 4. Sistemul tău de organizare trebuie să scaleze pe măsură ce scalează şi businessul tău.

 Lecţia 5. Atenţia şi resursele unei organizaţii sunt limitate. Menţine-ţi focusul. Fii calculat!

 Lecţia 6. Fă ceea ce ai promis. Mereu!

 Lecţia 7. Echipa este unul dintre lucrurile cheie care fac succesul să se întâmple.

 Lecţia 8. Miza reuşitei în afaceri trebuie să fie mai mare decât propriul tău orgoliu.

 

Urmăriţi în fiecare joi de la ora 15 Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank