Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de Business. Radu Georgescu, unul dintre cei mai puternici antreprenori din IT: Punctualitatea este un element de respect. O companie se bazează pe livrări la timp. Mi se pare esenţial

26.04.2024, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Radu Georgescu este unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori din IT-ul românesc, cu 30 de ani de experienţă în dezvoltarea companiilor de software, internet, eCommerce ♦ În 2003 a semnat un exit de succes cu colosul Microsoft pentru tehnologia antivisurs RAV, în 2010 a vândut ePayment către Naspers, în 2013 a ieşit din Avangate prin vânzarea către Francisco Partners, iar în 2016 a făcut trasferul Vector Watch către Fitbit Etica nu se negociază, lipsa punctualităţii este un deal breaker, iar succesul se bazează pe execuţia impecabilă. Idei bune avem toţi, spune Radu Georgescu într-un nou interviu din seria Lecţii de Business.

În acest moment, Radu Georgescu este preşedintele consiliului de ad­ministraţie al SeedBlink, platforma locală de equity crowdfunding, care facilitează investiţiile în start-up-uri de tehnologie din Europa.

Pe parcursul anului 2023, SeedBlink a mobilizat 180 de milioane de euro, şi-a con­solidat produsele de bază, a introdus noi tipuri de tranzacţii, şi-a extins reţeaua de parteneriate, a lansat resurse pentru edu­caţie financiară şi s-a extins în regiunea DACH (Germania, Austria, Elveţia) pen­tru a se poziţiona ca un jucător important în domeniul investiţiilor în tehnologie şi al equity management în Europa, com­pletând portofoliul cu soluţii noi, inclusiv prin lansarea platformei Nimity.

„Îmi plac foarte mult începuturile, îmi place tot din jurul procesului de a avea o idee, de a o încerca. Mi se pare incredibil să faci din nimic un produs pe care oamenii să îl fo­losească. Procesul mi se pare fabulous“, spune Radu Georgescu în cadrul unui nou episod al emisiunii Lecţii de Busi­ness, proiect editorial ZF susţinut de First Bank. Dar la final, ceea ce este cu adevărat remarcabil în antreprenoriatul din IT este faptul că dez­volţi o dată un produs bun, iar apoi poţi vinde acel produs de nenumă­rate ori. „Trebuie să ai înţelegerea businessului, nu ai nevoie de foarte mulţi bani, ceea ce este un avantaj major.“ Simplu spus, dar mergând mai în profuzime sunt multe piese de puzzle care trebuie aduse împreună. „Obiectivul prin­cipal este să construieşti o companie bună, nu pentru a o vinde. O companie bună, care are profitabilitate, clienţi, face bine în lume, îşi va găsi locul. Absolut! Nu aş începe o companie cu ideea de a o vinde. Inevitabil, dacă ai gândul acesta, vei lua scurtături şi vei face lucrurile nu tocmai corect.“

Ideea de business contează, desigur, dar uneori tinde să fie overrated. Execuţia impecabilă asigură succesul şi atrage investitorii.

„Abilitatea de execuţie de business face diferenţa. Investitorii nu investesc în idei. Toţi avem idei senzaţionale. Şmecheria este să fii în stare să execuţi. pentru că de obicei ideile care par bune, par bune superficial din necunoştinţa ansamblului. Ai nevoie de execuţie de business, comercială, financiară. Succesul unei companii nu este doar ideea, ci tot puzzleul de business.“ Iar vocaţia de antreprenor se vede exact în abilitatea de a pune aceste piese de puzzle împreună şi de a înţelege în timp util ce nu se potriveşte şi ce lipseşte.

„O bucăţică din puzzle dacă nu merge, lucrurile se vor duce în jos. Este o mare şmecherie să îţi dai seama ce nu merge, la momentul potrivit.“ Această căutare nu este simplă şi doar cine are stomac de antreprenor poate să o ducă la capăt.

„Un antreprenor este acela care poate lega acest puzzle, care poate să adune o echipă, să pună lucrurile cap la cap, să aibă nopţi în care ştie că nu are bani de salarii, dar care se poate odihni pentru ziua următoare, când o ia de la capăt.“

În această construţie, partea de etică este deal breaker. Orice nu este 100% corect, pică. „Întârzierile sunt deal breaker. Dacă am stabilit că ne vedem la 4 pentru un meeting, eu sunt acolo la fără 20 cu o carte. Îmi asum asta, timpul acesta în care eu aştept. Punctualitatea este un element de respect şi este forma cea mai la suprafaţă a unei punctualităţi generale a companiei. O companie se bazează pe puctualitatea livrărilor, a produsului. Mi se pare esenţială.“

Dar înainte de a începe orice, trebuie să ştii dacă eşti antreprenor sau nu.

„Diferenţa eseţială este nivelul de risc acceptat. Un antreprenor îşi asumă riscuri semnificative. Un angajat are un nivel de risc acceptat foarte scăzut, el trebuie să ştie că la finalul lunii trebuie să îi vină salariul. Cred că primul lucru pe care l-aş avea de făcut dacă vreau să mă apuc de antreprenoriat este să înţeleg cât mai bine dacă sunt făcut pentru un nivel semnificativ de acceptare de risc.“

Odată clarificat acest lucru, în opinia lui Radu Georgescu oportunităţile de business pe termen lung vor veni din zona de securitate cibernetică, zona de cipuri şi partea de tehnică militară. Iar locul în care se regăseşte acum România o face o bună candidată pentru fructificarea acestora.

„Antreprenorii români sunt acum în companii cu produse globale de succes. S-a cam rezolvat problema cu înţelegerea de management. Companiile din tehnologie nu mai sunt de mult companii de patron, ci companii organizate coerent, iar asta face diferenţa. Suntem într-un loc foarte bun.“

 

10 lecţii de business de la Radu Georgescu

 Lecţia 1: Este spectaculos să faci ceva o dată şi să vinzi apoi de n ori. Acesta este antreprenoriatul în IT.

 Lecţia 2: Obiectivul principal este de a face o companie foarte bună, nu de a o vinde pe mulţi bani.

 Lecţia 3: Abilitatea de execuţie într-un business face diferenţa. În rest, toţi avem idei bune. Investitorii nu investesc în idei.

 Lecţia 4: Un antreprenor este acela care poate lega tot puzzle-ul care este de fapt un business.

 Lecţia 5: Partea de etică este un deal-breaker. Orice nu este 100% corect, pică.

 Lecţia 6: Întârzierile sunt un deal-breaker. O companie se bazează pe punctualitatea livrărilor, a produselor. Mi se pare un lucru esenţial.

 Lecţia 7: Diferenţa esenţială dintre un antreprenor şi un angajat este nivelul de risc acceptat.

 Lecţia 8: Nu repeta greşelile. Mai bine eşti inventiv în zona de greşeli.

 Lecţia 9: Înconjoară-te de oameni care au curajul să te tragă de mânecă.

 Lecţia 10: Trebuie să îţi placă ceea ce faci.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank