Lectii de business

ZF/FirstBank Lecţii de Business. Călin Ionescu, CEO, Sphera Franchise Group: Toţi mâncăm pâine în România, dar asta nu înseamnă că dacă vei face o fabrică, vei avea succes. Documentează-ţi deciziile. Nu te duce cu capul înainte!

24.05.2024, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Călin Ionescu a deschis primul restaurant Pizza Hut din România în 1994, iar 30 de ani mai târziu este la cârma Sphera Franchise Group, administrator în sistem de franciză pentru restaurantele KFC, Pizza Hut, Taco Bell, un business care a modelat în aceste decenii gustul românilor Activ într-una dintre cele mai competitive pieţe, în care un restaurant din 3 pierde lupta pentru supravieţurire încă din primul an, Călin Ionescu subliniază importanţa documentării în business. Faptul că toată lumea mănâncă pâine nu înseamnă automat că dacă îţi faci o frabrică vei rezista, atenţionează executivul Succesul în afaceri are mult mai multe ingrediente.

Sphera Franchise Group (simbol bursier SFG), administrator în sistem de franciză pentru restaurantele KFC, Pizza Hut, Taco Bell, a început în forţă 2024 cu cel mai bun profit net din T1 din istoria grupului, de 21 mil. lei, triplu faţă de aceeaşi perioadă din 2023, şi cu vânzări mai mari cu 9% la 366 mil. lei. Grupul a încheiat anul trecut cu vânzări cumulate - pe toate cele trei pieţe şi  sub toate brandurile - de 1,47 mi­liarde lei, în creştere cu 11% faţă de 2023. De ase­me­nea, grupul a avut un profit net de 80 mili­oa­ne lei, după un avans de 80%. Sphera Fran­chise Group are aproape 170 de restaurante pe toate cele trei pieţe, iar la cârma lui se află Călin Ionescu, angajat al companiei de circa 30 de ani.

„La început am văzut un anunţ într-un ziar, înainte de a se deschide în 1994 primul Pizza Hut. Acesta a fost primul brand internaţional de food care a intrat în România“, spune Călin Ionescu, CEO Sphera Fran­chise Group, într-un nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial ZF, susţinut de First Bank.

La acel moment, Ionescu se afla într-o companie de stat, dar era în căutarea unei schimbări. La fel ca toată România.

„Nu te pregătea nimeni pentru ceea ce se întâmpla. Tot bagajul de cunoştinţe nu era folositor pentru ceea ce avea să se întâmple.“ Jobul pentru care a aplicat şi pe care l-a luat se numea supervisor of the front house, adică era manager pe partea de servire. „Trebuia să gestionez tot ce ţinea de sala restaurantului.“

Dincolo de produsul în sine, deschiderea Pizza Hut la acel moment a venit într-un vid de experienţă, de servicii în zona de HoReCa din România. „Descopeream ce înseamnă de fapt cultura de business occidentală, noţiuni noi. Conştientizam că sunt o grămadă de lipsuri pe care le aveam. Nu aveam roşii de nicăieri, trebuia să ne dezvoltăm furnizorii, să ne creem nişte lanţuri de aprovizionare care nu existau.“

După succesul Pizza Hut, a urmat deschiderea primului restaurant KFC, în 1997, iar atunci Călin Ionescu a devenit directorul restaurantului, cel de pe bulevardul Magheru din Bucureşti. Apoi a avansat în funcţia de area manager, apoi brand manager, evoluţia culminând cu funţia de CEO pe care o ocupă acum.

„Noutatea a fost că am pus consumatorul pe primul loc. Toată lumea muncea pentru el. Era total diferit faţă de ceea ce se întâmpla în România la vremea aceea. Am crescut generaţii de oameni care apoi au plecat în industrie şi au transmis toate aceste informaţii şi acest mod de a fi. Îmi amintesc că în 1997 noi aveam primele touch screen-uri IBM care au fost aduse în România. Prin felul în care ne-am dezvoltat, ne-am creat oportunităţi.“

Mentalitatea americană din spatele brandurilor pe care le gestionează s-a dus mai departe în oamenii pe care a încercat să îi atragă alături de el.

„Trebuie să ai o organizaţie puternică în spate, bazată pe proceduri. Trebuie să ai oameni care să vrea să fie campioni. Mentalitatea noilor generaţii trebuie influenţată de un lider. Intri pe teren ca să câştigi, nu intri pe teren doar ca să bifezi că ai fost acolo. Avem o platformă de e-learning cu peste 500 de cursuri“, spune Călin Ionescu, care conduce un business cu 5.000 de oameni, cu o medie de vârstă de circa 20 de ani.

După extinderea pe plan local, Sphera Franchise Group a abordat piaţa din Republica Moldova, pasul firesc de extindere pentru o companie din România.

„Vorbim aceeaşi limbă, e o piaţă uşor de aprovizionat din România.“ Ulterior, grupul a abordat piaţa din Italia, dar deja avea în gând ideea de a se lista la Bursă care a avut loc în 2017.

„În Italia deja ne pregăteam de listare şi am consierat că încă o piaţă ajută business-ul pentru a avea ani de zile de expansiune. În primul rând, analizezi clientul când începi o altă piaţă. Totul trebuie să fie documentat. Să nu crezi că orice merge. În România toată lumea pămâncă pâine, dar asta nu înseamnă că dacă vei face o fabrică vei reuşi în business. Documentează-ţi decizia. Trebuie să te duci în detalii.“

Listarea a fost un alt proces de „documentare“, dar a fost necesar exact pe fondul planurilor de creştere pe care le avea grupul.

„Înainte de listare trebuie să-ţi faci o autoevaluare. Trebuie să treci printr-un proces de transformare a organizaţiei, proceduri, procese. Depinde la ce nivel vrei să duci business-ul, merită procesul de listare dacă vrei să devii o companie mare, dacă vizezi o regiune. Merită pentru că firma ta va fi mult mai bine organizată şi mult mai transparentă.“

Compania şi-a menţinut apetitul de creştere iar pentru anul acesta există un budget de 69 de milioane de lei pentru extindere. Călin Ionescu spune că ritmul de creştere este mai moderat, dar asta vine după 30 de ani de creştere. De cealaltă parte, piaţa HoReCa este una dintre cele mai dinamice în ceea ce priveşte deschiderile de noi restaurante sau cafele. Problema? Puţini rezistă chiar din primul an.

„Trebuie să-ţi analizezi foarte bine business-ul pentru că unul din 3 se închide în primul an. Concurenţa este foarte mare şi dinamică. Dacă nu ai un produs care să te diferenţieze, servirea, atmosfera, nu faci decât să intri într-o mare masă şi nu ai cum să performezi. Nu te duce cu capul înainte“, conchide Călin Ionescu.

 

10 lecţii de business de la Călin Ionescu

 Lecţia 1: Toată lumea trebuie să muncească pentru client.

 Lecţia 2: Prin felul în care te dezvolţi, îţi creezi oportunităţi.

 Lecţia 3: Trebuie să ai în organizaţie oameni care vor să fie campioni.

 Lecţia 4: Nu poţi să fii un one man show în business. La un moment dat, ceva crapă.

 Lecţia 5: Intri pe teren ca să câştigi, nu doar ca să bifezi prezenţa.

 Lecţia 6: Documentează-ţi deciziile. Intră în detalii.

 Lecţia 7: Listarea merită dacă ai planuri serioase de creştere.

 Lecţia 8: Profitul este scopul oricărei activităţi economice.

 Lecţia 9: Gândeşte la scară mare.

 Lecţia 10: Nu te duce cu capul înainte.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank