Media & Advertising

Fragmentarea audientei a crescut cifrele de afaceri ale regiilor media

17.02.2006, 22:54 17

Anul 2005 a fost unul extrem de dinamic pentru regiile autohtone de media, marcat in special de mutarea contului media al mamutului TVR de la ARBOmedia, in custodia careia fusese in ultimii cinci ani, la compania Splendid MediaZece.

Fragmentarea si segmentarea audientei au fost principalele caracteristici ale pietei de media anul trecut, lucru care a avut insa efecte benefice asupra afacerilor regiilor care activeaza in domeniu. Specialistii sunt de parere ca supraaglomerarea spatiilor de publicitate la televiziunile mari a fost un avantaj pentru televiziunile mai mici, de nisa, catre care s-au indreptat cote mai mari din bugetele advertiserilor.

"Vorbim despre o piata in continua crestere, cantitativa si calitativa. Activitatea regiilor de publicitate a devenit mai vizibila o data cu fragmentarea pietei de media, prin aparitia unui numar ridicat de televiziuni de nisa si prin dezvoltarea calitativa a presei locale. Dezvoltarea puternica a pietei a dus la cresterea semnificativa a cererii pentru profesionisti in domeniu", este de parere Serban Ciusca, Managing Director al ARBOmedia.

Cele mai de impact evenimente in domeniu au fost, fara indoiala, unirea fortelor grupului Academia Catavencu si ale regiei Splendid Media, pentru a forma o singura companie de vanzari de publicitate, Splendid MediaZece (SMZ), si trecerea contului media al televiziunii publice, in urma unei licitatii, de la ARBOmedia la SMZ. Dupa cum declara la vremea respectiva Sabina Petre, directorul economic de atunci al SRTv, ARBOmedia incasa zece la suta din valoarea veniturilor din publicitate ale televiziunii publice. Potrivit Raportului de activitate al televiziunii publice pe anul 2004, veniturile din publicitate ale TVR reprezinta circa 11% din totalul veniturilor realizate de aceasta institutie. Splendid MediaZece se va ocupa de vanzarea spatiului publicitar al celor patru canale ale TVR timp de trei ani, incepand cu 1 ianuarie 2006.

Si Societatea Romana de Radiodifuziune (SRR) a organizat, la sfarsitul lui 2005, o licitatie publica pentru desemnarea unei agentii care sa administreze spatiul de publicitate al posturilor publice de radio, insa nicio regie sau agentie nu s-a aratat interesata de acest cont.

Si anul trecut, televiziunea a fost mediul care a adus cei mai multi bani regiilor de publicitate. In cazul ARBOmedia, la o cifra de afaceri de aproximativ 20 de milioane de euro, televiziunea a avut cea mai mare pondere in totalul veniturilor, urmata de print si online. Serban Ciusca se asteapta in acest an la o crestere de 15-20% a veniturilor pe mediile clasice si pana la 100% crestere pentru Internet, comparativ cu 2005.

In momentul de fata, numarul de clienti (produse media) al ARBOmedia este de peste 220. Dintre acestia, de la inceputul anului trecut si pana in prezent au fost castigati 63 de clienti (doi pe TV, unul pe radio, doi pe presa centrala, sapte pe presa locala si 51 pe online). Clientul care aduce cel mai mare buget regiei este presa locala, cand vine vorba de proiecte. "Daca vorbim de produse media individuale, (clientii cu cele mai mari bugete cu care lucreaza compania - n.red.) sunt Jetix (liderul statiilor tematice pentru copii) si Sapte Seri (liderul publicatiilor leisure)", precizeaza Serban Ciusca.

In ceea ce priveste Splendid MediaZece, cifra de afaceri a regiei in 2005 s-a situat in jurul valorii de 4 mil. euro, mai mare de 2,5 ori decat in 2004. Cifra de vanzari totale se situeaza in jurul valorii de 8 milioane de euro. "Diferenta este data de faptul ca unele medii din portofoliul nostru factureaza direct catre clienti, iar noi le facturam acestor medii doar comisionul", explica Radu Budes, Managing Partner al Splendid MediaZece. El adauga ca televiziunea aduce regiei, in continuare, cele mai mari venituri. Anul trecut, ea a adus in ponderea veniturilor ceva mai mult de jumatate. Pentru anul acesta, ponderea veniturilor aduse de vanzarile TV din portofoliul regiei va creste pana in jurul valorii de 65%, dat fiind volumul mare al vanzarilor pentru TVR, estimeaza Radu Budes.

In prezent, portofoliul Splendid MediaZece cuprinde cele patru canale de televiziune ale SRTv, cele trei statii ale Radio Guerrilla din Bucuresti, Cluj si Timisoara, doua cotidiene centrale (Cotidianul si Sport Total), reteaua de saptamanale 24 FUN, saptamanalul Academia Catavencu, 10 publicatii lunare, retelele indoor Oops Media si Monopoly Media si reteaua outdoor Acces Press. Dintre acestia, de la inceputul anului trecut si pana in momentul de fata au fost castigati Sport Total si canalele televiziunii publice, acestea din urma fiind si cel mai mare client al regiei.

Si in cazul Cable Direct, bugetele cele mai mari au fost generate de divizia TV, urmata de vanzarile de publicitate in cinematografe.

"In acest an, compania noastra si-a extins activitatea, lansand o noua divizie dedicata vanzarilor de publicitate in presa scrisa. Estimam ca veniturile generate de aceasta divizie le vor egala pe cele realizate de vanzarea de publicitate in cinematografe", este de parere directorul general al Cable Direct, Vlad Tudosie. Cable Direct a inceput anul 2006 cu un portofoliu de clienti format din: Discovery, TV Klumea, AXN (divizia TV), Movieplex si reteaua nationala Glendale (divizia cinematografe) si Stiinta pentru toti, Time Out, Clubbing Mag, Penthouse (divizia de presa scrisa).

Pentru regiile de media, viitorul nu poate suna decat bine. "Anticipam ca va fi vorba de cea mai dinamica evolutie a unui segment media in acest an. Statiile mari s-au stabilizat la un plafon care le da o oarecare siguranta, iar necunoscutele vor fi statiile de nisa. In aceste conditii, piata de media planning & buying trebuie sa se adapteze unor cerinte relativ noi: multe statii care individual au o audienta relativ mica, dar care luate in totalitatea lor reprezinta un procent important din piata. Suntem convinsi ca agentiile inteleg aceasta provocare si stiu cum sa gaseasca cel mai bun public pentru produsele pe care le reprezinta. Provocarea de a gasi cele mai bune vehicule media va duce la sporirea considerabila a volumului de munca atat in zona agentiilor, cat si a furnizorilor de media", considera Serban Ciusca de la ARBOmedia.

In opinia lui Vlad Tudosie de la Cable Direct, in acest moment toate regiile de media de pe piata detin un portofoliu solid de clienti. "Aceste calitati trebuie valorificate pentru atingerea unui obiectiv de business comun si anume ridicarea standardului de lucru in industria media atat din punctul de vedere al actului de vanzare-cumparare, cat si al pretului publicitatii care trebuie aliniat la standardele europene", precizeaza Vlad Tudosie.

Si aparitia de jucatori noi pe piata este greu de anticipat, in conditiile in care acest lucru depinde de disponibilitatea clientilor de a-si externaliza serviciul de vanzari de publicitate.

"La acest moment, e greu de crezut ca vor mai aparea regii, pentru ca nu ar avea pentru cine sa lucreze. Iar acestea care exista inca se mai pot dezvolta...", arata Radu Budes de la Splendid MediaZece.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO